Specificaties 23,5" @ 1920x1080 (VA, 1ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung C24FG70 Zwart Review

Mr-ETestpanel 12 maart 2017, laatste update op 12 maart 2017, 199 views

Samsung C24FG70 Zwart (Testpanel)

Prima scherm voor een prima prijs is mijn conclusie, neemt wel wat ruimte in!

Pluspunten

• Mooi kleurenbereik
  • Handig instelbare presets
  • Mechanische instellingen erg simpel
  • Altijd in de juiste stand te zetten
  • Curved en 144hz!

Minpunten

• Enorme voet!

Review Samsung C24FG70FQU

Samen met 9 andere Tweakers mocht ik dit scherm al testen op het Tweakers HQ, wat een enorm leuke ervaring was! Naast het game event was er een rondleiding en een goodiebag!

Vervolgens mocht de monitor 2 weken thuis getest worden, onder voorbehoud dat er een review werd geschreven. Hierbij dus mijn allereerste review :) Ik ga deze review dan ook met name schrijven als gebruiker en niet als doorgewinterde reviewer d:)b

Het scherm zelf

Tijdens het event hebben we van een medewerker van Samsung al wat uitleg gekregen over het scherm en de bijbehorende functies/features. Een kort overzichtje:
Featureset
De monitor heeft een LCD scherm met een reactietijd van 1ms en een refresh rate van 144Hz. Ideaal voor gamers dus! Met een kijkhoek van 178° is het zicht vanaf de zijkanten ook prima geregeld. De contrastverhouding is 3.000:1 en de curve 1800R.

Qua aansluitingen vinden we 1x displayport en 2x HDMI. Via de HDMI wordt er maximaal 120hz gehaald, met de displayport aansluiting komen we op de max van 144hz. Deze kabel werd bij mij niet meegeleverd, ik heb hem speciaal besteld om toch het maximale te ervaren. Nou weet ik niet of deze er normaliter wel bij zit, ik vind in ieder geval dat dat wel zo hoort te zijn ;).

Het gamen op 144hz vond ik weinig bijzonder. De spellen speelden gewoon soepel, net als altijd, en ik snapte niet echt de ophef over het 144hz gebeuren... Echter het moment dat ik de monitor weer had gewisseld met mijn eigen... toen merkte ik het verschil pas. Wat een verschil in soepelheid, het aimen en zelfs de cursorbeweging was zoveel beter op 144hz, dat ik stiekem al wat rondkijk qua schermen.

Diverse aansluitingen

Het scherm is 90° horizontaal te draaien middels een pivot systeem, maar dit geeft een hele nare ervaring met scrollen en dergelijke vind ik zelf... Ik heb wel eens een multi screen setup gezien met verticale schermen, maar zou dan gaan voor rechte schermen ipv curved.

Kleurweergave
Ik had zelf nooit Overwatch gespeeld op de pc, slechts een enkele sessie op de Ps4, maar toen ik deze game speelde bij Tweakers sprongen de kleuren van het scherm. Eerst vermoede ik een overenthousiast ingesteld scherm/settings. Maar ook thuis waren de kleuren erg mooi te noemen. Het zwart vond ik wat aan de "grijze" kant. Maar na wat custom settings was zwart ook echt zwart. Nu beschikt dit scherm ook nog over de zogenaamde Quantum Dot technologie

Wat is quantum dot?

Simpel gezegd is de techniek een extra laag/filter met nanokristallen die aan het lcd-paneel (voor het backlight) toegevoegd wordt. Het is dus geen compleet nieuw scherm maar een toevoeging voor de huidige lcd-techniek. Het komt er op neer dat het kleurbereik veel hoger ligt. Overwatch was daar uiteraard een hele geschikte game voor om dat te tonen, well played ;). Zoals gezegd kwamen de kleuren super naar voren. En ook in de minder gekleurde games als DOOM, The Walking Dead, Rocket League en Resident Evil 7 was het een waar genot om naar te kijken.
Ghosting
Gezien het een VA paneel betreft is er kans op ghosting. Samsung heeft hier een counter move op bedacht, het zogenaamde MBRT, ofwel Motion Blur Reduction Technique. Dit werkt met het in- en uitschakelen van 4 verschillende zones met backlighting. Ik moet zeggen dat ik niet allemaal externe benchmarks en dingen heb uitgevoerd maar mijn ervaringen puur op het gamen heb gebaseerd.

Tijdens mijn DOOM, The Walking Dead, Rocket League en Resident Evil 7 sessies heb ik geen problemen gehad met ghosting op de normale settings. Bij alle games had ik de eventueel in te stellen blur volledig uit gezet uiteraard ;). Zowel bij het snelste spel, Doom, als het traagste, The Walking Dead. Op de andere settings waren er wel wat verschijnselen van ghosting, terwijl dit juist minder zou moeten zijn?
Pixeldefecten & Bouwkwaliteit
De monitor schijnt nogal wat heen en weer verstuurd te worden naar events, testers en beurzen. Desondanks vertoonde de monitor nog geen mankementen op het gebied van ontbrekende pixels o.i.d. Hij kan dus wat hebben.
Vormgeving& ergonomie
Dit was mijn eerste ervaring met een curved scherm. Ik moet zeggen dat het een erg pretting scherm was om naar te kijken. Nu ik weer op mijn standaard rechte 24" monitor zit merk ik dat ik meer van links naar rechts moet kijken om de randen goed te zien.

Waar ik mij wel aan heb geėrgerd was de enorme voet van de monitor. Deze is nodig om het zwaartepunt continue onder het scherm te houden, want het scherm kan in werkelijk alle posities worden bewogen. Een ideale positie was dan ook snel gevonden. Hiervoor moest wel het bureau 10cm verder van de muur worden geschoven, omdat anders de draagarm tegen (door) de muur zou komen.

Deze draagarm zou ook moeten functioneren als headset stand. Persoonlijk zou ik dat nooit doen, lijkt mij qua gebruiksgemak niet handig. Ik zou liever het zo maken dat de kabels over de draagarm kunnen worden geleid met klittenband.
De prijs valt mij eerlijk gezegt mee, een 144hz scherm, 24 inch en Full Hd voor minder dan 375,- betekend gewoon het goedkoopste in zijn klasse momenteel.
Ik kan alleen maar zeggen dat vergeleken bij mijn huidige Samsung S24D590L dit echt een vooruitgang is. De kleuren zijn beter, 144hz merkte ik niks van, tot ik terug ging naar 60. Dan is het verschil zeker duidelijk en wil je eigenlijk niet minder. Ook het curved scherm vond ik erg prettig om naar te kijken. Op het gebied van tv's heb ik het nooit helemaal begrepen.
Aanbevelingen voor Samsung
  • Zelf zou ik zorgen dat de kabels e.d. via de voet zouden lopen. Daar is ruimte voor en met wat klitteband moet dit prima te doen zijn.
  • Het draagarm systeem kan compacter, waardoor het geheel minder ruimte inneemt voor een "normaal"bureau (45/50 cm diep?)

Heb jij ook een Samsung C24FG70 Zwart?