Specificaties Gestabiliseerd met een filtermaat van 58mm - Bekijk alle specificaties

Nikon AF-P DX NIKKOR 70-300mm f/4.5-6.3G ED VR Review

pandit 11 maart 2017, 1.046 views

Nikon AF-P DX NIKKOR 70-300mm f/4.5-6.3G ED VR

Ondanks dat de lens grotendeels van (stevig) kunststof is voelt hij degelijk aan, De autofocus is het snelste wat ik ooit gezien heb, jammer dat AF en VR Niet via een schakelaar is uit te schakelen, Grootste nadeel dat alleen het middelste focuspunt (bij mijn D7200 althans) is te gebruiken.

Pluspunten

• gunstig geprijsd
  • Haarscherp over het hele bereik
  • Supersnell Autofocus
  • lichtgewicht (ca 420 gram)
  • Sublieme VR 4 stops

Minpunten

• Alleen het middelste focuspunt te gebruiken
  • VR en AF niet via knopjes uitschakelbaar
  • Geen lensbag en zonnekap meegeleverd
  • Kunsstof mount
  • Werkt niet op alle Nikon DX camera's

AF-snelheid Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 4

Aanleiding

Na de aanschaf van een D7200 vorig jaar ben ik langzaam aan het investeren in lenzen. Als standaard had ik samen met deze body een Sigma 17-50/F2,8 gekocht en voor tele had ik nog een Nikon 55-200 liggen van een vorige D3100. Ik was met eigenlijk aan het oriŽnteren in een super groothoek lens, tot ik na een dag fotograferen achter kwam dat 90% van de foto's met de 55-200 onscherp waren. Voornamelijk veroorzaakt door de enorme trage AF en de mindere scherpte in het telebereik. De Groothoeklens-wens geparkeerd en gekeken naar een vervanger voor deze telelens. Na enige on-line onderzoek kwam ik op de Tamron 70-300 die goede recensies had en ook op FX te gebruiken is. Medetweakers prezen me de Nikon AF-P DX NIKKOR 70-300mm lens aan omdat deze een nog snellere autofocus heeft en scherper beeld geeft, Ondanks dat ik tegen het ontbreken van de fysieke knoppen, kunststof mount en de hoge minimale diafragma aanhikte heb ik deze lens toch gekocht, mede dat hij in de uitverkoop was en daardoor aanzienlijk goedkoper was dan de hierboven genoemde Tamron. Ik heb hem nu pas 4 dagen maar heb toch al een goede indruk van deze lens dat ik er een review aan kan wagen.

De lens uitpakken

De lens wordt geleverd in de bekende goudkleurige Nikon doos en goed verpakt tussen golfkartonnen beschermingen. De inhoud viel me tegen, alleen de lens met de bekende Nikon lenskap en een El-cheapo mount bescherming van slap plastic, gelukkig had ik er nog ťťn liggen van de Sigma. en een manual in vele talen. Heel jammer dat er geen lenstas en een zonnekap werd meegeleverd. Naar mijn mening essentiŽle attributen. Deze attributen direct besteld via Ebay, waar helaas lange levertijden op zitten, dus nu even voorzichtig met de lens .

Kwaliteit van de lens

Ondanks het hoge kunststof gehalte voelt de lens robuust aan, en prettig in gewicht. Ik ben in mijn buurt meteen op pad gegaan en was meteen onder in de indruk van de ongekende snelle en vrijwel onhoorbare autofocus. Onhoorbaar omdat de scherpstel-ring niet meedraait. De scherpstel-ring heeft in tegenstelling tot de Tamron geen schaalverdeling dus handmatig kan alleen goed door ook door de zoeker te kijken. De zoom-ring is prettig breed zodat je niet mis kunt grijpen, Helaas zie ik weinig ruimte voor een statiefring mount, niet dat dit direct noodzakelijk is voor deze lens, maar op een statief heeft de body en lens toch de neiging naar voren te vallen.
Lens creep heb ik niet kunnen bemerken, er zit een prettige weerstand op de zoom-ring wat dit voorkomt.
De minimale lensvervormingen die er zijn kunnen netjes door lighroom worden vlak gestreken. Chromatie abbaratie en Flaring heb ik nog niet gezien in die paar dagen, maar volgens andere recensies zijn deze nauwelijks aanwezig.

