Corsair Hydro Series H50 Review

Chovav 1 december 2009, laatste update op 1 december 2009, 3.136 views

Corsair Hydro Series H50

Pluspunten

• Makkelijk te installeren
  • Stil
  • Koelprestaties

Minpunten

• Handleiding soms onduidelijk

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Voor mijn werk moest ik een rekenserver bouwen die voor zo weinig mogelijk geld, zoveel mogelijk prestaties moest leveren.
Na even gekeken te hebben naar een dual Xeon oplossing werd duidelijk dat de prijs/prestatie verhouding van de Xeons niet in vergelijking was met die van een Core i7, vooral niet als ik deze ging overclocken.

Het systeem moet de komende 3 jaar 24/7 rekenen, waardoor lage temperaturen erg belangrijk zijn :)
Ik heb dacht eerst om een volledige waterkoeling set te kopen, maar was bang dat het zou gaan lekken, vooral wanneer het 's nachts op kantoor draait. De H50 had ik al eerder gezien en leek mij de beste oplossing.

Doos inhoud:
Backplate
Socket 775, 1366, AM3 bracket
Corsair H50
12CM Corsair fan
Schroeven om alles in elkaar te zetten

Installatie:
Na dat je de cpu in de socket legt, moet je de backplate (met rubber erop geplakt) aan de achterkant van het moederboard houden. Daarna moet de bracket een beetje aangeschroefd worden (niet strak!). De H50 pomp wordt met een kwart draai aan de bracket vastgemaakt, waarna de brackt vastgeschroefd moet worden.
Dit gaat allemaal best makkelijk, al zijn de instructies niet altijd even duidelijk.

Gebruik:
Allereerst heb ik de temperaturen van de processor op stock snelheid gemeten. Dit heb ik gedaan in zowel in rustmode (idle) als gestrest (load = half uur Prime95). De weegegeven temperaturen zijn het gemiddelde van alle cores, niet de Tjunction temperaturen!

Core i7 920 @ 2.66GHz (vCore 1.1V)
Idle: 30 C
Load: 56 C

Hierna heb ik de Bclk verhoogd van 133MHz naar 150MHz. Met een multiplier van x21 is dat gelijk aan 3.15GHz. Alle voltages heb ik op Auto gehouden, het geheugen heb ik steeds onder 1600MHz gehouden.

Core i7 920 @ 3.15GHz (vCore 1.2V)
Idle: 35 C
Load: 57 C

De P6T SE heeft de voltage automatisch verhoogd naar 1.2V. Die resulteert in een 5 C hogere idle, alsmede 1 C hogere load, maar is nog steeds niet heet te noemen. Door verschillende reviews wordt gesuggereerd dat een core temperatuur van 80 C maximum toegestaan zou zijn voor een lange levensduur. Ik heb dus nog 23 C te gaan :)

Ik heb daardoor moed gekregen en de Bclk gelijk naar 181 verhoogd (=3.8GHz). De voltages heb ik nog steeds allemaal op Auto gehouden.

Core i7 920 @ 3.8GHz (vCore 1.42V)
Idle: 39 C
Load: 83C

Ehh.. yeah. De P6T heeft de vCore verhoogd naar 1.42V! Dit resulteert in een onacceptabele load temperatuur van 83C.. Dit is ook niet het enige; dezelfde reviews die een maximum toegestane temperatuur van 80C adviseerden, zeiden ook dat de vCore niet hoger zou moeten zijn dan 1.375V (voor langdurig gebruik!).

Ik heb daarom maar besloten om de voltages zelf in te stellen: vCore op 1.375V, QPI/DRAM op 1.3V, DDR op 1.64V. De temperaturen heb ik nogmaals gemeten, met dezelfde snelheid, nu met de zelf ingestelde voltages:

Core i7 920 @ 3.8GHz (vCore 1.375V)
Idle: 37 C
Load: 76C

Ziet er beter uit! ...maar zou het nog verder kunnen? Zonder iets aan de voltages te doen, heb ik de Bclk verhoogd naar 200MHz (=4.2GHz).

Core i7 920 @ 4.2GHz (vCore 1.375V)
Idle: 40 C
Load: 82C

Hij doet het! na meer dan 12 uur Prime95, werden de temperaturen stabiel op gemiddeld 82C. Deze maximum werd bereikt rond 12 uur 's middags, als het hier op kantoor ongeveer 23-24 graden was.

