Samsung S5230 Zwart Review

DeMetaal 30 november 2009, laatste update op 30 november 2009, 3.921 views

Samsung S5230 Zwart

Pluspunten

• Qwerty toetsenbord.
  • Vrij lage prijs gezien wat je er voor terug krijgt.
  • Goed geluid.
  • Uitbreidbare opslag tot 16GB (!!)
  • Scherpe camera (3MP).
  • Voor geinstalleerde volledige games.
  • Dun en licht formaat.

Minpunten

• Geen makkelijke zoekfunctie in de mp3 speler.
  • Geen stylus bijgeleverd.
  • Geen mogelijkheid voor eigen oordopjes.
  • Widgets volgorde veranderd nog wel eens.

Ik heb vrijdag deze telefoon gekocht met een vodafone prepaid kaartje erbij. Omdat ik vrij recent zelf een meerwaarderen sim had van Vodafone had ik deze als eerst erin gedaan om te kijken of het werkte, en het werkte prima. Ik gok dat mn telefoon nu 'gelockt' is aan deze kaart maar ik heb het nog niet getest.

De reden dat ik deze telefoon heb gekocht is omdat ik een leuke nieuwe telefoon zocht, voordat ik deze gevonden had liep ik namelijk met twee telefoons op zak. De ene telefoon was mn agenda terwijl ik de andere telefoon gebruikte om te bellen en smsen (meerwaarderen simkaart). Een nieuwe mp3 speler stond ook op mn lijstje. Zodoende kwam ik eerst bij de Samsung Corby welke lager scoorde dan de Star. Na veel reviews gelezen te hebben werd ik steeds enthousiaster over de Star. Ik kwam bijna geen negatieve reacties tegen en de telefoon was bij de Kijkshop in de aanbieding, omdat ik nog wat freebees had besloot ik om de telefoon z.s.m. te kopen. De prijs van de telefoon was ¤ 119,00.

Algemeen
Ik heb hiervoor nooit echt bijzondere telefoons gehad. Veel meer functies dan beperkte agenda, smsen en bellen heb ik dus ook niet echt gehad. Deze telefoon is echt een aanwinst voor me! Ik heb nooit met touchscreen gewerkt, maar het went behoorlijk snel.
Soms zou het makkelijker zijn als er een stylus bij zou zitten, maar wie kan er nu niet aan een komen (Nintendo DS)? Overigens is een stylus absoluut geen must, voor bijna heel de besturing is je vinger goed genoeg. Tot dusver heb ik alleen bij een spelletje ontdekt dat het soms wel handiger is om een stylus te hebben ;)

Touchscreen
Ik had niet verwacht dat een touchscreen zo gemakkelijk zou zijn. Ik kon er de eerste dag al vrij aardig mee opschieten en het gaat alleen maar beter. Ik heb niet al te dunne vingers dus ik had eigenlijk wel problemen verwacht.
Ik heb berichten gelezen dat bij sommige mensen het scherm van de lock af gaat in hun broekzak of tas, maar ik heb hier nog geen last van gehad. Ik heb mn telefoon merendeels van de tijd in mn broekzak (spijkerbroek dus semi strak op de huid) en hij is nog geen enkele keer van de lock afgegaan.

Toetsenbord
Wat ik het interessantste vind aan de telefoon is het toetsenbord, dit is gewoon touch maar je kan kiezen voor een normaal 0-9 toetsenbord of als je de telefoon zijwaards kantelt voor een qwerty toetsenbord. Ik ben nu al verslaafd aan het qwerty toetsenbord, deze werkt echt heerlijk met smsen. Het was even wennen, de eerste dag drukte ik vaak nog op verkeerde letters maar het gaat steeds beter! Ik gebruik het 0-9 toetsenbord eigenlijk helemaal niet.

Camera
De camera moet ik nog even onder controle krijgen. De foto's zijn welliswaar haarscherp, maar als je bij een foto maken je telefoon iets te snel weer beweegt na de foto te maken, dan wordt deze al gauw wazig.

Geluid / MP3 speler
Het geluid is ook uitstekend, zowel van de mp3 als de radio als gewoon bellen.
De mp3 speler werkt goed. Een nadeel is wel dat je niet makkelijk een liedje gevonden heb, zeker als je veel liedjes op de mobiel heb staan. Je moet namelijk heel de lijst door scrollen om bij de z te komen. Je kan wel een aantal playlists aanmaken waar je je favorieten liedjes in kan zetten. Zelf heb ik er niet heel veel problemen mee omdat ik mijn muziek toch vrijwel altijd op shuffle heb staan.
Wat ik wel jammer vind is dat je verplicht bent hun oordopjes te gebruiken. Ik heb persoonlijk altijd problemen met oordopjes omdat ze constant uit mn oren vallen, zo had ik ook graag gewild dat ik mijn eigen dopjes kon gebruiken, maar helaas is dit niet mogelijk.

Opslag
Wat ik ook echt top vind is dat je de opslagcapaciteit kan uitbreiden tot maar liefst 16gb! Intern zit er iets van 100mb wat niet erg veel is als je dat apparaat ook als mp3 speler gebruikt. Ik heb zelf een 8gb micro sd kaartje gekocht en tot dusver is dat nog wel even genoeg. Mijn voorgaande mp3 speler had slechts 1gb, dus 8 gb is al een grote stap naar voren. Nadeel is wel dat je de batterij uit de telefoon moet halen om bij je sd kaartje te komen.

