Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB Review

djfrankel 22 januari 2011, laatste update op 22 januari 2011, 7.715 views

Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB

Pluspunten

• prestaties
  • prijs
  • geluid

Minpunten

• tot nu toe geen

Background info
Ik ben sinds 4 week in het bezit van 2 Samsung Spinpoint F3 500GB's. Ik heb deze schijven gekocht omdat ik naar een schijf voor Windows en mijn games op zoek was die tegelijkertijd snel èn niet te duur was. Gezien de nieuwe schijf redelijk wat ruimte moet hebben viel een SSD direct af, tevens zijn de wat grotere versies nog altijd stevig aan de prijs. Dan bleef er nog een Raptor over maar met ¤180 voor 300GB vond ik ook die redelijk aan de prijs. Ik heb toen besloten om 2 F3's in RAID0 te proberen ondanks de problemen die verschillende mensen met de F1 serie in RAID hebben ondervonden. Hiervoor heb ik Windows altijd op een Seagate gehad en een F1 750GB voor opslag. Ik zal de F3('s) dan ook vergelijken met de F1.

Deze review is meer gericht op een RAID0 systeem met F3's dan op een enkele F3.

De verpakking en installatie
De verpakking is heel simpel, de schijf wordt geleverd in een doorzichtige plastic verpakking met daarin een zakje met 4 schroeven en een beknopte handleiding en uiteraard de schijf. Precies wat je nodig hebt, niet meer niet minder.
Het "installeren" verliep ook probleemloos, logisch ook, schijf in de cage schuiven, de 4 schroeven aandraaien en de power- en satakabel aansluiten, What can go wrong?

Prestaties
Voordat ik de schijf had gekocht had ik al meerdere reviews gelezen en de prestaties kwamen dan ook niet als een verrassing, des al niet te min is het altijd fijn om te zien dat de schijf ook daadwerkelijk zo presteert en naar mijn mening ook erg goed presteert.

Enkele F3 500GB

Naar mijn mening erg goede prestaties, zeker gezien mijn Seagate een average read had van 55MB/s.

Enkele F1 750GB

Wat de F1 al average heeft is het minimum voor de F3. Een behoorlijke prestatie verbetering dus tussen de beide series. Wat wel opvalt is dat de F3 wat warmer wordt, niet dusdanig dat ik me zorgen moet maken. Maar toch een aantal graden.

De 2 F3's in RAID0

Dit is waar het mij om gaat, een terrabyte aan ruimte met een snelheid van ongeveer 210MB/s. Een SSD is nog altijd sneller maar voor ¤70 vind ik dit zeker geen gekke prestaties.

File benchmark 2 F3's

Random access test 2 F3's

Ter vergelijking de random access test met een enkele F1

Random access F1

Geluidsproductie
Hoewel dit ongetwijfeld het meest subjectieve onderdeel van de review is vind ik de geluidsproductie van de F3's erg goed. Nou was de Seagate dan ook wel een van de luidste schijven die ik ooit gehad/gehoord heb, de beide F3's zijn ook stiller dan de enkele F1 en ik ben dan ook erg tevreden over de geluidsproductie.

Ik ben zeer tevreden over de schijven, en ze voldoen aan al mijn verwachtingen en meer. Iedereen die op zoek is naar een snelle schijf voor zijn/haar OS en games maar geen ¤200 over heeft voor een SSD van 120GB zou ik deze oplossing dan ook aanbevelen. Let wel, als veiligheid vereist is dan is dit geen goede oplossing en is het misschien verstandiger om voor bijvoorbeeld RAID5 te kiezen, echter is er dan wel een aparte RAID controller nodig omdat onboard RAID5 prestaties vaak om te huilen zijn.

Update 22-01-2011

Heb al een tijd terug de Intel Rapid Storage Drivers geupdate naar versie 9.6.0.1014. Dit heeft als gevolg gehad dat de sequentiële lees snelheid nog iets hoger is geworden en de random acces tijd iets lager is geworden. Ondanks dat dit toch al een tijd geleden is gebeurd wou ik het toch even delen, dus zie hier, het benchmark resultaat.

Heb jij ook een Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB?

