NZXT Aer RGB120 Starter Pack Review

Foritain 14 maart 2017, laatste update op 25 mei 2017, 2.377 views

NZXT Aer RGB120 Starter Pack

NZXT Aer is een oh-zo aantrekkelijke RGB Fan oplossing om je behuizing mee op te fleuren. Gecombineerd met de LED strips en Kraken koeler helemaal een feest en daarbij ook een complete oplossing. Goedkoop is het niet, al zijn RGB alternatieven zelden goedkoop, en de software blijft wat onnodig zwaar.

Pluspunten

• Doet de emoties toch hoog oplopen
  • Leverbaar in 120mm/140mm, los, per drie, en in kits met de benodigde Hue+ controller. Flexibel genoeg.
  • 500-1500RPM bereik biedt voldoende vrijheid tussen stilte en prestaties.
  • Ogenschijnlijk nette bouwkwaliteit
  • Software biedt veel features en instelopties.
  • Kleuren komen goed naar voren, wit is ook wit.
  • Gecombineerd met de Hue+ strips en Kraken AIO een complete LED oplossing voor je PC

Minpunten

• Niet goedkoop.
  • Flink wat extra kabels; van/naar de Hue+ controller, en extra kabels tussen de fans.
  • Garantie (2 jaar) onderbouwt de levensduurclaim (6 jaar) niet.

Review: NZXT Aer review

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- Software
- In de praktijk
- Conclusie

Productpagina @ NZXT

We gaan vandaag verder met het aankleden van onze NZXT S340 Elite build. De behuizing hadden we al gereviewd, zo ook de nieuwe Kraken-series processorkoelers, ditmaal bekijken we de NZXT Aer RGB fans die ze onlangs naar de markt brachten. Deze Aer fans hebben de eenvoudige taak RGB verlichting en effecten toe te voegen aan je build. De Aer fans zijn in feite een uitbreiding op het eerder uitgebrachte Hue+ systeem van NZXT. Dat product combineerde een 2.5” controller met RGB strips waarbij je de strips verschillende kleuren en effecten kon laten weergeven, en de Aer maakt gebruik van exact dezelfde controller kunnen zo samenwerken met de strips. Dit houdt in dat je als Hue+ eigenaar enkel Aer fans hoeft te kopen, los vekrijgbaar of in sets van 3x 120mm of 3x 140mm, maar voor zij zonder Hue+ heb je eerst de kit nodig met twee ventilatoren + controller.

De features en specificaties NZXT:

Aer RGB140: 0.17 – 1.52mm-H2O
Fan Noise Level Aer RGB120: 22 – 33 dBA
Aer RGB140: 22 – 33dBA
Fan Life 6 years
Fan Bearing Fluid Dynamic Bearing (FDB)
Fan Connector 4-pin PWM

System Requirements
HUE+ is sold separately and is required to unlock Aer RGB’s full lighting features.
PC with open internal USB 2.0 port
Windows® 10 / Windows® 8 / Windows® 7
Internet connection is needed to download CAM
Warranty 2 Years

De Aer fans komen in 120mm en 140mm formaat en hebben een praktisch prettig bereik van 500-1500 RPM. We zien de Fluid Dynamic Bearings (FDB) die we graag zien met de bekende bijbehorende levensduur van 6 jaar, maar het is jammer dat NZXT die claim niet durft te onderstrepen met een bijpassende garantieperiode; die blijft hangen op 2 jaar.

Aer fans zijn 4-pin PWM aangestuurd, de verlichting loopt echter via een schakel naar de Hue+ dus op zich kan je ze DC aansturen zonder lichtverlies. Hou er wel rekening mee dat je maximaal 5 Aer fans op één Hue aan kan sluiten.

