Specificaties Mini-pc / HTPC met Atom N330 en 2GB ram - Bekijk alle specificaties

ASRock ION 330HT-BD 320G HDD Zwart Review

Erhnam 1 december 2009, laatste update op 1 december 2009, 14.524 views

ASRock ION 330HT-BD 320G HDD Zwart

Pluspunten

• De ASROCK ION 330 is klein, stil en snel genoeg voor het afspelen van video's tot 1080p. De afstandsbediening heeft zeker een meerwaarde en is vooral handig voor mensen die gebruik maken van Windows Media Center.

Minpunten

• XBMC, Windows en de ASROCK ION 330 is helaas geen goede combinatie door het ontbreken van DXVA. XBMC is (helaas) nog niet genoeg doorontwikkeld om de praktijk tot een vloeiende weergave te komen.

Features Score: 5
De ASROCK ION 330-HT met blu-ray getest als Media Center met XBMC onder Windows 7

Dit weekend eindelijk eens de tijd gehad om mijn nieuwe ASROCK ION 330 machine te testen. De machine was keurig verpakt in doos met schokbestendig schuim. De doos zelf al al behoorlijk klein en eenmaal open gemaakt valt op hoe klein de ION330 daadwerkelijk is. In de doos zit bahalve de machine ook een dvd met drivers, sata kabel, hdmi naar dvi adapter, een remote controller, baterijen en een klein boekje met instructies. De adapter zit los verpakt en is niet groot. De machine die ik in mijn handen had heeft 6 usb aansluitingen, een sp-dif geluidsuitgang, 7.1 analoog, 1gbit lan, hdmi, en als laatste een vga poort. Verder zit er in het systeem een 320gb sata schijf, wlan en een blu-ray speler. Het kloppend hart van deze machine is een Atom processor en een Nvidia ION chipset, waarvan we later gaan testen of deze combinatie snel genoeg is om video's tot 1080p te laten tonen.

Windows 7 installeren

Gemak bedient de mens en hieruit zie je meteen het grote voordeel van deze media center. Voor het installeren van Windows 7 had ik geen usb-sticks nodig of hoefde ik op een omslachtige manier een dvd te converteren. De Windows 7 installatie dvd wordt gelukkig meteen door bly-ray drive van het systeem opgepakt. Het installeren gaat bijzonder snel. In minder dan 30 minuten kon al ik met het systeem aan de slag. En ding die door Windows 7 niet werd opgepakt zijn de drivers van de remote control. Hiervoor moest ik toch de meegeleverde DVD gebruiken. Denk hier dus aan bij het installeren en gooi niet meteen alles wat overbodig lijkt weg. Verder werden de Nvidia Remote Management drivers van de Nvidia ION chipset ook niet herkend. Deze drivers stonden gelukkig ook op de ASROCK dvd.

Nadat alle drivers waren geinstalleerd heb ik de laatste Nvidia drivers geinstalleerd (uit de 195.xx serie). Na een reboot, maar meteen eens aan de slag. De infrarood remote controller werkt zeer goed. Door op de groene button te drukken laadt het Windows Media Center scherm en is het mogelijk door films, muziek en foto's te bladeren. Wel valt me op dat je goed moet richten. Als ik mijn hand tussen de remote controller en de media center houd gebeurt er namelijk niets.

Wat ook prettig is aan de combinatie Nvidia ION en Windows 7 is de hardware acceleratie DXVA. Het afspelen van verschillende formaten (mkv, wmv, avi) gaat zonder problemen met Windows Media Player 12, Windows Media Center en Windows Media Player Classic Home Cinema: http://mpc-hc.sourceforge.net/ staat er ook om bekend met DXVA om te kunnen gaan. Wat eerder op xbmcfreak, http://www.xbmcfreak.nl/w...-media-player-classic-hc/ , verondersteld werd is het dus niet nodig om aparte codecs te installeren en de boel te tunen na de installatie. Geen ffmpeg of mediainfo bestanden toevoegen, alle formaten werken met Windows 7 out of the box! Zelf tot 1080p speelt de ASROCK ION330 alles moeiteloos af. Een probleem waar ik nog steeds mee worstel is de stanby-functionaliteit van de ASROCK ION330. Niet elke keer wil de ION330 uit zijn slaap toestand komen. De enige manier om het systeem dan weer te laten rebooten is een koude herstart. Waarschijnlijk ligt dit aan de Windows 7 drivers.