Ongekend goed is de VR waarmee je makkelijk 4 stops kan winnen, als je tenminste uitgaat van de bekende vuistregel de minimale sluitertijd gelijk aan het aantal mm zoombereik. Op 300 mm zou je minimaal 1/300 sec moeten belichten uit de hand (dus 1/500), Bij deze lens kan je op 1/60 nog scherpe foto's op dit bereik doen.

Eťn groot nadeel wat ik heb geconstateerd is dat door de hoge minimale diafragma van 6.4 alleen het middelste focuspunt is te gebruiken (Op de D7200), voor actiefotografie kies ik liever voor 3x3. Misschien is er een workarround, maar die heb ik niet kunnen vinden.

Het nadeel van de ontbrekende AF schakelaar op de lens is op de D7200 te ondervangen door de AF schakelaar op de body te gebruiken.

Het nadeel van de ontbrekende VR schakelaar is niet te ondervangen op deze body, Voor enkele body's uit de 3000 en 5000 reeks zijn nieuwe firmware's uitgekomen om dit via het menu te doen. Ik heb contact opgenomen met Nikon support die snel en professioneel reageerden. Er was op dit moment nog niet bekend of er een nieuwe firmware voor de D7200 komt, maar op een statief wordt VR automatisch uitgeschakeld. Uiteraard getest en de foto's op statief met een 0.5 sluitertijd waren gewoon scherp, Ik weet echter niet hoe foto's genomen van een gestabiliseerde lens op een statief eruit zien. Ik zal van het weekend een testje doen nachts met een langere sluitertijd.

Mijn conclusie

Nikon is een weg ingegaan die niet alle fotografen zullen waarderen, zoals het niet meeleveren van een lenstas vind ik verkeerde zuinigheid, Mijn tasje koste $3,5 op Ebay. Het weglaten van de knoppen op de lens zal ook met bezuiniging te maken hebben. Met de kunststof mount kan ik leven, die schijnen niet onder te doen onder metalen mounts en maken de lens goedkoper en lichter. Het grootste nadeel vind ik de diafragma van 6.4 op 300mm, niet om de ene stop, maar omdat ik met de kennis van nu maar 1 van de 52 focuspunten kan gebruiken. Eindconclusie in relatie met de prijs. een dikke 8,5.

Hieronder een aantal shots die ik uit de hand heb gemaakt

Heb jij ook een Nikon AF-P DX NIKKOR 70-300mm f/4.5-6.3G ED VR?

Redelijk uitgebreide review maar ik mis eigenlijk het belangrijkste: de kwaliteit van de foto's. Het is uiteindelijk toch een lens review en het belangrijkste aan een lens zijn de plaatjes die ie schiet.

"Vroeger" (ik word oud ;-) ) kocht je voor 320 euro nog gewoon die 70-300mm AF-S VR maar die is aan zijn eigen populariteit te onder gegaan. Die prijzen gaan nergens meer over. Maar daar heb je wel schakkelaars op de lens en een puch + zonnekap meegeleverd. Want het ontbreken daarvan is wel erg karig inderdaad.

Enige probleem met de AF-S versie was de iets mindere scherpte boven de 200 mm en daarom was ik zo benieuwd naar de 200 - 300 mm prestaties van deze lens....

[Reactie gewijzigd door sys64738 op 11 maart 2017 20:08]

Beste sys64738,
Het is mijn eerste review die ik heb geschreven na 15 jaar actief of tweakers, je hebt gelijk over de kwaliteit van de foto's, Maar is nogal subjectief, Ik heb weinig referenties, Ik ben erg tevreden over de scherpte, zelfs foto's genomen op 300mm verder kroppen geeft nog een goede kwaliteit. De enige referenties die ik heb is de genoemde 55-200 lens, die aanzienlijk minder is dat deze lens, en een Sigma 70-300 A-mount lens (Minolta-Sony) van 25 jaar oud, die nog slechter is en 25 jaar geleden omgerekend even veel gekost heeft dan deze Nikon 70-300. Er zijn reviewers die beter kunnen testen zoals op deze reviews op ephotozine.com , kenrockwell.com en op dslrbodies.com
Ze zijn hier positief over het 200-300 mm bereik. In mijn review heb ik punten aangehaald die ik miste in deze reviews.