Onkyo TX-SR507 Review

Orangeno 1 december 2009, laatste update op 1 december 2009, 5.520 views

Onkyo TX-SR507

Pluspunten

• Goedkoop
  • Makkelijk te installeren
  • Handig in gebruik
  • Universele afstandsbediening
  • Klinkt perfect
  • Vele aansluit mogelijkheden

Minpunten

• Teveel instellingen (persoonlijk)

Geluidskwaliteit Score: 5
De onkyo tx-sr507 AV Receiver,.

Ter verduidelijking, ik ben een onervaren consument op het gebied van AV Receivers en geluid. Dit is mijn eerste receiver!

Ik heb de receiver nu een half jaar staan. Tot nu toe ben ik zeer tevreden, ik heb hem gekozen vanwege de zeer gunstige prijs in vergelijking met de ondersteuning die hij biedt. Eerst ben ik heel internet afgespeurd naar vergelijkbare receivers maar niet kunnen vinden. Ook enige reviews ontbraken, dus vandaar deze.

Eerste indruk:
Zelf had ik hem een slag groter verwacht, dus ik was blij verrast met het compacte formaat van deze jongen. Na het uitpakken en de speakers erop te hebben aangesloten (Klipsch refrence serie 5.1) heb ik netjes het boekje gevolgd en het afstel microfoontje aangesloten. Een kind kan de was doen. De receiver vraagt om de microfoon op drie plaatsen neer te zetten zodat het geluid goed wordt afgesteld. Na dit te hebben gedaan, de vuurdoop.

Aangesloten apparatuur:
  • Klipsch RF-10 front (paar) 75 watt
  • Klipsch RC-10 (center) 75 watt
  • Klipsch KSW-12 (sub) 440 watt
Vuurdoop:
Eerst een mp3, mwuah dat klonk toch niet helemaal lekker. Een ander geprobeerd met een hogere bitrate. Zo! Wat een verschil! De eerste was 128kbps de tweede 320kbps. Op de mp3 speler was dit verschil amper te horen, nu wel. Tweede test, een cd. De film muziek van de titanic erin. Ik hoorde muziek en klanken die ik nog nooit eerder had gehoord. Dit klonk goed. Daarna een beetje house (armin van buuren). Oeps, de sub stond niet ingesteld. Het apparaat zorgt wel voor een afstelling maar het klonk niet echt goed. Dus het aantal HZ en volume aangepast de crossover op 110HZ gezet en het volume op 0, de andere instellingen voor de sub heb ik op de speaker zelf gedaan. Na een tijd draaien en luisteren was eindelijk de juiste balans in de bass gevonden.
Nu het gedeelte waarin de verschillende Dolby en DTS signalen aanbod komen. De Onkyo biedt wat betreft mogelijkheden eigenlijk iets teveel (smaken verschillen) je kan meerdere dolby pro logic functies kiezen zoals music, game, movie, tv, studio enz. Dit is voor mij teveel, want de ene keer vind ik tv goed klinken bij een film en andersom. Of de game bij een serie of music, en zo blijf je maar switchen. De ondersteuning van de HD formaten van Dolby en DTS waren voor mij van belang om deze te kopen. Dus meteen proberen. Ik had een van DTS demo blu-ray met de verschillende geluids types erop. Het verschil tussen de gewone DTS en de Master stream was meteen hoorbaar. Helder van klank en vol. De normale DTS miste iets, het klonk (in vergelijking) een beetje dof. De Dolby HD stream klink ook geweldig en ook hier is het verschil tussen een normale stream weer meteen hoorbaar.
De nintendo gamecube is het enig analoge apparaat. Het geluid van de spelcomputer komt super tot zijn recht! Wat een verschil met vroeger. Helder en toch surround (Pro Logic). Ik had zelf wat slechtere kwaliteit verwacht, niks is minder waar.

Het gebruik:
Aan het begin bleef ik maar spelen instellingen, want er zijn er echt heel veel. Dit vind ik persoonlijk soms lastig want eerst klinkt dit goed, dan weer dat. Uiteindelijk besloten het bij een compromis te houden qua geluid en volume. Het meest makkelijk in gebruik vindt ik de audio knop op de afstandsbediening. Deze zorgt ervoor dat je direct in het snel menu komt en hier de nodige subwoofer, center music optimizer kan aanpassen. De music optimizer is er voor mp3's. Dit klinkt bij mp3's van 128 kbps ook echt een stuk beter, mits hij aan staat. Kortom makkelijk in gebruik (na alle persoonlijke instellingen).

Het verbruik:
Omdat ik thuis mijn energie verbruik moet monitoren (en zelf betalen) vind ik het wel leuk om dit ook aan te geven. In de standby functie verbruikt het apparaat 0,1 watt. Dit vind ik zeer laag, de sub verbruikt standby al 9,6 watt. Dus bij deze gaat de stekker altijd uit de sub. Mijn normale luister volume ligt op 35. Het apparaat verbruikt dan slechts (inc sub) 76-85 watt (type muziek bepaald verbruik). Het volume is dan al aan de iets luidere kant. Maar als je hem open draait pas dan op. het verbruik neemt schrikbarend toe. Vanaf volume 45 stijgt hij boven de 100 watt, mocht je hem nog verder opendraaien dan haalt hij met gemak de 200 watt. Maar voor de meeste mensen is een volume tussen de 35-45 voldoende, anders speel je met de trommelvliezen.