Tot zo ver heeft ASROCK zijn werkt dus prima gedaan, door een goede mediaspeler af te leveren met zoveel mogelijk functionaliteit aan boord. De afstandsbediening en de blu-ray drive zijn zeker een waardevolle aanvulling.

XBMC

Tijd voor de volgende test: XBMC voor Windows. XBMC beschouw ik toch zelf als de ultieme software voor Media Centers, vandaar dat deze niet kan ontbreken in deze review. Voor deze review heb ik de beta 1 van XBMC 9.11 voor Windows gebruikt. Het installeren was wat onwennig want na de installatie liep ik tegen een Visual C++ error aan bij het starten. Om XBMC 9.11 goed aan de praat te krijgen moest ik de Visual C++ Express 2008 en DirectX Redistributable Package packages herinstalleren. Na een reboot werkte XBMC wel. De nieuwe interface loopt soepel op het systeem en na het aanvinken van externe middelen om XBMC te bedienen werkte de Remote Controller ook binnen XBMC. Erg makkelijk dus! Het zappen tussen de menu's met de remote controller werkt erg prettig en is sneller dan mijn iPhone, waar ik voorheen XBMC mee op afstand bediende.

Alleen bij het afspelen van 1080p video content lopen we meteen tegen het grote nadeel aan van XBMC. De 9.11 versie van XBMC ondersteunt geen DXVA, waardoor het afspelen van 1080p content dus niet goed gaat. Door het ontbreken van DXVA moet alle rekenkracht van de Atom processor komen en dan is meteen te zien dat enkel de Atom processor niet krachtig genoeg is om 1080p content af te spelen. Hier kan ASROCK niets aan doen. We moeten dus op zoek naar alternatieve middelen:

Wat ik heb gedaan is de external players mogelijkheid geprobeerd te benutten. Kort door de bocht; met behulp van een playerfactory.xml bestand, wat te downloaden is vanaf http://www.xbmcfreak.nl/w.../12/playercorefactory.zip, heb ik een koppeling gemaakt tussen XBMC en Media Player Classic HC. Het bestand moet geplaatst worden in de map: C:\Users\Gebruiker\AppData\Roaming\XBMC\userdata. Let wel dat de verwijzing naar waar Media Player Classic HC geinstalleerd staat moet kloppen! Door dit bestand wordt voor bepaalde video extenties Media Player Classic geladen in de achtergrond. Het afspelen van de 1080p content gaat gelukkig dan wel weer goed, maar een groot gemis is het ontbreken van de remote controller functionaliteit. Je kan dan dus niet meer spoelen of terugklikken via de afstandsbediening. Om weer terug te keren naar XBMC moet je het toetsenbord drukken. Jammer want tussen deze twee zit nou juist de kracht. Wellicht zijn hier mensen die weten hoe een windows remote controller zo geconfigureerd kan worden dat deze ook met Media Player Classic werkt?

Een andere mogelijkheid die ik heb uitgeprobeerd is om gebruik te maken van een gepatchte http://www.xbmcfreak.nl/xbmc-windows-dsplayer-acceleratie/. Het spelen lijkt dan wel soepel te gaan maar niet alle formaten werken. Bij mkv bestanden crasht XBMC en ook de subtitles lijken niet goed te gaan.

De ASROCK ION 330 is klein, stil en snel genoeg voor het afspelen van video's tot 1080p. De afstandsbediening heeft zeker een meerwaarde en is vooral handig voor mensen die gebruik maken van Windows Media Center. XBMC, Windows en de ASROCK ION 330 is helaas geen goede combinatie door het ontbreken van DXVA. XBMC is (helaas) nog niet genoeg doorontwikkeld om de praktijk tot een vloeiende weergave te komen.

Ubuntu of XBMC Live zouden de oplossing zijn, maar dat doen we weer met een andere review ;)

Heb jij ook een ASRock ION 330HT-BD 320G HDD Zwart?

Hoi,

Even een opmerking.

Je kunt wel XBMC gebruiken onder windows 7 met DXVA ondersteuning.
Er is een XBMC test versie waar de DSplayer in zit.
Met wat instellen en tweaken kan ik prima mijn 1080p mkvtjes afspelen.
Zie deze link.http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=61355

Misschien helpt het.
Pak de officiele laatste nightly build (1 maart 2010), dan hoef je niets te configureren of in te stellen, en toch ondersteuning voor dxva.

