Specificaties 23,5" @ 1920x1080 (VA, 1ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung C24FG70 Zwart Review

Celine91Testpanel 12 maart 2017, laatste update op 12 maart 2017, 746 views

Samsung C24FG70 Zwart (Testpanel)

De Samsung C24FG70FQU heeft een mooi design. De reactietijden en de Refresh Rates zijn goed. Kleuren zijn prima maar de voet neemt erg veel ruimte in en de resolutie had van mij hoger gemogen. Het is een prima monitor voor iemand met een klein budget.

Pluspunten

• Design
  • 144Hz en 1ms
  • Curved

Minpunten

• Voet met arm te groot
  • Resolutie

Via Tweakers.net heb ik de mogelijkheid gekregen om samen met negen anderen de Samsung C24FG70FQU monitor aan de tand te voelen. Ik ben dan ook Tweakers.net en Samsung dankbaar voor de mogelijkheid en het vertrouwen om dit product te testen.
En dagje de monitor testen op het kantoor van Tweakers.net is natuurlijk leuk, maar dan kan je er niet lekker diep op in gaan. Daarom hebben de testers die dag, waaronder ik, een exemplaar thuis gestuurd gekregen om er twee weken kritisch naar te kijken.

Unboxing

Laten we beginnen bij het begin; de unboxing.
Over de doos zelf is weinig op aan te merken. Het is naar mijn idee een normale grootte voor een doos waar een 24” monitor in zit.
Bij openen is te zien dat alles goed is verpakt in piepschuim. Zo kom je de voet, de muur bracket, de adapter, wat papierwerk (o.a. garantiepapieren en een Color Calibration report) en natuurlijk de handleiding tegen wat als DVD wordt meegeleverd. Wat me meteen opviel is dat er geen HDMI of DisplayPort kabel erbij in zat. Met wat verdere onderzoek is wel gebleken dat er bij een nieuw exemplaar een HDMI kabel n een DisplayPort kabel bij hoort te zitten.

Color Calibration report

Persoonlijk vind ik de adapter wat aan de grote kant. Ik zou het mooier en fijner hebben gevonden wanneer de stroomvoorziening in het scherm was verwerkt in plaats van een losse adapter. De voet is daarentegen wel stevig en voelt degelijk aan.

De adapter

Na de eerste laag komen we natuurlijk bij het belangrijkste; de monitor zelf. De monitor zit netjes verpakt en zit goed stevig tussen de twee grote blokken piepschuim.
Even op een rij wat er allemaal in zit:
  • Monitor met arm
  • Voet
  • Muur bracket
  • Adapter
  • HDMI kabel
  • DisplayPort kabel
  • Handleiding
  • Overige papierwerk
De arm wordt bevestigd met twee sterkkop schroeven aan de voet, omdat het maar met twee schroeven zit bevestigd had ik mijn twijfels over de stevigheid van de gehele setup. Zodra ik het scherm had neergezet werden die twijfels weggenomen. Het staat stevig ondanks de twee kleine schroefjes waarmee je het bevestigd.

Specificaties

Specificaties

Bouwkwaliteit & afwerking

De bouwkwaliteit en afwerking heb ik hiervoor al een beetje besproken. Maar het scherm in zijn geheel bestaat uit plastic wat een matzwarte kleur heeft. Er zijn geen uitstekende stukjes en is dus erg netjes afgewerkt. Wat ik wel jammer vind is dat het logootje van Samsung erop is gespoten in plaats van bijvoorbeeld verchroomde letters.
Qua gewicht voelt het scherm goed aan. De poot is redelijk zwaar zodat de monitor stevig staat. Toch is het niet te zwaar om het makkelijk van positie te veranderen of om op te tillen.

Voorkant

Zijkant

Achterkant

Design

De monitor ziet er qua vormgeving erg goed uit. Mooi, strak design zonder poespas. Het product voelt stevig en degelijk aan. Aan de voorkant zijn geen knoppen te zien en om de monitor zit geen enorm zwarte rand. Het gecurvede beeldscherm maakt het design naar mijn idee iets eleganter dan de meeste ‘niet curved’ monitoren.

