Nokia 5800 XpressMusic Rood Review

Snobbieh 30 november 2009, laatste update op 19 mei 2010, 383 views

Nokia 5800 XpressMusic Rood

Pluspunten

• Goedkoop
  • Makkelijk bestuurbaar
  • WiFi-verbinding

Minpunten

• Updates
  • Batterijduur bij sommige updates
  • BIjgeleverde software is ....
  • Slechte Bouwkwaliteit

Mijn eerste Review gaat over mijn Nokia 5800 XpressMusic Rood.

Inleiding:
De Nokia 5800 Xpressmusic is een smartphone, die tegen een lekker prijsje gekocht kan worden.
Het draait op Symbian S60v5, de touchscreenvariant van de S60v3.

Keuze van de Nokia 5800 Xpressmusic
Toen ik het nieuws las van de nieuwe 5800 Xpresmusic, hier op Tweakers, werd ik gek, vooral aan de toen omgerekende prijs van ¤200.
Toen ater hij wel degelijk uitkwam, en hier een prijsje had van ¤350, verloor ik mijn intresse, tot mijn broer deze mobiel had gewonnen, en zelf er niets aan vond. Heb ik maar snel even overgekocht!

Eerste gedachten:
Toen ik de mobiel voor de eerste maal vasthoudt, voelde deze sterk aan.
Ook bij het opstarten ging het allemaal netjes, en naar mijn gevoel starte deze lekker snel op in vergelijking met andere smartphone's. De helderheid en de details waren ook geweldig.
Het navigeren ging snel en goed, maar ook het aanpassen ging makkelijk.

Mogelijkheden
De mogelijkheden zijn eindeloos!
Navigeren, muziek beluisteren, chatten,.. alles kan hij! Een geweldig ding!
Het installeren van programma's is ook makkelijk, en de meeste zijn gratis (in vergelijking met de iPhone).

Besturing
Het besturen van het toestel ging snel en makkelijk, zoals hiervoor vermeld.
Ook het typen is makkelijk. Het Qwerty-keyboard op volledig scherm heeft lekker grote knoppen, en daardoor kan je ook makkelijk snel een smsje intypen.
Het zoeken wat je wil, gaat snel en je vind voor elk programma of onderdeel wel een pagina in de handleiding op de mobiel zelf.

Kwaliteiten
Scherm
Het scherm is helder, je kan er zelf een zaklamp van maken :P
Maar: trekt in mijn ogen snel krasjes aan (misschien ben ik niet de enige :S).
Ook kamp ik recent met dode pixels op mijn scherm (in de vorm van een smiley).

Geluid(bellen en muziek)
Toch wel voor mij hét beste aan deze mobiel.
Het geluid is geweldig! Dit is zowel voor de stereo-luidsprekes, als voor het geluid dat via de 3.5mm plug wordt gestuurd.
De kwaliteit van bellen is natuurlijk lekker, en je kan makkelijk een persoon verstaan als die in een luidruchtige kamer staat.

Camera
Er zijn 2 camera's aanwezig aan de Nokia 5800 Xpressmusic.
De eerste, de camera op de achterkant van de Nokia, is 3.5MP, en heeft een geweldig beeld.
Foto's in daglicht hebben een zeer goede kwaliteit, en ook filmpjes zijn totaal niet mis! (Het geluid erbij ook niet ;)). In het donker zijn deze foto's wel heel veel minder waard.
De camera voorop ken ik de kwaliteit niet van, maar die is ook nihil! Haartjes zijn haast aparte blokjes...

Update's
Mijn GROOTSTE ergernis aan de Nokia 5800.
De eerste firmware draaide perfect, snel en ook de batterij ging wel redelijk lang mee.
De tweede update, had een woordenboek mee en een paar andere aanpassingen, zoals sneller reageren van het scherm en dergelijke, daardoor werd wel de duur van de batterij sterk teruggedrongen.
De derde update daarbij, ging de batterij OERLANG mee! Gehele dag door SMS'en, muziek luisteren en deze geheel de dag op de achtergrond laten lopen, en toch ging hij 2 dagen mee...
De laatste update voor mij (hier blijft hij op vastzitten), is echte junk! Batterij gaat totaal niet lang meer, vaak gewoon geen sms'en ontvangen of versturen, waardooor ik mijn mobiel moet restarten waardoor hij zelfs vast gaat zitten! Ook bugs in het sms'enw aardoor de sms soms even wegflipt en terugkomt, kan het verpesten zodat je al deeltje bericht hebt verstuurd, ookal wou je dit niet!
Meer moet ik toch niet meer vertellen over deze firmware?

Internetten
Internetten! Ja, dit is een geweldige functie op de 5800 Xpressmusic. Hij ondersteund Wifi, dus makkelijk overal mee in te loggen, zelfs het ontvangst gaat nog verder dan mijn zuster haar HP laptop!
Echt geweldig op dat vlak. Ook de browser gaat redelijk snel, ookal heb je daar snellere oplossingen voor (Opera Mobile :P).

Software
De originele software geleverd bij de Nokia vind ik echt op niks trekken.
Deze liep altijd vast,tot ie zelfs niks meer deed met mijn Nokia.
Gelukkig is er nu de Nokia Ovi Suite 2, die wel werkt met mijn mobiel maar toch blijf ik liever bij gewoon overdragen, omdat deze software wel wat moeilijk kan doen.

De Nokia 5800 Xpressmusic is een hebbedingetje, dat niet veel meer kost maar met enkele gebrekken.
Soms zit er een gaatje in de behuizing waardoor er licht komt (zoals bij mij, wordt gratis hersteld).
De update's zijn soms totaal niet goed, maar zijn wel altijd stabiel (tot deze dat ik nu heb...).

Heb jij ook een Nokia 5800 XpressMusic Rood?