Specificaties 23,5" @ 1920x1080 (VA, 1ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung C24FG70 Zwart Review

Vesper64Testpanel 12 maart 2017, 145 views

Samsung C24FG70 Zwart (Testpanel)

Mooi en net afgewerkt fullHD scherm met een curve en vol gaming opties voor een flinke prijs.

Pluspunten

• In hoogte verstelbaar
  • Kantelbaar
  • Afwerking
  • Vrijwel compleet gekalibreerd

Minpunten

• Geen 125% sRGB (max 97%)
  • Geen constante 'ambient' verlichting

Eerste indruk

Mijn eerste kennismaking met de monitor was tijdens het product event op het tweakers hoofdkwartier. Wat mij toen opviel was het aantrekkelijke design, stevige bouwkwaliteit, grote voet en het voor je gevoel klein scherm.

Eenmaal de monitor thuis ontvangen te hebben is het duidelijk dat de monitor vaker getest is. De doos was dicht geplakt met ducktape en het beschermende piepschuim was in meer stukjes dan beoogd. Echter was het scherm nog in prima werkende conditie (ook geen dode/actieve pixels) en na een kleine schoonmaakbeurt zag het er weer tip top uit.

Features

Deze monitor is bedoeld om mee te gamen, het heeft speciale profielen per type activiteit (oa. FPS, RTS, Cinema, sRGB, etc). Het scherm is fullHD op 23,5" en het geheel is in hoogte instelbaar en draaibaar. Voor de volledige feature set verwijs ik je door naar: https://tweakers.net/pric...0fqu-zwart/specificaties/
en http://www.samsung.com/nl...-cfg70fqu/LC24FG70FQUXEN/

Ergonomie

De monitor is ten behoeve van de ergonomie in hoogte verstelbaar. Het scherm kan vrijwel geheel naar beneden, de afstand tussen de onderkant van het scherm en het bureau is dan 5,5 cm. In de hoogste stand is dit 22 cm. Het scherm zelf is 32x54 cm. Verder kan het scherm ook 90 graden (alleen met de klok mee) kantelen. Twee scherm naast elkaar in deze stand zorgt ervoor dat je de scherm knoppen van het rechter scherm niet kan gebruiken. Tevens heb je dan ook niks aan verlichting.
Zoals je ook in de foto's kan zien steekt de arm redelijk ver naar achteren. Bij het verlagen blijft dit op zijn plek en trekt je als het ware je scherm iets naar je toe.

Afwerking

De monitor voelt stevig en zwaar aan, dit komt voornamelijk door de voet. Deze zit met twee schroeven aan de arm verbonden waardoor het geheel een degelijke uitstraling heeft. Het scherm beweegt soepel omhoog en omlaag en draait ook zonder commentaar. Het geheel is afgewerkt in plastic echter ziet en voelt het niet goedkoop.

Hoe krom is krom?

Bijzonder aan dit scherm is dat het een curve heeft van 1800R. Dit is beduidend krommer dan andere schermen.

In de praktijk merk ik er eigenlijk maar weinig van, ook terug naar mijn oude rechte model voelde niet anders. Het gevoel dat je hebt als je recht gewent bent en je terug gaat naar een bolle CRT had ik hier niet. Mijn vriendin had zelfs pas na 3 dagen door dat scherm überhaupt krom was.

De meerwaarde van de bolling komt pas echt als je echter 3 schermen naast elkaar hebt staan. Dit ziet er niet alleen mooier uit maar voelt ook natuurlijker. Dit suggereert mogelijk dat een curve pas echt meerwaarde heeft bij grotere schermen.

Aansluitingen

Achterop zitten 2 HDMI aansluitingen, 1 displayport, een 14V DC connector, een 35mm hoofdtelefoon aansluiting en een service port.

Menu's

Zoals vermeld in de features heeft het scherm allemaal profielen voor verschillende activiteiten. Deze kan je benaderen en naar wens instellen in het menu. Het menu open je door de knop achterop het scherm in te drukken.

Eenmaal naar wens geconfigureerd kan je ook deze instellingen koppelen aan de 3 quick settings knoppen rechts onderin. Hierdoor kan je snel wisselen zonder eerst het hele menu door te gaan.

Indien je uit het menu bent kan je door de menu knop naar links of rechts te bewegen kan je redelijk snel het volume aanpassen. Naar boven of beneden past de brightness, contrast en sharpness aan.

Speakers en verlichting

Onderin het scherm zitten de speakers en een daar aan gekoppelde 'ambient lightning'. Een van de features van deze monitor is dat je verlichting mee kan laten knipperen met het geluid. Hiervoor moet je helaas wel je monitor als primaire geluid uit apparaat hebben ingesteld. Hoewel de speakers niet slecht is dit toch jammer. Een andere optie is een langzame fade in fade out die ongerelateerd is aan het geluid. De constant aan feature mist.

Kleurweergave

De monitor wordt geleverd met `Quantum Dot technologie` dat zorgt voor een `breder, realistischer kleurenpalet` en deze `Quantum Dot technologie benadert 125% sRGB`. `Wat je ook doet, van gamen en browsen tot documenten bewerken, je content komt op dit scherm altijd tot leven.`

Dat is wat er op de product pagina staat. Het laatste gedeelte is een mening wat per persoon zal verschillen. Het verhaal over de quantum dot technologie nemen we voor lief, ik heb namelijk niet helzelfde scherm zonder quantum dot, maar het kleurbereik kunnen we gaan testen. Wat we verder weten is dat het scherm mat is en de gebruikte paneel van het VA-type is. De Quantum dot technologie is simpel gezegd een techniek die een extra laag/filter met nanokristallen aan het lcd-paneel toevoegd. Dit moet er voor zorgen dat het kleurbereik groter wordt en de helderheid hoger kan.

Zo ziet het er uit:

De kleuren heb ik getest met een ' Datacolor spyder5 elite' in een kamer met gematigd licht. Ik heb de fabrieks waardes gecontroleerd van sRGB, AdobeRGB en NTSC, om vervolgens te kijken hoe ver we konden komen met de sRGB standaard.

Ongecalibreerd zijn is dit het kleurbereik:

Na wat werk komt er niet heel veel beters uit, namelijk 97% van sRGB. Dat betekend dat het standaard uit de fabriek netjes gekalibreerd is. Echter komt het bij lange na niet in de buurt van de geadverteerde 125%.

Ghosting

De monitor heeft een geadverteerde reactie tijd van 1ms en zou geen last van ghosting moeten hebben. Ik heb dit getracht te testen met online tests op oa. https://www.testufo.com/ en http://www.lagom.nl/lcd-test/response_time.php echter kan ik er geen gefundeerde mening over geven.

Op het moment van schrijven begint de vraagprijs bij ¤ 359,- hiervoor krijg je een mooi ergonomisch scherm die 97% sRGB vertoont. Echter is het wel maar 23,5" en maar fullHD. Je betaald voornamelijk voor de 'gaming features' en de kromming in het scherm. Of dit de prijs waard is mag je zelf beslissen.

Heb jij ook een Samsung C24FG70 Zwart?