Hanns.G HG281DJ Zwart Review

Ralph Smeets 30 november 2009, laatste update op 30 november 2009, 767 views

Hanns.G HG281DJ Zwart

Pluspunten

• contrast
  • kleuren
  • prijs

Minpunten

• TN-paneel == kleine kijkhoek
  • slechte dode pixel garantie

Ik heb deze monitor gekocht omdat ik opzoek was naar een tijdelijke vervanger voor een kapotte lcd-tv van 32". Aangezien we volgend jaar een maatje groter willen en tijdelijk geen plaats hebben voor een groot scherm, vonden we het onzin om een 32" lcd-tv te kopen die minstens twee keer zo duur is. Tv zelf kijken we via PlayTV die aan de PS3 hangt (we wonen in Frankrijk).

De monitor heeft een HDMI-ingang met ondersteuning voor HDCP en kan dus gebruikt worden om een PS3 aan te sluiten. Het enige probleem is de verticale resolutie van 1280 beelpunten, waardoor een 1080p-signaal ietwat wordt opgerekt in de hoogte. Verder heeft de Hanns.g een vga-ingang waarvan ik de kwaliteit nog niet heb getest.

Zo uit de doos valt meteen op dat zwart grijs is en het scherm verblind. Kleuren zien er wel goed uit. Door het contrast naar 26 terug te schroeven en niet aan de andere beeldinstellingen te komen, wordt grijze zwart een stuk zwarter en komt zelfs goed in de buurt van de betere monitors. Ook worden de kleuren er nog beter op. Daar waar ik mijn Belinea 10 20 35w moest kalibreren om goede kleuren te krijgen, is dat voor de Hanns.G HG281DJ niet nodig. Niet slecht voor een budget-monitor dus.

De kijkhoeken van de HG281DJ zijn zoals je die van een scherm met een TN-paneel mag verwachten: klein. Ik heb zo met het blote oog geen ghosting kunnen ontdekken en het spelen van spelletjes op de PS3 gaat dan ook erg naar mijn zin.

Al met al heeft Hanns.G met de HG281DJ een goedkope monitor op de markt gebracht die een goed beeld geeft. Tot mijn grote verbazing bleek dat de fabrikant niet heeft bezuinigd op het aantal meegeleverde accessoires, onder andere een vga-kabel, vga-componenten-adapter en hdmi-dvi-kabel zitten er in de doos. Waar dan wel op bezuinigd is? De behuizing die ietwat plastic aandoet. Een optie in het menu om een 1080p signaal pixel per pixel te mappen en niet op te schalen. Of de dode pixel garantie die niet echt vriendelijk is. Gelukkig heb ik een goed exemplaar te pakken, dus dat scheelt ;)

Ik durf te wedden dat er voor rond de 300 euro betere monitors te vinden zijn, maar dan moet er wel op beelddiagonaal worden ingeleverd.

Heb jij ook een Hanns.G HG281DJ Zwart?

tweakers door de hele wereld!
Heb je deze monitor nog?
Nee, hij is twee jaar geleden van het bureau gestoten waarbij het paneel helaas is overleden.