Canon Pixma MP640 Review

PietriotNewbie 30 november 2009, laatste update op 30 november 2009, 4.259 views

Canon Pixma MP640

Pluspunten

• snelle eenvoudige installatie
  • meegeleverde fotobewerkingssoftware
  • geruisloos
  • adrukkwaliteit foto's
  • stabiliteit draadloze verbinding
  • bedieninsgspaneel

Minpunten

• duurt even voor het apparaat gereed is voor gebruik na aanzetten
  • vormgeving (maar dat is persoonlijk)

Scansnelheid Score: 4
Scankwaliteit Score: 5
Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 5
Inktverbruik Score: 4
Installatie verloopt soepel. Als je een béétje handig bent, kun je dat zonder handleiding.
Met Canoninkt en Canonpapier briljante foto-afdrukken. Géén ervaring met vervangende producten.
De twee lades worden automatisch aangestuurd met de keuze van het (foto-)papier, handig, handig.
Na aanzetten moet je even geduld oefenen vóór het apparaat 'on-line' is (igv draadloze verbinding).
Je kunt dan niet zien wanneer ie ook daadwerkelijk gebruiksgereed is.
Handig om dus direct met de pc óók de MP640 aan te zetten om ergernis te voorkomen.
De verbinding met de router is superstabiel. Een verademing na mijn Edimax printerserver, die er de helft van de tijd géén zin in had.

Heb jij ook een Canon Pixma MP640?

Is hiermee scannen over een (Draadloze) netwerkverbinding ook mogelijk?
Ja dat werkt, mits je de software geďnstalleerd hebt.
Als de pc aanstaat dan kun je vanaf de MP640 in het menu de scan er naartoe laten sturen.
Voorwaarde is wel dat een netwerktooltje (te zien in systeemvak) van Canon actief is, maar bij de software installatie wordt dit standaard geregeld.
Als je Windows 7 hebt, wordt automatisch de nieuwste driver gedownload en geďnstalleerd en is ook meteen de scanfunctie etc. beschikbaar. Je kunt zo direct naar je pc toe scannen.

Verder vind ik het een super printer, mooi en toch redelijk compact uiterlijk met veel functies.
Dit was mijn eerste grote miskoop na 30 jaar computerspullen kopen. Het scannen gaat prima, de linux ondersteuning is prima, maar het printen was een ramp. Vanaf het begin rare problemen mee gehad. Soms waren ze weer weg en dan kwamen ze weer terug. Ramp nummer 1 en de reden dat ik er net mee ben gaan vergooien (7 meter) is ERROR 6C10. Heeft met de printkop te maken en te veel inkt (ja zelfs met de originele cartridges). Schoonmaken, wat hier en daar vermeld wordt hielp soms, maar na een tijdje niet meer. Ook het regelmatig reinigen was nutteloos. Op een bepaald moment kon dat niet eens meer, omdat de printer al opstart met de error ipv bij het printen pas.

Mijn advies, koop een andere...... aangezien ik na veel zoeken op internet zag dat dit veel vaker voorkwam. Denk dat het type gebonden is, want al mijn andere Canon printers waren prima.
Een kleine waarschuwing voor degenen die deze printer will kopen vanwege het (snelle) dubbelzijdig printen. Als automatisch dubbelzijdig printen is ingeschakeld zal de pixma mp640 veel lichter afdrukken. Dit met het gevolg dat zwarte text meer uitziet als donkergrijs wat gewoon veel minder prettig lezen is.