We gaan voor het gemak even uit van een nieuwe opstelling zonder Hue+ aanwezig. De Hue+ komt met 2.5mm HDD/SSD montagegaten aan de onderzijde, maar is wel wat dikker waardoor hij niet zo maar in elk SSD plekje in je PC past maar in hun eigen behuizingen heeft NZXT er natuurlijk wel rekening mee gehouden. De Hue+ zelf heeft een witte LED die eventueel kan worden uitgeschakeld. Je sluit deze aan op een USB 2.0 header op je moederbord en je een molex op je voeding, en verder sluit je één ventilator er op aan terwijl de andere ventilatoren verder in een schakel worden verbonden.

De ventilatoren zelf mogen er zeker zijn, redelijk opvallend vormgegeven met de witte LED balk als focuspunt uiteraard. Verder is alles zwart wat de vraag brengt of er ooit eens geheel witte varianten gaan komen. In de details zien we nog rubberen hoeken om demping tegen te gaan. Achterop zit geen verlichting, dus voor het echte Aer resultaat zal je de ventilatoren dus vooral als outtake willen gebruiken, of intakes voorop in geval van glazen of anderzijds open panelen. Zoals gezegd sluit je de ventilatoren op hun eigen 4-pin PWM aansluiting aan, bijvoorbeeld op je moedebord, je ingebouwde fan hub, een Grid+ V2 of in ons geval de 2 extra fan headers op de NZXT Kraken X52; die biedt de optie om de koeler met vier ventilatoren gebruiken, maar de meerwaarde daarvan is beperkt. Iets meer kabelmanagement dan een typische fan, maar het is prima te overzien.

Vervolgens is het een kwestie van opstarten, NZXT Cam installeren, en gaan. De noodzaak van een vendor-specific stukje software kent z’n beperkingen wanneer je wilt combineren met eventueel RGB verlichting op je GPU of moederbord, al biedt NZXT nu met de Aer, Kraken en Hue opties inmiddels wel een totaalplaatje aan waar menig build mee uit de voeten kan. Je ziet in de software dat er een aantal presets zijn die je veelal ook weer een beetje naar wens kan tunen, genoeg inhoud in elk geval. De Cam software zelf werkt op zich aardig maar is wel een fors pakket waarvan menig gebruiker enkel de LED opties zullen gebruiken, aan de andere kant, zie het resultaat straks en bepaal ‘who cares’ :D

Wat duidelijk wordt uit de software is dat je maximaal 5 fans per kanaal aan kan sluiten. Met twee kanalen is het mogelijk om 10 fans te combineren, maar dan sluit je Hue+ LED strips uit. Met strips moet je het dus met maximaal 5 fans doen.

Met een minimum RPM van 500 hoor je de NZXT Aer fans simpelweg niet, op de volle 1500 RPM zijn ze echter redelijk aanwezig al ontbreekt een enorme blaas optie als je het echt gek zou willen maken. Maar goed, verder gaat het volgens mij vooral om de uitstraling? Foto-spam!

In de witte NZXT S340 Elite met MSI Z170 Gaming Pro Carbon en Gigabyte GTX 1070 G1 Gaming

Omdat de S340, zeker met een dikke kraken voorin, weinig ruimte biedt om meer Aer fans te plaatsen pakken we ook even de Anidees AI Crystal erbij.

In de witte NZXT S340 Elite dan nogmaals, deze keer met ASUS ROG Maximus Code / GTX 1080 Strix. Hoewel 'wit' in RGB LEDs soms nog wel eens een beetje roze of blauwe tint wil hebben ziet het er hier gewoon super uit, zoals je hierboven ook al zag.