Accu
Vrijdag heb ik de telefoon in de oplader gelegd, vandaag (maandag) heb ik nog maar 2 streepjes. Daarbij moet wel gezegt worden dat ik de telefoon flink gebruikt heb als mp3 speler, voor internetten en spelletjes.
Ik ben dus ook tevreden over de kwaliteit van de accu gezien de hoeveelheid energie ik vraag.

PC Software
Bij de telefoon is ook software geleverd om je telefoon met de pc te verbinden. Om een of andere reden duurde het belachelijk lang om deze te updaten nadat deze geinstalleerd was. Ook vond ik de installatie vrij traag gaan. Ik heb toen gelijk geprobeerd een liedje naar mijn telefoon over te zetten. Dit duurt niet heel lang, maar het is duidelijk een stuk trager dan wanneer je direct op een micro sd iets zet. Waar deze snelheid in zit is me niet bekend.

Games
Waar ik wel verbaasd van stond te kijken was dat er al een aantal spelletjes in de telefoon stonden die volledig waren. Op mijn vorige telefoon waren alleen demo's geinstalleerd. Er staat ook een google maps op met een soort van beta gps achtig systeem. Het werkt niet heel nauwkeurig, zo ben ik ruim een kilometer van de echte locatie verwijderd. Hier is hoogstwaarschijnlijk wel een internet verbinding nodig.

Internet
Omdat ik een actie van Vodafone heb kan ik tijdelijk gratis internetten, hoeveel me dit gaat kosten na de actie weet ik nog niet. Ik heb hier natuurlijk meteen gebruik van gemaakt. Opzicht gaat het best aardig, maar ook hierbij zou een stylus soms wel handig zijn. Ik ben naar youtube geweest maar het filmpje was niet goed te zien, de beelden bleven veel hangen of kwamen stotterig over. Ik moet nog even zoeken waarom en of ik hier iets aan kan doen.

Formaat / gewicht
De grootte van de telefoon valt me ook reuze mee. In de vitrine zag hij er vrij fors uit, opzicht is het ook wel een redelijk groot ding, maar dit is alleen maar een plus punt gezien het scherm daarom ook groter is. Over het gewicht zal je mij ook niet horen klagen. In het begin had ik het idee dat hij niet eens in mijn broekzak zat omdat deze zo licht en dun was!

Telefoon software / besturingssysteem
Het besturingssysteem op de telefoon is vrij gemakkelijk. Wat ik wel als probleem beschouw is dat de volgorde van de Widgets terug naar standaard gaat als er een widget bij of afgehaald wordt. Dit gebeurd ook als de telefoon uitgeschakeld wordt. Ik ga nog even zoeken of dit niet ergens een optie is, maar ik verwacht dat dit een blijvend iets is. Dat betekend dat ik de telefoon gewoon zo minmogelijk moet uitzetten en de widgets niet te vaak moet aanpassen, opzicht is dat ook geen probleem :)

Al met al ben ik zeer tevreden met deze telefoon en ben ik op een paar kleine dingetjes na geen echte problemen tegengekomen.

Heb jij ook een Samsung S5230 Zwart?

Even een opmerking over jou minpunt: geen stylus bijgeleverd. Als jij wel een stylus gehad zou hebben, zou je er ook niks aan hebben, want de Star heeft een capacitief scherm, en werkt niet op een stylus, alleen op bijv. een vinger. Een resistief scherm zoals een TomTom is een touchscreen wat bijv. wel door een stylus bedient kan worden.
Ik heb een stylus van een DS gebruikt en dit werkt prima. Overigens gebruik ik het niet meer omdat deze niet in of aan de telefoon opgeborgen kan worden en ik 'm te snel zou kwijt raken.

Je opmerking is dus niet geldig :)
Ik heb eens een vraagje

Ik heb ook een stuurprogramma om mijn gsm in te pluggen aan men pc.
Maar nu heb ik men gsm geüpgrade naar windows 7 en nu werkt dat er niet meer op.

Hoe zit dat bij jouw?
Kan je dat wel op vista of windows 7 zetten ?

Fredje
Ik draai zelf op XP dus zou het niet weten.

Je zegt trouwens dat je je GSM heb geupgrade naar 7? Bedoel je niet je PC? Lijkt mij dat je gewoon even een nieuwe versie van de PC Suite van samsung moet downloaden. Ik neem aan dat ze wel rekening mee houden met OS upgrades.
@ Reiniertjehhh
Het is een resistive touchscreen dus het werkt wel!

@DeMetaal
Je kunt voor de oordoppen ook een standaart samsung ding kopen
zoals deze http://www.amazon.co.uk/i...ics&qid=1263118609&sr=8-2

daar kun je je eigen 3.5" jack indoen! werkt prima
Top! Bedankt, dat wist ik niet :o
Ik hoor mezelf praten als ik bel (echo). Hebben jullie daar ook last van?
Stylus werkt prima op de samsung star. Zo kan je tenminste deftig typen.
Verder vind ik dit een heel vervelende gsm. Als dit je eerste touchscreen is, heb je direct een degout.
kan ik igo hierop installeren? of heeft niemand dat nog geprobeerd?
Weet iemand welk OS er draait?

lama, gevonden

[Reactie gewijzigd door Little Charlie op 24 november 2010 14:38]