Aan de achterkant ziet het er ook netjes uit. n knop wat als meerdere knoppen functioneert d.m.v. een soort joystick (later hierover meer) en de aansluitingen: stroom, HDMI1, HDMI2, DisplayPort, servicepoort en een poort voor de koptelefoon. Het is handig om te weten dat de HDMI aansluiting tot 120Hz kan en de displayport tot 144Hz. Zelf ben ik blij met twee HDMI poorten aangezien ik dan ook twee consoles op het scherm kan aansluiten zonder steeds te switchen van HDMI kabels.

Ingangen

Aan de onderkant vind je 3 knoppen die dienen als Preset knoppen en de Arena Lighting. De Arena Lightning is een lichtbalkje van ongeveer 10cm wat naar onder schijnt. Dit licht voorziet jouw gameplay van een dynamische lichtshow die synchroon loopt het het geluid. Dit licht is minimaal wat voor mij geen hinder is, maar ook geen toegevoegde waarde heeft. Om van deze functie gebruik te willen maken, dan moet je het geluid via de HDMI of DisplayPort laten lopen.
Mocht je dit niet willen kan je het licht ook uit, of in de blinking modus zetten. Waarom je steeds een blinkend licht onder je scherm wilt, weet ik niet, maar de optie is er in ieder geval.

Op het ‘knikgedeelte’ van de arm zit een plastic lus waar je de snoeren doorheen kan doen, een beetje kabelmanagement dus. Wel zit dat wat hoog, waardoor je de kabels nog wel goed ziet wanneer ze samen weer naar beneden hangen. Ook adverteert Samsung dat de ‘lus’ een perfecte plek is om jouw headset daar aan op te hangen. Het kan inderdaad, maar uit mijn ervaring met mijn Steelseries Siberia 650 is gebleken dat het niet heel stevig hangt. Vooral niet als er een aantal snoeren doorheen lopen waardoor het geen inham meer wordt. Ondanks dat het niet lekker werkt, zie ik dit niet echt als minpunt aangezien ik mijn koptelefoon altijd liever naast me heb liggen. Toch wilde ik dit bespreken aangezien Samsung dit ook aankaart.

De headset op de 'lus'

Wat niet kan ontbreken in dit rijtje waar ik het over wil hebben is natuurlijk het gecurvde scherm. Dit is mijn eerste echte ervaring met een curved monitor en ik ben er positief door verrast. Ik dacht dat het weinig uit zou maken, maar toch kijkt dit erg prettig. Het scherm heeft een kromming van 1800R wat n van de meest gebogen schermen zijn van Samsung. Doordat het gebogen is heb je het idee dat je er wat meer in zit. Dit geld dan vooral met Gamen en film/series kijken. Als je naar het midden kijkt, zijn de zijkanten minder ver van je oog verwijderd waardoor je het idee hebt dat je er meer in zit. Dit is misschien beter uit te leggen met het beeld hieronder.

Infographic over de vormen van schermen

Ergonomie

Het is natuurlijk heel mooi dat het er allemaal goed uit ziet, maar we willen natuurlijk ook weten of er makkelijk mee te werken is. Dus, werkt het makkelijk?
Ja, de monitor is makkelijk mee te werken, al vind ik wel dat er n nadeel aan zit. Laat ik eerst met het positieve beginnen.
De monitor op verschillende hoogtes of in portrait zetten gaat ontzettend makkelijk. Je hoeft niet veel kracht te zetten en het veranderen van positie gaat heel geleidelijk. Zelf heb ik het niet zo makkelijk meegemaakt met een monitor dus het werkt erg prettig. Je hebt het idee dat je dus goede controle hebt op de stand van het scherm.
Door n druk op de knop aan de achterkant open je snel het menu. Doordat het knopje als een soort joystick werkt, voelt het natuurlijk aan wanneer je door het menu gaat. Als je verschillende Presets hebt gemaakt kan je door de knoppen onder je scherm switchen tussen de Presets. Waar de knoppen zich bevinden kan je zien aan de kleine icoontjes aan de voorkant van het scherm.

Verschillende standen van het scherm

Wat ik als minder heb ervaren is de plaatsing van de poot en de arm aan de achterkant. De poot is aardig groot qua oppervlakte (25x25cm) waardoor het wat naar voren steekt, de arm steekt daarentegen juist naar achteren uit. Voor de beweging en evenwicht snap ik dat natuurlijk wel, maar je bent veel ruimte aan de voor en achterkant kwijt van de monitor. Ik heb mijn toetsenbord graag wat meer naar achter zodat mijn armen kunnen rusten op het bureau. Dit gaat dus helaas niet met dit scherm. Wanneer ik het (bijna) tegen de muur zet, is het scherm 30 cm van de muur verwijderd. Daarnaast steekt de poot nog eens 10cm naar voren uit. Dit zorgt ervoor dat ik nog 40cm over heb om mijn toetenbord neer te zetten op mijn bureau van 80cm breed. Niet iedereen zal dit erg vinden, maar voor mij is dit wel degelijk een minpunt.
En nu word het eens tijd om het over het beeld zelf te hebben.