Hoef ik volgens mij weinig aan toe te voegen? Meer reden om ze te willen lijkt mij overbodig ;)

Goedkoop zijn de NZXT Aer fans niet, maar vergeleken met andere RGB oplossingen valt het ook weer mee. Als je reeds een NZXT Hue+ LED kit hebt aangesloten of die wens hebt is het natuurlijk nog wat interessanter, of andersom: na het aansluiten van je Aer kit zijn die los verkrijgbare Hue+ LED strips (te koop vanaf 21 eur ex verzenden) weer aantrekkelijker. Eigenlijk nog veel belangrijker: NZXT weet een product neer te zetten dat echt aanspreekt en je die euro’s wel laat rollen; net als bij de nieuwe Kraken AIO koelers is het ‘moet hebben’ sentiment extreem. Dat moet natuurlijk ook wel, want ‘gewoon een goede’ ventilator kost je een stuk minder. Het is echter zeldzaam dat wij echt super enthousiast worden van wat ventilatoren, maar Aer staan toch hoog op dat exclusieve lijstje. Kijk ik naar wat ‘we’ extra uitgeven aan de uitstraling van producten, van RGB randapparatuur, luxere behuizingen, dikkere moederborden (8 van de 10 keer vanwege de looks) tot nog brutere grafische kaarten dan prestatietechnisch nodig is, dan kan iets als dit er vast ook nog bij.

Echte minpunten? Tja. NZXT Cam werkt verder redelijk tegenwoordig, en blijf je er verder af is het prima, maar er zijn af en toe nog wel wat hikjes (en dan mag je de instellingen opnieuw erin zetten) en ik moet er bij zeggen dat ik sowieso geen groot fan van ben dat een dergelijk groot (log) softwarepakket nodig is; het ontbreken van een ‘lite’ alternatief steekt. Verder moet je rekening houden met een vrije interne USB 2.0 poort, en ook het feit dat er tussen alle fans weer extra kabels zitten oftewel er gaat weer wat meer tijd in het afwerken zitten. Hou er ook rekening mee dat de LED verlichting enkel aan de voorzijde zit; zet je de fans in een ‘pull’ setup aan een radiator dan zie je niets van je mooie LEDjes, en ook sommige andere manieren van monteren kunnen de mooie ring opbreken, iets om rekening mee te houden. Zeker geen product zonder wat kritische noten en overwegingen, maar aan het einde van de rit kijk ik weer naar het pc’tje en word ik toch weer heel blij

De NZXT Aer fans zijn uiteindelijk een goede stap van NZXT om een echt complete behuizing-LED optie te bieden met hun ecosysteem; gecombineerd met de nieuwe Krakens en de LED strips heb je in feite alle LED effecten die je nodig hebt en een fantastisch totaalplaatje. Die stap naar een complete oplossing is ook cruciaal gezien er meer fabrikanten zijn die momenteel streven naar een nieuwe standaard; toen NZXT de Hue+ uitbracht was het aantal alternatieven praktisch nihil. NZXT was toen één van de eersten die vol durfden in te zetten op een compleet eigen ecosysteem, maar inmiddels zijn meer grote clubs dat gevecht aangegaan en haken andere noemenswaardige fabrikanten weer aan op die meer open systemen; denk bijvoorbeeld wat ASUS en MSI doen met hun RGB LED headers en de navolging daarvan van fabrikanten die daarin een efficiëntere oplossing zien dan hun eigen softwarepakket laten bouwen. Gelukkig voor NZXT hebben andere oplossingen nog een aardige weg te gaan, Aer-achtige fans heb ik nog niet gezien en als ik naar het totaalplaatje naast mijn bureau zie ik vooralsnog ook weinig reden om meer toe te voegen dan wat NZXT momenteel al biedt; moederbord of GPU verlichting an sich komt er in elk geval nog niet bij in de buurt. Een complete oplossing die –nu- in de winkel ligt en morgen in huis kan zijn heeft dan in elk geval een flinke aantrekkingskracht.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res foto’s voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een NZXT Aer RGB120 Starter Pack?