[Reactie gewijzigd door job op 6 april 2010 13:55]

Het systeem is naar mijn inziens "bijna" compleet. Het enige wat nog ontbreekt is het opnemen van digitale en hd zenders. Wanneer ze dit systeem hiermee uitbreiden zou het een goede concurrentie voor de reguliere hd-recorders kunnen zijn. Voor mij zou dat pas de doorslag geven om dit systeem te kopen. Of weet iemand een USB-variante van een hdmi aansluiting, waardoor dit mogelijk gemaakt gaat worden?
Ik heb een ASRock 330 ION gekocht als PVR i.c.m. Anysee E30C. Ik neem daarmee SD op via WMC (W7-32 bit). (reclames worden verwijderd met comskip).
Ik dacht dat je met de Anysee e30c ook gewoon Hd zenders kon opnemen toch ( bijv. ziggo Ned 1,2,3 etc.
Het is mij nog steeds niet duidelijk of het een IR of RF remote is...
"De infrarood remote controller werkt zeer goed."

Het staat er toch echt in vermeld.
En ter aanvulling: de IR remote is serieel aangesloten en niet via usb (van belang voor linux. Er zijn nog geen drivers voor beschikbaar)
Iemand enig idee, hoe het zit met afspelen van (legale) blue-rays?
Ik heb gehoort dat je hier nu juist weer windows 7 voor nodig hebt,
kan windows media player dit bijvoorbeeld dan wel op 1080p?
Ik heb er powerdvd voor moeten installeren.
Als je XBMC onder linux installeert, werkt 1080p wel vloeiend.
Dat is inderdaad mijn volgende projectje :)
Laat ons even je bevindingen weten ;-). Ben benieuwd of het wireless goed functioneerd.
Review leest prettig! Als er een stukje over linux bij zit is ie voor mij compleet!

[Reactie gewijzigd door Jay-v op 1 december 2009 11:36]

Prima review en ik hoop dat deze krachtpatser binnenkort onder mijn kerstboom komt te staan ;)
Let er trouwens op dat de fysieke schijfjes van Blu-ray onder linux (nog) niet werken ;)
Zou inderdaad de Live versie desnoods testen van XBMC voor VDPAU ondersteuning. Alleen heb je dan geen blu-ray ondersteuning dus mocht je die willen afspelen zul je moeten dual booten vrees ik. Zit er over te denken om deze setup aan te schaffen om mijn Popcorn Hour te vervangen vanwege de fijne XBMC interface. Heb je ook de multichannel sound via hdmi getest? Ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar.
Hallo,

Mooie review, ik heb hem zaterdag gekocht en eerst windows 7 erop geinstalleerd maar zelfde problemen onder 1080p Ik heb zondag Ubuntu erbij geinstalleerd (is echt heel makelijk :Y) hij resized gewoon de partitie en installeerd hem erbij dus kan nu kiezen) met de laatste build van XBMC en dan is 1080p echt vloeiend te kijken, allen wat hinderlijke pop's door de boxen bij het opstarten van Ubuntu
had eerst nog wat overscan problemen maar dat is nu via het menu van mijn TV opgelost :+
Zat heel lang te zoeken hoe ik de desktop moest resizen onder linux met de laatste 190 driver van nvidia maar niets werkte, hierna eens in de menu's van de TV gekeken en daar kon ik het gewoon uitzetten dus nu wel 1920x1080 resolutie :*)

Heb alleen nu nog problemen met het afspelen van VIDEO_TS folders en dvd images (XBMC klapt eruit zonder fout melding)

Nog maar even googelen denk ik :?

vindt hem trouwens niet echt stil, komt een hoog piepje van de fan, ga later wel een keer zoeken naar een stille FAN |:(

[Reactie gewijzigd door GoT_Father op 1 december 2009 13:28]

Ja, om Blu-Ray schijfjes af te spelen heb je hiervoor extra software nodig. Ik heb hiervoor ook PowerDVD moeten installeren. Werkt wel goed, omdat PowerDVD in Windows 7 Media Center wordt geintegreerd. De meegeleverde afstandsbediening doet het dan ook bij gebruik met PowerDVD. Aanrader!
Als hij nou ook nog eens ergens te krijgen zou leuk zijn. Maar vanaf de harde schijf full HD afspelen onder windows 7 kan dus gewoon?
Met recht, al een paar weken geleden besteld maar zit nog steeds te wachten :(
Enig idee waardoor de vertraging door komt?
2 weken geleden binnen gekregen, 313 euro inc bluray, systeempje werkt als een zonnetje. Aanrader!

Wel de nightly builds van XBMC onder windows 7 gebruiken ivm DXVA2 support.