Specificaties 23,5" @ 1920x1080 (VA, 1ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung C24FG70 Zwart Review

weszzTestpanel 12 maart 2017, laatste update op 29 maart 2017, 133 views

Samsung C24FG70 Zwart (Testpanel)

Ik was zelf onder de indruk van het beeldscherm en hij liet een goeie indruk achter, de 144HZ en de roteer/omhoog/omlaag mogelijkheden miste ik toch meer dan ik dacht en dit is er voor mij eentje om toch echt in de gaten te houden bij een price drop!

Pluspunten

• 144HZ + 1ms
  • Voet + arm
  • Mat scherm

Minpunten

• Toch best groot in oppervlak

1. - Inleiding
10. - MBRT
11. - Bouwkwaliteit
12. - Vormgeving
13. - Kwaliteitsverhouding

Nadat ik en 9 anderen de mogelijkheden kregen dit beeldscherm te testen voor een goed 3 uur durende game sessie(Overwacht) in het prachtige, magische Tweakers HQ kregen we al wel een korte indruk van wat ons thuis stond te wachten(wat natuurlijk niet thuis stond want bij de aflevering was ik niet thuis, en natuurlijk is DHL zo’n soepkip die niet wil leveren wanneer het mij uit komt).

De Samsung C24FG70FQU Zwart is een fijn staaltje techniek die ik als die-hard/fanatieke tweaker/gamer zelf niet snel zou kopen vanwege de prijs(die nu staat op 369), wat inderdaad een hoop geld is. Maar wat ik er dan wel bij wil vermelden is dat je een Quantom Dot/144HZ/1ms/VA-paneel/24inch(fullhd)/curved/robotarmbeweegbaarding monitor krijgt en dat zijn wel punten die in mijn ogen de hoge prijs eventueel zouden kunnen verantwoorden. Hieronder meer:

Unboxing
OOOHHH I LOVE PRESENTS!!!! Lootbot agrees.

inhoud laag 1(voeding, schroeven die ik meteen kwijt raakte, voet en een wandmeubel stukje?):

inhoud laag 2(daadwerkelijke scherm met wat eerst leek op een robot arm):

Featureset
Er zitten 2 soorten aansluitingen achter op de monitor:
2 HDMI 1.4 (ondersteunen tot 120HZ)
1 DisplayPort 1.2(ondersteunt 144HZ)
linker 3.5mm audio aansluiting is te gebruiken
de rechter is een ‘service’ aansluiting
helemaal links bevindt zich de ingang voor de voeding

Specificates
pricewatch: Samsung C24FG70FQU Zwart
Ik ehm, vond dit toch handiger.

Kleurweergave ( o.a. Quantum Dot)
Quantum dot kan worden gezien als een uitbreiding aan het huidig lcd-tv, door de nanokristallen kunnen op basis van formaat een kleur doorgeven die heel specifiek geregeld kan worden, hierdoor krijg dus hele specifieke kleuren en zo lijken de vertoonde afbeeldingen(voornamelijk film) veel realistischer. Het kleurgebruik is dus vele malen hoger dan dat je gewend bent, zoals hieronder te zien is met SUHD en OLED
*afbeelding schaamteloos van internet gepakt*

Contrast
Een contrast ratio laat je zien hoeveel afstand er zitten tussen de zwarte tint en de witte tint. Dus bij een contrast ratio van 1400:1 wil dat zeggen dat er 1400 tinten tussen zitten(fifty shades, you got a long way to go), nou zou je zeggen dat dus een hoger ratio ook gelijk staat aan beter beeld, toch? Dat is afhankelijk van een aantal factoren, zo kan een 1000:1 monitor beter beeld weergeven dan een 1500:1 omdat de kleuren wat natuurlijke uit de verf komt. Leuk voorbeeld is te zien afbeelding hierboven

De Samsung heeft een ratio van 3000:1 en dat is voor wat het moet doen meer dan voldoende, zeker in combinatie met de Quantom Dot zorgt dat voor een prettige kijkervaring(ga alsjeblieft wel stoeien met de instellingen want standaard vond ik hem te dof).

Helderheid
Als een beginnende Tweaker was het eerste wat ik me afvroeg bij het openen van de instellingen “hoe vaak stel ik mijn helderheid af bij een monitor?”, nou niet dus. Maar sinds ik weet dat deze jongen een ‘Eye save mode’ heeft mis ik dat bij mijn monitor die het niet heeft, want voor iemand die zichzelf nogal eens in het duister ziet zitten buiten zijn bureau lamp en een bril draagt kreeg ik nog wel eens hoofdpijn of kreeg moeite met slapen na de tijd en door dit aan te zetten kwamen mijn ogen(en ik) veel meer tot rust en ondanks dat het even raar kijken is door de rode tint is het wel een aanrader voor ieder die zich zelf ook betrapt in het duister te zitten. Ben helaas vergeten een foto te maken!

Interface(omdat het handig kan zijn)
Bij het eenmalig indrukken van de knop aan de achterzijde krijg je het volgende venstertje:
Daaruit naar boven toe en de knop indrukken brengt je bij het volgende ‘magische’ venster(tje)
Vanuit hier kun je al je instelling wijzigen en toepassen, ik zelf vond het er erg uniek uit zien omdat ik zo in 1 oogopslag een aantal cruciale informatie terug kon vinden. Waarbij je wel rekening moet houden dat het bijna een kwart(i’m not overreacting) van je scherm in beslag neemt.