Voor ik het vergeet, de universele afstandsbediening van het apparaat heeft alle andere overbodig gemaakt. Vaak een gehad, maar nooit zo nauwkeurig als deze! Meer dan een groot pluspunt.

6 maanden verder
Nu, een half jaar later ben ik nog steeds zeer tevreden met mijn apparaat. Ik had natuurlijk een betere keuze kunnen maken maar dat was ook direct in de portemonnee merkbaar. Dus dit is de keuze voor een meer dan goede budget AV receiver.

Heb jij ook een Onkyo TX-SR507?

Kun je ook iets zeggen over de warmteontwikkeling? Ik las op Kieskeurig bij sommige mensen dat het apparaat enorm warm wordt en dat weerhield me tot nu toe om er een aan te schaffen...
Warmte is een slechte omschrijving, Hitte komt er vanaf af. Hij wordt flink heet, hij staat bij mij los. Dus niet in een meubel hierdoor kan hij genoeg koelen. Ik hoef nu in ieder geval geen verwarming aan te zetten.

Je kan je hand er nog wel opleggen. Rechts achter wordt hij flink heet.
Bij mij wordt de receiver behoorlijk warm, maar niet zo heet dat je je handen eraan brandt.
Ik heb nooit andere versterkers gehad (misschien was mijn mening dan anders), maar hier staat hij in een ikea kastje met aan de bovenkant zo'n 10cm ruimte, links/rechts/achter zo'n 5cm. Achterkant van het kastje is wel open. Als ik het deurtje dicht doe voel je wel dat het flink warm wordt, heet zou ik het dan weer niet noemen. Totaal niet storend verder voor mij, omdat ik er al rekening mee had gehouden en er dus op voorbereid was.

[Reactie gewijzigd door WhistlerNL op 1 december 2009 15:02]

Ik denk inderdaad dat het verstandig is rekening te houden hier mee. Tot zover heb ik nog niet ergens over oververhitting gelezen.
Van mij krijg je 3 sterren. Een receiver beoordelen blijft natuurlijk altijd subjectief, maar je hebt je best gedaan. Wat fotootjes en specs zouden evenwel niet misstaan.
Daar heb je gelijk in, jammer genoeg heb ik geen camera meer. Mocht ik in de gelegenheid komen dan plaats ik er een paar kiekjes bij.

Subjectief is het altijd, maar voor dit geld vind je niet zoveel receivers die het zelfde kunnen. Dus prijs maakt de subjectiviteit groter.
heb je toevallig je klipsch speakers toevallig ook op andere receivers beluisterd? Want nu lijkt het een beetje alsof je receiver het geluid zo geweldig maakt terwijl de lof eigenlijk naar de speakers hoort te gaan naar mijn (bescheiden) mening. Verder ben ik het wel met je review eens, heb 'm thuis ook staan (in het zwart dan) en hij bevalt goed:).
Nee, dat heb ik nog niet kunnen proberen. De speakers hebben inderdaad kwaliteit. Ik vind het een goed idee en ga kijken of ik dit misschien zou kunnen doen. (hangt af van mijn vrienden of die willen meewerken)
Ik heb 2x bose accoustimas. Deze sets heb ik al zo'n 10 jaar en voorheen op een andere stereoset aangsloten. Het geluid via deze speakers is op deze receiver aanmerkelijk beter dan op mijn vorige stereo installatie.

Het grootste nadeel van deze receiver vindt ik dat als de bron AV is, deze ook via AV naar de TV doorgegeven moet worden in niet via HDMI kan. Ik heb dus behoorlijk wat kabels tussen de receiver en TV. Wordt tijd om de rest ook te vervangen :P
ik kom wel een beetje terug op mijn (bescheiden) mening dat versterkers weinig doen, ik heb vandaag even staan luisteren naar een stel prachtige speakers aangesloten aan een sony-mini-stereo-set versterker/cd-speler ding, het resultaat was op zijn best matig (naar mijn mening dan). 'T was een dof geluid, geen scherpte, niets, alsof blackwater park door de mensen die death magnetic hebben gedaan is gemasterd.
Was ik redelijk door verrast want ik heb zelf een tijdlang mijn oude philips-mini-stereo versterker gebruikt bij mijn wharfedale's en dat klonk eigenlijk ongeveer hetzelfde als met de 507 of de high-end denon receiver uit de audiowinkel; gewoon goed.
wat geinig zeg!

Ik heb de mogelijkheid nog niet gehad dus ik ga volledig op jou mening af. Binnenkort kan ik testen (maandje of 2)
Kan iemand, die dit type versterker of diens opvolger heeft in dezelfde range, bevestigen dat er inderdaad een merkbaar kwaliteitsverschil is tussen geluid in DTS en DTS-HD? Ik vind de beoordeling aan de hand van een demo-CD namelijk niet echt objectief, omdat de normale DTS misschien is gedownsampled en/of van een mindere master opname afkomstig is.

[Reactie gewijzigd door F0nz0 op 29 november 2010 23:13]