Kleuren

Deze monitor heeft een VA paneel met Quantum Dot technologie. Quantum Dot technologie is eigenlijk een extra laagje tussen het beeld wat ervoor zorgt dat de kleuren beter en helder worden. Het benadert 125% sRGB waardoor met namen donkerdere rood- en groentinten ook bij omgevingslicht scherp en duidelijk blijven. Dit zie je ook goed terug in het Color Calibration report wat erbij wordt geleverd van de monitor.
Wanneer je de monitor voor het eerst aanzet, staat het op Custom Picture Mode ingesteld. Uiteraard is er de mogelijkheid om van alles in te stellen naar jouw eigen voorkeur. De instelling waarmee het uit de doos komt is naar mijn mening ok, maar zelf had ik nog iets meer contrast ingesteld. Wil je niet alle puntjes afgaan om in te stellen, zijn er ook Preset te kiezen. Laat ik deze even snel afgaan.

Tabel voor de standaard Presets

Het menu

De kleuren zijn naar mijn beleving voldoende wanneer ik mijn eigen Preset heb gemaakt. De zwartwaardes zijn prima en de kleuren zijn rijk. Het is helemaal naar je eigen hand in te stellen wat je zelf prettig vindt. Daarnaast kan je nog zelf drie Presets opslaan voor bijvoorbeeld verschillende doeleinden op de computer. Zo heb ik zelf een Preset wanneer ik Game en een andere Preset wanneer ik bezig ben met foto/videobewerking.
Tijdens de testperiode heb ik geen pixeldefecten aangetroffen. Aangezien ik niet in het bezit ben van meetapparatuur heb ik dit getest via dodepixels.nl. Hier kan je beeldvullend wit, zwart, rood, groen en blauw zien om zo te kijken of er zichtbare puntjes zijn welke een beschadiging van het beeldscherm kan betekenen.

VA vs. IPS

Uiteraard kon ik het niet laten om de Samsung monitor te vergelijken met mijn Dell Ultrasharp U2713HM. Dit is meteen een vergelijking van een VA paneel wat de Samsung heeft met een IPS paneel van de Dell monitor.
Om een beetje een goede vergelijking te kunnen maken zonder meetapparatuur heb ik de instellingen bij beide schermen hetzelfde ingesteld.

Je ziet dat de Dell een heldere indruk geeft in vergelijking met de Samsung. Dit geld voor alle kleuren (incl. wit en zwart) behalve de kleur rood. Dit lijkt op beide schermen helzelfde te zijn. Dit betekend echter niet dat helder altijd mooier is. Bij de gekleurde achtergrond vind ik zelf de Samsung fijner bij deze instellingen om naar te kijken omdat juist de kleur niet zo hard is.
Naast de gekleurde achtergrond vind ik de Dell bij de andere foto’s eruit springen. Wit is meer wit en zwart meer zwart.

Links IPS, rechts VA

Ook de resolutie is bij de Dell een stuk hoger, die heeft namelijk 1440P waarbij Samsung 1080P heeft. Je ziet dan ook duidelijk scherpteverschil wanneer je de twee naast elkaar zet. De Dell is dus een stuk scherper dan de Samsung. Voor deze tijd mag van mij de resolutie van de Samsung wel omhoog. Vooral bij een monitor zit je dicht op het scherm en willen velen toch een mooi scherp beeld zien. Daarnaast wil ik zelf graag lekker de ruimte hebben op het scherm wanneer ik met videobewerking bezig ben.