Ik heb er ook 3. 2 in Raid en 1 als backup/data. Zijn een stuk sneller dan de F1 (1 TB), die heb ik net verkocht. De 2 in Raid zijn idd snel. Bij mij:
Transfer rate
13.4
Burst rate:
152.1
(HDtune 2.55)

Leuke collectie spellen trouwens! (afbeelding 1)

[Reactie gewijzigd door neboekadnezar op 2 december 2009 00:40]

Ze zijn zeker snel, nou is dit de eerste raid opstelling die ik ooit draai, dus zulke snelheden heb ik uberhaupt nog nooit gehaald, daarnaast valt het mij ook mee hoe goed het eigenlijk schaalt. 115MB/s average voor een enkele F3 en 211MB/s average voor de 2 schijven in RAID0.

En tja over die games, je moet toch wat me je vrije tijd? :+
ik had dezelfde gedachte gang als jij over het kopen van nieuwe schijven. Ik had ook ruimte nodig dus geen SSD ook heb ik een raptot overwogen, maar vond dat het niet waard. Dus gekozen voor spinpoint F3 raid0.

Mijn snelheden zijn wel hoger als dat van jou. En lagere accestime en veel hogere burst rate

[Reactie gewijzigd door Glaxo op 24 december 2009 23:50]

@ Glaxo: Dat je waarden hoger zijn is logisch omdat je hem op short stroke (200gb) hebt staan. Test de overige 800gb maar eens en je komt op dezelfde snelheid.

Beetje onzinnige opmerking dus

@ djfrankel: Jouw snelheden zijn prima, heb zojuist ook de F3 in Raid 0 gezet en haal precies dezelfde waarden, ~210mb avg voor een 1000mb raid volume.
Zoiets vermoede ik al gezien een enkele ook zo rond de 115MB/s zit voor de gehele schijf. Meer dan 200% van een enkele voor 2 schijven zou dan wel wat onrealistisch zijn. Ik snapte de reactie van Cybje ook al niet :+
Inderdaad, das is wel even wat beter. Maar!! Heb je er een raid controller tussen gestopt of is het gewoon onboard raid? Ik heb het namelijk via de chipset van mijn mobo lopen.
Of kan het afhangen van de gekozen strip size?? Anders zou ik het ook niet weten. Heb HDtune zonet nog even gedraaid en die gaf wederom dezelfde waarden als in mijn review.
Ik heb ook 2 van deze schijven nu in mijn pc zitten, maar volgens mij zijn het de enige delen die veel herrie maken.

Ik ben nog even aan het wachten totdat ik mijn videokaart terug heb, maar deze makken zowiezo extreem veel herrie bij het kopieren van ISO's van de ene naar de andere HD.
Dat vind ik vreemd, het zal ook wel afhankelijk zijn van de kast waar je ze in hebt zitten, maar ze zijn hier echt onhoorbaar (in een CM Cosmos S). Ook met het kopiëren van iso's hoor ik ze niet. Zoals ik al schreef is mijn F1 iets minder stil, maar ook die produceert nauwelijk geluid.
dan ga ik toch eens goed kijken hoe ze in de kast zitten.
Mijn kast heeft ook niet echt een ideale bevestiging voor de hd's

ik ga ze eens met 2 kabelbinders in de kast hangen, dan moeten ze stiller zijn.
Performance met 4 van deze disken in raid0.

Op deze disk is ook het OS geinstalleerd. (Rampage Extreme II ICH-10R) vandaar wat dips her en der.

[Reactie gewijzigd door toet-toet op 22 januari 2011 15:11]

Dat is een mooi resultaat en ook bijna een verdubbeling qua snelheid t.o.v. 2 schijven in raid0. Zeker met de huidige prijs van €35 per schijf een erg goed alternatief voor bijvoorbeeld 2 1TB schijven in raid0.
Ja ik had een Vertex 2 toegevoegd aan het systeem als bootdisk. Dit maakte 9 seconde uit qua booten. Met de Vertex 2 was het 10 sec en met de 2T raid 0 setup 19 sec. Na het booten merkte ik bijna geen verschil meer dus als je het mij vraagt is dit een zeer ondergewaardeerde setup. 4 X 35 euro = 2T opslag. Read potentie van een dikke 500MB/s en dit haalt geen enkele SSD. Dus de vertex 2 heb ik nu in mijn hackintosh laptop ingebouwd. Daar is 120GB voldoende om het OS en flink wat apps op te installeren. Een SATA opticalbay caddy heb ik geplaatst samen met een 500GB disk om muziek en films etc op te zetten.

P.S. de vertex 2 zakt ook flink qua read performance wanneer er data staat. Dus na een fresh windows install is de read performance in de OS zone al behoorlijk minder dan in de schone zone zeg maar.