Dit zijn toch echt wel de mooiste RGB fans die ik tot nu toe heb gezien :D Kwijl...
Zeker weten! Eigenlijk vind ik ze bijna allemaal lelijk (ben gewoon niet zo'n liefhebber van al die feestverlichting). Maar deze kan ik zeer waarderen. Erg mooi effect. Als ik ooit, ooit weer eens aan de PC ga, wie weet! ;)

Nette review trouwens ook.
Haha... Voor mij puur een geld kwestie ;) Anders had er absoluut een PC in mijn huis gestaan (een echte dan - heb nu wel enkele ouwetjes staan die enkel dienst doen als televisie of soort van tablet, maar dat telt niet). En droom ook al sinds de vorige eeuw om ooit eens een echt gave casemod te maken. Ik vrees alleen dat tegen de tijd dat ik er budget voor mocht hebben de PC helemaal niet meer bestaat :/ (althans - niet nieuw meer).

Nu eerst maar eens sparen voor een console dus ;) En dit soort reviews volgen om ideeën op te doen voor ooit eens :D.

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 15 maart 2017 12:30]

Wat kost een beetje console tegenwoordig? Kan je nog geen instap PC van maken neem ik aan? Mss straks met een AMD Ryzen 5 / RX 470 o.i.d.? Als je de game prijzen vergelijkt met humble bundle en steam sales zal het wellicht nog wel redelijk te balanceren zijn?
Een console kost 250-300 euro , inclusief benodigde randapparatuur om in ieder geval ermee aan de slag te kunnen. Daarvoor heb je geen fatsoenlijke (game) PC helaas ;) En de games, daar koop ik er 2 of 3 per jaar van - als het financieel uitkomt :P . De rest oudere games via zo'n PS abonnement. Dus daarin is weinig te balanceren.
Maar.. #pcmr. :D

Ik snap je punt ;) Ik praat het zelf ook op andere manieren goed: ik rook niet en vind auto's niet boeiend, dus ik mag dan dikke pc's bouwen :D Je moet wat he! ;)

Zeg maar net als winkelende vrouwen die 'korting' als besparing rekenen ipv het product als een uitgave. Profit!

[Reactie gewijzigd door Foritain op 18 maart 2017 18:24]

+3 weer, mooie review!

Heb toevallig zelf 2 weken terug de Hue+ met triple pack 140mm gekocht, over een poosje even installeren in mijn Corsair 780T, ben alleen een beetje bang voor het kabelmanagement, blijft toch een lastige klus... :X
Dank je! :D

Och, kabels in zo'n dikke case moet toch geen issue zijn? :D
Probleem bij deze kast is een beetje dat er van te voren al een hele wirwar aan kabels in zitten, en dan komt alles van je componenten er nog bij :o

Maar ik moet eerlijk wezen, kabelmanagement is ook niet mijn sterkste kant :P
Mooie review met zeer gave pics wederom :) +3
Cheers Reprtje :D Review maken is in dit geval vooral veel vergapen naar je eigen pics :D
Blijft leuk speelgoed van NZXT
Absoluut, leuk voor die bak van jou straks :)
Weken lang op gewacht. Maar hier is hij dan, prachtige review +3 :)
Ja liep een beetje uit met al die andere NZXT spullen, maar hij is er! :D
Hele nette review Foritain! leuk om in te bouwen in de H440 ofzo! Dank!
Cheers, en zeker, denk dat ze in onze H440s ook nog wel eens komen :D
Aangezien de Aer fans apart te verkrijgen zijn, is het dan nodig om de hue+ aan te schaffen of kan je de rgb van de fans ook instellen alleen met de software en door deze aan te sluiten op het moederbord ?
Nee, je hebt echt 1 Hue controller nodig om de Aer fans en LED strips aan te sturen. De losse fans zijn dus als uitbreiding mocht je al een Aer kit of Hue+ kit hebben.
Leuk dat ze inderdaad 4 kleuren per fan kunnen hebben maar ik vind de lichtbron iets te overheersend over komen.

Verder zeer goede review zoals altijd. :)
Ohh! :9~ Hou nou eens op met die dingen! Ik ben me al een hele tijd braaf aan het inhouden :P
nop, kan niet stoppen :D De #reviewallthethings trein zet door :D