Sony Xperia XZ Blauw Review

.Sjoerd 9 maart 2017, 238 views

Sony Xperia XZ Blauw

Bouwkwaliteit lijkt erg goed, plaatsing vingeafdruk scanner is een plus. Zo jammer dat de rest waardeloos is.

Pluspunten

• Afwerking
  • Plaatsing vingerafdrukscanner
  • Fysieke cameraknop

Minpunten

• Camera prestaties
  • Plaatsing volumeknop
  • Software

Disclaimer: telefoon inmiddels niet meer in mijn bezit.

Omdat ik mensen voor een miskoop wil behoeden schrijf ik bij deze even een vrij kokrte review van de Xperia XZ. Een telefoon die ik kocht omdat ik weer eens iets anders wilde na al die jaren samsungs te hebben gehad. Die ook niet foutloos zijn, maar veel beter mee te leven valt. De grootste reden om de XZ te kiezen boven een huawei P9 of een HTC nogwat was de camera en de plaatsing van de vingerafdruk scanner.

Ontwerp en bouwkwaliteit

Lijkt allemaal prima op orde. Materialen van de behuizing zijn mooi en het steekt goed in elkaar. Zoals gezegd valt de plaatsing van de vingerafdrukscanner op, deze zit in de aan/uit knop verwerkt. Dat werkt in de praktijk zeer prettig omdat je je duim niet hoeft te verplaatsen om de telefoon te ontgrendelen.

Wel vraag ik mij serieus af wie er bedacht heeft om de volume knoppen onder de aan/uit knop te plaatsen. Deze verwacht je normaliter aan de boven kant aan de andere zijde. Nu zitten alle knoppen aan 1`kant en bovendien betekend de lage plaatsing van de volume knoppen dat de telefoon gewoon domweg niet in een auto houder past zonder dat die knoppen indrukken. Erg jammer.

Beeldscherm

Minimum brightness is in bed nog aan de hoge kant en maximum brightness is bij hoge uitzondering te laag. 99% van de tijd voldoende en ook de lagere resolutie dan samsung telefoons is niet merkbaar. Kleurafwijkingen zoals door tweakers redactie vermeld heb ik niet waargenomen of deze zijn te klein om als irritant ervaren te worden.

Accuduur

Slecht. Gaat nieuw uit de verpakking krap een dag mee. Ik wil niet weten wat er van overblijft na 2 jaar gebruik.

Camera

Sony blaast lekker hoog van de toren over de camera. Beetje jammer. Iemand heeft daar namelijk niet begrepen dat meer megapixels niet betekend dat de foto's beter zijn. De "summiere" 12 mega pixel foto's van een galaxy S7 zijn absoluut scherper dan de 23 megapixel afbeeldingen die de sony produceert.

De camera heeft wel een vlotte auto focus, dat is prettig. Minder prettig is het feit dat video's standaard in FHD (30 of 60fps) worden geschoten. Wanneer je 4K video's wil schieten moet dit elke keer opnieuw via een menu worden aan gegeven.

Software

Dit is waar het voor mij persoonlijk hélémaal de mist in gaat. Natuurlijk is een deel persoonlijke voorkeur en gewenning maar over het algemeen lijkt het niet doordacht.

Om te beginnen is er geen filebrowser aanwezig. Hiervoor ben je aangewezen op third-party applicaties. Opzich zijn die niet slecht maar het is wel heel apart dat sony die niet er op zet. Zeker omdat ze wel de moeite hebben genomen om er wat bloatware op te zetten.

Andere standaard apps bevielen ook niet. Zo kun je niet instellen wat voor view je wilt hebben wanneer je een app opent. Bij de kalender app wil ik een maand overzicht zien, niet een lijst van vandaag. Maar een optie om dat in te stellen ontbreekt.

Datzelfde geldt voor de album applicatie. Standaard opent die in één gigantische vergaarbak op maand gesorteerd. Inclusief alle honderden (of duizenden) whatsapp foto's die je die maand hebt ontvangen. Dit komt zeer chaotisch over.
Via een menu kun je dan naar een overzicht per folder gaan (again, dit kun je dus niet als standaard laten zien) om vervolgens er achter te komen dat deze folders in totale willekeur staan en geen mogelijkheid hebben om te sorteren danwel zelf een volgorde hierin aan te brengen.

Software is ook niet erg stabiel. Het is meer dan eens gebeurd dat de toetsenbord applicatie vast liep. Je kon nog wel tikken en de letters verschenen. Maar je zag niet wat je aan het tikken was omdat het toetsenbord een groot vak aan de onderkant van het scherm was.

En dan de bluetooth. Deze is totaal verrückt. De XZ verbindt wel met elk apparaat maar een daadwerkelijke overdracht van bits en bytes blijft achterwege. Zo kon ik geen bestanden ontvangen of verzenden met andere telefoons. Kon de BT push / telefoon find, functie van mijn horloge niet ingeschakeld worden. En via de autoradio kon er niet gebeld worden of muziek gestreamed. De telefoon speelt dan niks af omdat die denkt een verbinding te hebben met de radio, die op zijn beurt ook stil blijft omdat die in werkelijkheid niks binnen krijgt.
Iets wat ik met geen enkel apparaat ooit heb meegemaakt. Helaas heb ik het geduld gehad om Sony enkele updates/bugfixes te laten uitbrengen, hierdoor kon ik de telefoon helaas niet meer inruilen.

Op moment van aankoop was de telefoon 580-600 euro. Erg veel geld. Zeker als je bovenstaande in ogenschouw neemt. Sterker nog, dan is het totaal idioot.

Heb jij ook een Sony Xperia XZ Blauw?