Specificaties Thermostaat + app - Bekijk alle specificaties

Engie Electrabel boxx Review

ost 12 maart 2017, 78 views

Engie Electrabel boxx

Persoonlijk ben ik niet onder de indruk van Boxx. Het blijft een “domme” thermostaat die er fancy uit ziet. Ik doe er niets meer mee dan ik met mijn Junkers thermostaat deed.

Pluspunten

• Ziet er goed uit
  • Geeft verbruik realtime weer
  • Slim maar....

Minpunten

• ....Eigenlijk niet slim
  • Weinig meerwaarde tov gewone thermostaat

Kwaliteit Score: 4

Eind november zocht tweakers enkele reviewers voor de Boxx thermostaat van Engie-Electrabel uit te testen. Initieel was ik niet bij de gelukkigen, maar begin januari zat volgende boodschap in mijn mailbox:

Goed nieuws van Tweakers! BE Testpanel slimme thermostaat van Engie. Laatste plek!!!!

Door omstandigheden werd er nog een reviewer gezocht. Blijkbaar was ik de snelste met reageren, want ik was de gelukkige. Een weekje later kon ik een datum vast leggen voor de installatie.
Eerst mogelijk datum was 15 februari, 1 maand wachten dus!

D-Day

Eindelijk was de dag (woensdag) aangebroken, de installateur kwam langs en de installatie kon beginnen.
Even nog een “voor” foto:

Omdat mijn Junkers een modulerende ketel is was er blijkbaar een extra regel module nodig om Boxx goed te laten communiceren met de ketel. Kostprijs een goeie 85 euro extra bovenop de prijs van Boxx. 298 + 85 Eur vind ik eigenlijk een behoorlijk bedrag.

De totale installatie duurde ongeveer 1 uur en een half. De installateur was zeer vriendelijk en nam zeker de tijd om alles goed uitteleggen. Blijkbaar is de Boxx momenteel zeer populair vandaar de wachttijd van een maand.

Zo alles was nu mooi ge´nstalleerd en zag er prima uit!

Het is hier zo warm

S’avond begon het mij op te vallen dat het behoorlijk warm was in huis. Boxx gaf 21,5 graden aan waar ik normaal maar 19 vraag.

Toen ik naar mijn ketel ging kijken bleek deze stevig aan het branden te zijn. “Tweaker” zijnde heb ik alles maar een herstart gegeven in de hoop dat dit het constant branden zou oplossen.
Helaas gaf dit geen soelaas, ik had dus geen keus de ketel afteleggen aangezien deze niet bleek te reageren op Boxx.
De helpdesk van Engie-Electrabel kon ik niet meer bereiken aangezien het al wat laat was.

De volgende dag (donderdag) het eerste uur de helpdesk opgebeld. Ik was aangenaam verrast door de vriendelijkheid en de snelheid waarmee ik initieel werd geholpen. Een “technisch” persoon zou me terugbellen binnen de 15 minuten.

Na de vraag te hebben bevestigd dat ik Boxx, de ketel en de regelmodule al had herstart werd er besloten een technieker langs te sturen. Tot mijn verbazing kon dit pas ten vroegste op maandag.
Blijkbaar kon het niet sneller wegens te volle agenda.

Gelukkig was het niet te koud tijdens deze periode en speelde ik maar zelf voor “slimme” thermostaat door manueel mijn ketel aan en uit te zetten wanneer nodig.

D-Day 2

Maandag morgen eerste uur stond de technieker voor de deur (zelfde als vorige woensdag). Na wat testen kwam hij tot de constatatie dat de extra regel module kapot was. Na deze te hebben vervangen en ook voor al de zekerheid ook de communicatie module naar Boxx bleek alles terug goed te werken. Verschillende tests bevestigden dit ook.

Toen ik de technieker vroeg waarom het zo lang duurde voor ze konden langs komen reageerde hij verbaast… Blijkbaar is er ook zoiets als een wachtdienst welke ook in het weekend langskomt of s’avonds. Het was hem dan ook een raadsel waarom ze niemand vroeger hadden gestuurd.

Hoewel ik er natuurlijk niet zeker van ben heb ik wel een vermoeden waarom. De wachtdienst sturen kost natuurlijk extra en aangezien Engie-Electrabel deze diensten uitbesteed zullen ze dit liever vermijden.

Eindelijk een werkende Boxx

Aangezien ik voor de rest van de dag thuis was kon ik gelukkig vaststellen dat alles nu goed werkte en bleef werken.

Boxx heeft 4 programma’s voor welke je een temperatuur instelt en wanneer deze al dan niet automatisch start en stopt. Buiten het feit dat mijn Junkers thermostaat er niet zo fancy uitzag kon deze dit ook.
Boxx kan niet detecteren of er iemand aanwezig is in huis, dus de intelligentie beperkt zich tot hoe je er zelf als gebruiker mee omgaat.

Ok, hij geeft je actueel en historisch verbruik weer, maar hier zijn ook andere oplossingen voor. Een remote app had mijn Junkers niet, maar 1 keer op 2 krijg ik de boodschap dat mijn Boxx niet kan worden bereikt.

Engie-Electrabel heeft geen api beschikbaar zodat je 3rd-party tools kan gebruiken om Boxx te bedienen en slimmer te maken. Hopelijk komt dit er nog. Technisch is het mogelijk aangezien zijn identieke en originele broer in Nederland, Toon van Eneco, dit wel kan.

Als je actief bezig was met je energie verbruik te controleren geeft Boxx je weinig extra. Mensen die dit niet deden krijgen met Boxx ineens wel toegang tot een mooi en overzichtelijk platform welke er hen toe kan aanzetten om slimmer met energie om te gaan. Het feit dat ze er ook slimme stekkers en Hue lampen kunnen aan koppelen is mooi meegenomen.

Als Tweaker heb ik echter het gevoel op mijn honger te zitten. Ik ga gedurende mijn jaar durende service contract Boxx uiteraard blijven gebruiken en wie weet welke features er nog aan komen.

Heb jij ook een Engie Electrabel boxx?