Ghosting (o.a. MBRT)
Ik wilde dit uitgebreider maken dan dat het is maar ik trok al snel de conclusie dat ik zelf eigenlijk ook geen flauw benul had wat Ghosting is, en na wat onderzoek kwam ik erachter dat het LETTERLIJK is wat het woord zegt. Dus ben ik gaan stoeien met de HZ mogelijkheden beginnende bij 60HZ(100HZ gaf mij ongeveer hetzelfde resultaat) en 144HZ(wat ook veel leek op 120HZ). Een echte Tweaker zal mij als ‘Heretic’ bestempelen en zeggen dat het NOOIT identiek kan zijn maar ik moest het ook even in een korte periode doen dus ik heb 2 echt duidelijk resultaten naast elkaar kunnen zetten:
De verschillen zijn zeer goed aanwezig, waar de linker een soort van ‘ghost’ achter zich laat en dat bij de rechter niet(tot bijna niet) aanwezig is en dat zorgt zo voor een veel betere ervaring, wat ik overigens ook al door had toen ik ging gamen op beide schermen tegelijkertijd(duplicate) en dat de Samsung met 144HZ een veel betere keuze is dan die met 60HZ(rechterscherm)

MBRT
Kun je dat eten Wesley? Nee dat kun je...nou...nee dat kun je niet. MBRT staat voor Motion Blur Reduction Technology en is een techniek die(naar mijn weten) alleen door Samsung wordt toegepast op hun nieuwe schermen, en het is voor mij echt een hemelse toevoeging, want het zorgt ervoor dat de motion blur minder(sommige gevallen zelfs helemaal niet) aanwezig is. En motion blur is voor een gamer zoals mij echt de duivel, een goed voorbeeld van wat het is met uit en aan zie je hieronder(extreem voorbeeld)links is uit, rechts is aan en dit ervaar je dan tijdens het rondkijken:

Bouwkwaliteit & Afwerking
na het toestel van alle hoeken te hebben mogen bekijken kon ik al wel zeggen dat de bouw mij nog reuze meeviel, zeker aangezien mijn andere samsung monitor(kuchrechterkuch) het achterpaneel los liet na iets minder dan 2 jaar. Het voelt degelijk aan, de arm werkt goed en ik kon geen hinderlijke afwijkingen vinden of ik had geluk.

De matte display: wat een hemelse toevoeging is dat, ik heb een mat en glans scherm(philips) en ondanks dat ik graag naar mezelf kijk wil ik dat alleen doen wanneer het MIJ uit komt, en niet terwijl ik neuspeuterend en vervolgens toevallig naar links kijk en mezelf arm diep in mijn neus zie zitten tijdens het wachten op een laadscherm.

Vormgeving, met o.a. Curved
Men zegt dat Curved bestempeld is als ‘gimmick’ en nooit echt wat toe zal toevoegen aan de kijkervaring. Het bestaat al jaren in de Filmbranche en zal ook gewoon door blijven bestaan, het werd naar de consument gebracht in de hoop dezelfde ervaring te geven wat een bioscoop doet.

Ik heb hierboven een afbeelding geplaatst en daar zie je ook de 2 schermen(beide 24 inch, samsung en ongeveer dezelfde bezel) naast elkaar staan en daaruit kun je concluderen dat het ook heel weinig verschil laat zien zo in eerste instantie. Maar door de verstelbare arm heb ik het scherm nu wat hoger staan en zo kijk ik er recht in, zo merk ik toch wel een prettiger ervaring(kan natuurlijk een combinatie van alles zijn).

Prijs\kwaliteitverhouding
Dan rest ons de grote vraag: Is het de hogere prijs waard die je ervoor zult moeten betalen(tenzij er alleen een curved variant van is). Nee, nou misschien….ja?

Eigenlijk ligt dat voornamelijk aan het prijsverschil. Betaal je er een paar tientjes meer voor of is het al snel 50% meer in vergelijking met een ‘flatscreen’ of heb jij je zinnen gezet op 4K(wat ik zo snel zag een heel stuk duurder is met dezelfde spec of gewoon een stuk minder indrukwekkender is). dan zou ik bij dat laatste ‘nee’ zeggen, maar betaal je iets meer dan zou ik je deze gimmick niet willen afnemen en zal ik deze toch wel adviseren, en anders op zijn minst een kans geven want ik ervaarde de ervaring als uitermate positief.

En dus heeft Samsung een mooi schermpje weten neer te zetten waarbij ik zelfs eigenlijk geen afscheid meer van kon nemen na 8 dagen en stiekem wil ik hiervoor ook wel een deel van mijn vakantie centjes apart houden!

Wil erop wijzen dat ik geen enkele vorm van sponsoring heb gekregen en ik het scherm ook daadwerkelijk in bezit wil hebben in verloop van tijd, daarbij gezegd wil ik Samsung er wel op wijzen dat ik een sponsoring wel accepteer.

Heb jij ook een Samsung C24FG70 Zwart?

Heerlijk leesbare review! :)
Dank u zeer!

Ik ben ook erg blij met de reactie, zo kon ik nog wat typfouten/incorrecte zinnen aanpassen. Iets waar ik de eerste keer langs heen keek(schijnt)