4.2GHz vond ik wel een mooie oveclock. Het geheugen loopt netjes op 1600MHz, en overclocken naar meer dan 4.2GHz zou resulteren in een lagere geheugen snelheid.

Hierna heb ik - met dezelfde settings - een ventilator toegevoegd voor een "push-pull" configuratie. Dit resulteerde in de volgende temperaturen:

Core i7 920 @ 4.2GHz (vCore 1.375V)
Idle: 38 C
Load: 79C

Het verschil met een "push" configuratie was dus 2 C lager in idle en 3 C in load.

Geluidproductie:
Hier ben ik cht tevreden over: het pompje is nauwelijks te horen, de ventilator is relatief stil. Als iemand echt voor stilte wil gaan kan hij makkelijk een Noctua fan kopen.

Conclusie:
Ik ben heel tevreden met mijn aankoop. Deze koeler is eenvoudig te installeren, hij koelt perfect en maakt weinig geluid, voor een redelijke prijs! Wat wil je nog meer?

Heb jij ook een Corsair Hydro Series H50?

Reviews door de redactie

Duidelijke review, erg overzichtelijk.
Misschien kan je de vCore bij 4,2Ghz nog lager zetten ik weet niet of dat je dit gedaan hebt maar schilt ook weer in temperatuur.
79 graden is tog ver tegen de max aan.
ook omdat hij als reken server word gebruikt zal hij tog vaak full load zijn.
Ik ben nu nog aan het testen of het goed wekt op 4.2GHz. Zal het zo zijn, dan ga ik de vCore wat lager proberen te houden.. ik denk dat ik het bij 4.2GHz ga houden, het geheugen is dan ook keurig 1600MHz :)

Over de temperatuur, dit is het gemiddelde core temperatuur, de Tjunction is lager.. maar hopelijk kan ik de voltages wat lager houden, onder de 75 graden zou geweldig zijn..

p.s. - alle metingen werden gedaan met de ventilatoren van de Antec Three Hunderd op de laagste stand.
Klopt het dat jij de bestaande pasta die al op de koeler zat, gewoon gebruikt hebt? Ik vraag mij of dat nog wat uitmaakt of dat e.e.a. een fabeltje is.
Het klopt dat ik de standaard pasta heb gebruikt. Ik kan me voorstellen dat een andere pasta beter zal werken, maar ik had geen tijd om dat nog eens uit te proberen..

foto's komen over een paar uurtjes!
stepping van de Cpu ? C0 of D0 ? want vind het wel knap dat je met zo'n lage vcore 4.2 ghz stabiel kan draaien daar moet ik namelijk 1.5vcore voor nemen :) en wat betreft die 1.375v max is onzin ! ik draai al een jaar met 1.5vcore op luchtkoeling.
De stepping is D0. Ik heb de voltage geprobeerd te verlagen naar 1.325 maar dat bleek instabiel. ben nu aan stressen met 1.35 volt (vDroop on).
Ik kan je vertellen dat de pasta op die H50 van prima kwaliteit is en dat je met AS5 er op achteruitgaat qua temps! (scheelt een graad of 3) Gewoon standaard pasta houden is t beste. Of een hele goede pasta zoals OCZ freeze o.i.d.

Voor de zekerheid raad ik je aan turbo uit te zetten en lekker 20x200 te draaien, is hard zat en net een stukje stabieler. Blijven de temps ook rond de 75c, van die 200mhz ga je niet heel veel merken..Lijkt me beter voor een 24/7 rekenserver?

Je hebt wel een aardige clocker, maar kan nog beter voor een d0: 1,258v voor 4200mhz en 1,36v voor 4410mhz. Jawel, cherry picked. en prime stabiel ;)

[Reactie gewijzigd door millman op 1 december 2009 13:52]

Nette review, als ik het goed begrijp zit er gewoon een bracket voor am3 bij? in de specs pagina van Tweakers pricewatch staat dit niet vermeld, en bij Azerty (waar ik hem bestellen wil) ook niet.
Kun je foto's maken? Mooie koeler, dus er moeten foto bij! }>
Ik heb de multiplier handmatig op x21 gezet. Tot nu toe geen problemen met Prime95, temperaturen hangen rond de 80C. Hierdoor werkt de turbo modus toch niet meer?