Specificaties 32" @ 2560x1440 (A-MVA, 4ms) - Bekijk alle specificaties

Philips Brilliance BDM3270QP2/00 Zilver, Zwart Review

Icky 11 maart 2017, 933 views

Philips Brilliance BDM3270QP2/00 Zilver, Zwart

Na ellende met meerdere ultrawides toch voor een 16:9 gegaan. Dit scherm is gevoelsmatig net zo groot als een 34 inch ultrawide maar heeft geen last van backlight bleed, colour banding of black crush. Zie volledige review voor iets meer details.

Pluspunten

• 100% sRGB 10-bit kleur
  • Zwart is pikzwart
  • Hoog contrast
  • 1440p zorgt voor een goede scherpte van 92ppi
  • Powersupply ingebouwd
  • Goede kijkhoeken
  • Groot formaat
  • Zeer goede stand, verstelbaar in hoogte en te draaien en roteren.

Minpunten

• Glanzend scherm heeft als nadeel dat het in direct zonlicht moeilijker af te lezen is
  • Een zwart scherm is mooi zwart maar reflecteerd het sterkst
  • Outdated menu met touch knopjes die je in het donker niet kan zien
  • Ingebouwde speakers zijn ondergemiddeld
  • Niet geschikt voor competitive gaming (60hz, matige response time)
  • Niet 4K

In het verleden heb ik 3 verschillende ultrawide monitoren van 34 inch gekocht. Deze bleken allemaal defecten te hebben waar ik niet mee kon leven. Beide IPS LGs hadden backlight bleed die niet alleen op zwart maar ook donkere kleuren nog te zien was. De Samsung had een VA paneel wat dit probleem minder vaak heeft, deze had echter dermate last van colour banding dat donkere scenes in een spel of film niet om aan te zien waren.

Ik was even de hoop verloren. De schermen waren allemaal boven de 600 euro, wat eigenlijk al wat boven mijn gepland budget was. Het kopen van een duurdere ultrawide met een nieuwere generatie panel zat er dus ook niet in. Vandaar dat ik besloot om een 'normaal' 16:9 scherm aan te schaffen. Voor iets onder de 400 euro heb ik besloten om de Philips BDM3270QP2 te kopen. Dit is een 32 inch AMVA scherm met 10-bit kleur, 100% sRGB en een resolutie van 2560x1440.

Alhoewel het geen ultrawide is is de doos wel flink. In de doos vind je het scherm, de stand en base en een kabeltje voor elke poort. De stand moet je zelf in elkaar zetten. Dat gebeurt middels vier schroeven aan de achterkant. De base bevestig je aan de stand middels een enkele duimschroef. Het neerzetten op mijn bureau was moeilijker dan ik dacht. Het scherm weegt namelijk meer dan 10 kilo en dat voel je. De behuizing is volledig van mat plastic, niet zo chic als aluminium oid maar het is op elk front beter dan glimmend plastic.

Iets wat wel glimt is het scherm zelf. Dit is niet mat afgewerkt zoals het scherm op mijn Alienware 13 laptop. Dat verschil is erg duidelijk te zien op zwart overdag maar op kleuren valt dat mee. Ik heb online gelezen dat een glanzend scherm kleuren net iets feller weergeeft. Ik kan bevestigen dat het scherm erg vibrant is, maar dat zal kunnen liggen aan het AMVA paneel zelf. Philips market dit scherm naar creative professionals die een grootte werkruimte willen. Voor dat doeleinde is het uitermate geschikt. Het vertoont geen backlight bleed, colour banding of black crush, heeft goede viewing angles, mooie kleuren en een hoge contrast.

Waar Philips minder naar market is de gamer. Dit scherm heeft naast een 60hz refresh rate ook last van een klein beetje ghosting. Voor iemand die flink competitief spellen speelt als counterstrike niet geschikt, maar voor de doorsnee gamer zal dit scherm voldoende zijn. Om spellen op native 1440p te draaien moest ik sommige van mijn settings iets terug schakelen in de meest veeleisende games. In 1080p spelen is ook prima te doen; de scaling is erg goed en je merkt alleen dat het niet native res draait als je erg dicht op het scherm zit.

De Philips BDM3270QP2 bevalt me tot nu toe erg goed. Voor relatief weinig geld heb je een groot scherm met een prima pixeldichtheid. Dat het scherm reflecterend is, of niet 4K is zal sommigen doen afhaken. Als dit echter geen grote problemen voor je zijn en je zoekt een groot scherm met goede kleurenweergave dan is de BDM3270QP2 sterk aan te raden.

Heb jij ook een Philips Brilliance BDM3270QP2/00 Zilver, Zwart?

Je test je vermoedelijke aankopen niet van tevoren om problemen te voorkomen?
Hoe bedoel je dat precies? Ik kan moeilijk een scherm testen zonder het zelf in huis te hebben. Ik lees altijd wel reviews door maar zoiets als backlight bleed verschilt heel erg per scherm en de banding op de Samsung kwam vrijwel niet aan bod in reviews.

Bij ontvangst test ik ze zelf daarom altijd uitgebreid om te kijken of er problemen zijn. Dode pixels, stof tussen het scherm, BLB, etc. Op die manier dus 3 UW monitoren moeten RMAen.
Je stelt specifieke eisen aan een een monitor. Het was wellicht goedkoper geweest om een winkel te zoeken die ze op voorraad heeft.
Tijdrovend is het wel, maar gelukkig is een product binnen 14 dagen terugsturen gratis.

Ik heb de 2 ultrawide schermen beide bezichtigd in de Mediamarkt maar backlight bleed verschilt per scherm sterk en valt ook thuis meer op dan onder de felle verlichting in een showroom. Ik heb om die reden het LG scherm een keer omgeruild voor een nieuw exemplaar wat helaas precies hetzelfde defect bleek te hebben. Online lees je dat dit een beetje een lotterij is en ik had geen zin om eindeloos RMA aanvragen te doen.
Vandaar dat ik de Samsung kocht. De banding op de Samsung viel me pas op tijdens het spelen van Alien Isolation, een spel met veel donkere scenes. Ik wist van te voren niet eens dat dit een probleem was met dit model en kwam daar na een paar dagen zelf pas achter.

Ik heb dus wel degelijk reviews gelezen, de ervaringen van gebruikers doorgelezen en zelfs de exemplaren in de winkel bekeken. Uiteindelijk heb ik de schermen teruggestuurd na meer dan een week gebruik.
Haha ja je moet er wat voor over hebben. Het waren mooie schermen maar voor de prijs die ik er voor betaald had kon ik niet leven met de gebreken. Ik denk dat dit te maken heeft met de 21:9 aspect ratio. Die technologie staat toch wat meer in de kinderschoenen denk ik.

Dit Philips scherm vertoont nu na enkele dagen gebruik en uitgebreid testen geen problemen. Eind goed al goed dus. Mocht ik toch iets tegenkomen dan update ik de review :)