Links IPS, rechts VA

Misschien is de Samsung dus wat minder in kleur en resolutie dan de Dell, maar op andere vlakken springt de Samsung weer boven de Dell uit. Zo heeft de Samsung 144Hz en een reactietijd van 1ms waarbij de Dell maar 60Hz heeft met een reactietijd van 8ms. Voor Gamen zijn die twee factoren natuurlijk belangrijk en zal een gamer waarschijnlijk een stuk sneller voor de Samsung kiezen om deze redenen. Tijdens het Gamen heb ik ook niet gemerkt dat er een kleurverschil is tussen de Dell en de Samsung. Dit kwam meer aan bod tijdens foto/videobewerking. De Samsung heeft ook minder last van Backlight Bleeding in vergelijking met mijn Dell monitor.
De vergelijking is natuurlijk niet geheel eerlijk want beide monitoren vallen in verschillende prijsklassen. Zo is de Dell duurder dan deze Samsung.

VA vs. TN

Aangezien ik de Samsung met een duurdere monitor heb vergeleken, laten we dat dan maar ook doen met een goedkopere TN paneel. Hiervoor heb ik de LG DM2780D-PZ erbij gehaald.
Ik wilde weer dat alles hetzelfde stond ingesteld op beide schermen, echter waren de instellingen van de LG totaal anders en minder uitgebreid dan die van de Samsung. Allebei heb ik ze dus op fabrieksinstellingen gezet om het op deze manier maar te vergelijken.
Wat mij direct opviel waren de kleuren. Waar het naast de Dell minder was, spatten de kleuren naast dit scherm van de Samsung af. Veel rijker, helder en geen grijze waas.
Naast de kleuren is de reactietijd van de Samsung sneller en heeft het 144Hz i.p.v. de 60Hz wat de LG heeft. Verder spreken de foto’s voor zich. Het is duidelijk welke hier een stuk beter is.

Links TN, rechts VA

Uiteraard geld deze vergelijking niet met alle TN panelen, er zijn ook TN panelen die weer boven de Samsung uit komen qua kleur zoals de Asus ROG Swift PG278Q. Maar deze zijn dan ook weer een stuk duurder dan de Samsung.

De kleuren zijn dus prima, maar hoe zit het met de niet onbelangrijke responsetijd?

Ghosting

Je kan de responsetijd ook aanpassen. Hoe sneller de responsetijd is, hoe minder je last hebt van Ghosting oftewel; Motion Blur. Om dit te testen heb ik gebruik gemaakt van de website testufo.com. Je kan kiezen tussen Standaard, Faster en Fastest. Het verschil tussen Standaard en Faster is duidelijk te merken, er is veel minder Ghosting aanwezig. Tussen Faster en Fastest zie ik weinig tot geen verschil. Wel is het grappig om te weten dat je de Brightness niet kan veranderen wanneer het op Faster of Fastest staat ingesteld. Wellicht om juist die reactietijd te kunnen behouden.

AMD FreeSync

Ook is er de optie om AMD FreeSync aan te zetten. Deze technologie lost communicatieproblemen op tussen de grafische processor en de monitor. Hierdoor worden ‘Image Tears’ en haperende beelden voorkomen. Dit zorgt ervoor dat er dus vloeiende Gameplay ontstaat.
Deze functie heb ik helaas niet kunnen testen aangezien ik een Nvidia kaart in mijn pc heb zitten. Toch wilde ik dit benoemen aangezien het voor AMD gebruikers interessant kan zijn.

Gemiddeld zit deze monitor nu op een prijs van 399 (waarbij de goedkoopste 359 is). Als ik kijk naar wat er nu op de markt is qua monitoren en prijzen vind ik de prijs prima. Qua prestaties zit dit scherm eigenlijk tussen een TN en een IPS paneel in. Het heeft de snelheid en de Refresh Rate van een TN paneel en komt in de buurt van de mooie kleuren van een IPS paneel. De monitor is dus geschikt voor degene die beide kanten belangrijk vinden. Het gebogen scherm maakt dat de prijs natuurlijk ook wat hoger ligt.

Samsung heeft met deze Curved Gaming Monitor een mooie monitor op de markt gebracht. De reactietijden en de Refresh Rates zijn goed. De kleuren kunnen niet tippen aan een duurder paneel, maar als je kijkt naar de prijs- en kwaliteitverhoudingen zijn de kleuren prima. De monitor is dan ook naar mijn mening bedoeld voor een Gamer met een niet al te groot budget. Wat ik jammer vind is dat de voet samen met de arm erg veel ruimte inneemt en de resolutie had van mij hoger gemogen voor deze tijd. Al met al dus een prima monitor voor iemand met een klein budget.

Mocht je vragen of opmerkingen hebben over mijn eerste review, dan hoor ik dat graag.

Heb jij ook een Samsung C24FG70 Zwart?