Nu is het uitkijken naar Dynamic Storage Tearing. Dat word echte de toekomst denk ik. Een flinke hoeveelheid RAM cache gevolgd door dikke SSD cache voor veel gebruikte data waarna de statische data word weggeschreven op de draaiende spindels van de normale disken. Dit is wat je nu al ziet in de Seagate Momentus XT. Erg leuk ding trouwens net ingebouwd in de macmini.

[Reactie gewijzigd door toet-toet op 22 januari 2011 15:16]

Ik heb ook twee F3 schijven (Raid 0) gemonteerd in mijn PC. Voornamelijk om sneller toegang te hebben tot de data op de harde schijf. Het laden van de spellen is vele malen sneller dan met mijn vorige sata samsung 160Gb schijven (Raid 0).

Minpunt.
Na twee weken met Raid 0 te hebben gedraaid (onder Windows 7) gaf één van de schijven een foutmelding bij het opstarten. Gevolg opnieuw installeren van Windows 7 en Raid 0. Ben ik blij dat ik via Windows Home Server regelmatig een backup maak. Backuppen met deze schijven in Raid 0 is dus sterk aan te raden!.
Dat is met elke RAID0 setup aan te raden. Ik heb het anders ingedeeld. Ik heb deze 2 schijven in RAID0 met 2 partities en mijn spinpoint F1 er nog bij. Op die F1 staan al mijn documenten, muziek, iso's, backup's van savegames en installatie bestanden van programma's die ik gebruik en op de RAID partities, windows, games en programma's. Mocht dit crashen dan ben ik alleen wat recente savegames kwijt en heb ik er wel wat werk van om alles opnieuw te installeren, maar zijn er geen belangrijke dingen echt verloren. Want zoals altijd met RAID0, als 1 van beide schijven crashed of corrupt raakt ben je ook alles in 1 keer kwijt ;) .
Was opzoek naar een nieuwe systeemschijf waar vooral de performance belangrijk is en niet de capaciteit. SSD's zijn me nog veel te duur.
Nav deze review vandaag ook deze schijf gekocht.
voor mij hetzelfde, van de week deze schijf aangeschaft en de prestaties liegen er niet om, lekker snel! :D
Thumbnails zijn wel wat verneukt en ik krijg ze eigenlijk ook niet in orde.
Ze zijn nu van de vorm "URL=http://img515.imageshack.us/i/samsungspinpointf1rando.jpg/][IMG=400]http://img515.imageshack....ngspinpointf1rando.th.jpg[/IMG][/URL]"

en zie zo ook niet wat ik fout doe.

Nouja, commentaar altijd welkom, maar zoals altijd, onderbouw het wel ;)

Edit: dan maar kleine thumbnails
Edit 2:Thumbnails nu gefixed, in die zin, dat ze nu zo zijn als dat ik ze in eerste instantie wou

[Reactie gewijzigd door djfrankel op 30 november 2009 23:32]

Niet al je plaatjes doen het, maar volgens mij moet het sneller kunnen. Ik haal op een enkele schijf ongeveer 150 MB/s. Een RAID 0 zou dus zeker wel tegen de 300 MB/s moeten halen.

Waarschijnlijk is het overigens goedkoper om voor software RAID 10 te gaan, dan voor hardware RAID 5. Het geld wat je bespaart kun je gebruiken om 1 TB schijven te kopen, waardoor je ook nog eens meer opslag hebt :)
Dat van die plaatjes heb ik gezien, lijkt een server fout te zijn van Imageshack. Maar nog 500 karma en ik kan tweakers de plaatjes laten hosten :+ . 150MB/s lijkt me zeer onwaarschijnlijk eigenlijk :? . Vriend van mijn heeft de 1TB versie van de F3 en die haalt ook iets van 115-120MB/s. Ik snap echt niet hoe je aan 150MB/s komt. Sowieso haal je dan ook geen 300MB/s voor RAID gezien je altijd wat overhead hebt.
Fijn dat ik hier aan heb kunnen bijdragen, hoop niet dat ik de schuld krijg van eventuele tegenvallers :+

Ook grappig trouwens dat 2 mensen in 5 minuten reageren op een review van 10 maanden oud. :)
Zat er ook een sata kabel bij geleverd of niet? Anders moet ik die er even bij halen :9
Nee die zat er niet bij, heb ik nog niet gezien dat men dat mee levert met een harde schijf.