Specificaties Robot-stofzuiger - Bekijk alle specificaties

iRobot Roomba 980 Review

SwaadedNewbie 6 maart 2017, laatste update op 6 maart 2017, 495 views

iRobot Roomba 980

Een redelijke stofzuiger, maar erg duur. De stotzuiger is minder autonoom dan verwacht. De app geeft niet veel mogelijkheden

Pluspunten

• Geluid is redelijk
  • Zuigt stof goed op

Minpunten

• Loopt vaker vast dan verwacht
  • Extra virtual wall prijzig
  • Opvangbak legen vies karweitje
  • Opvangbak is klein
  • Minder autonoom dan verwacht
  • Weinig mogelijkheden
  • Duur in aanschaf
  • Twijfels of uitblaaslucht goed gefilterd wordt

Energieverbruik Score: 4
We gebruiken de IRobot Roomba 980 nu ongeveer een maand, om de twee dagen. Hierdoor hoef je minder vaak te stofzuigen met de normale stofzuiger, wat met een paar katten in huis al snel nodig is.

In aanschaf is hij erg duur, dus dan verwacht je ook wel wat. Ik had meer mogelijkheden verwacht qua instellingen. Bijvoorbeeld een ruimte gedeeltelijk stofzuigen en ook een snelle stand die de ruimte wat minder gedetailleerd snel stofzuigt.

Er zitten meteen reserve-onderdelen bijgesloten. Ook wordt er veel reclame gemaakt voor reserve-onderdelen. Dit doet vermoeden dat de onderdelen regelmatig vervangen moeten worden. Alles voelt een beetje plastic aan.

De IRobot loopt toch wel snel vast op ongelijkheden of bijvoorbeeld een rooster van een convectorput. Als hij dan scheef komt te staan, slaat hij af en geeft een melding. Als hij recht blijft staan, blijft hij meestal doordraaien (convectorput). Niet leuk als je een uurtje weg bent en de robot heeft een uur lang op dezelfde plek staan draaien. De fabrikant, ik belde de helpdesk, raadde aan extra virtual walls te kopen. Die zijn wel erg prijzig. Verder wist de betreffende medewerker niets te vertellen: hij gaf aan nog een cursus te moeten volgens over deze stofzuiger.

Het legen van de opvangbak is niet heel moeilijk, maar wel vies. Leegschudden is niet voldoende. Je moet met je vingers het stof eruit plukken.

De Roomba 980 heeft een hepa filter. Die zal vast en zeker goed het (fijn)stof tegenhouden. Ik vraag me alleen af of het filter-element de opening naar de stofbak goed afsluit. Anders kan er fijnstof langs het filter ontsnappen.

Als de stofzuiger een eindje van het oplaadpunt vast is gelopen of om een andere reden herstart moest worden, weet hij het oplaadpunt niet altijd te vinden.

Drempels zouden niet een probleem moeten zijn volgens de reclame. In de praktijk geldt dit alleen voor erg lage drempels.

Erg leuk is dat je een app kunt downloaden en de IRobot op afstand kunt besturen. Alleen mag je van zo'n dure robot wel wat meer instellingen verwachten. Je kunt bijvoorbeeld niet een gedeelte van de ruimte stofzuigen. Wat ook handig zou zijn, is een stand waarbij je de ruimte wat minder grondig, maar wel snel kunt stofzuigen. Misschien dat er nog wat aangevuld kan worden met een software update?

Heb jij ook een iRobot Roomba 980?

Met het prijsverschil (ca. 1000,-) met bv. mijn LG HOMBOT die 350,- kost, lijkt er inderdaad niet super veel meerwaarde in het apparaat te zitten. Drempels pakt hij niet super, maar heb ik in huis ook niet ;-)
Had je hiervoor ook een robotstofzuiger?
Maakt deze Roomba geen virtuele map aan de hand van vorige stofzuigrondes? Duurdere modellen doen dit vaak wel.
Dit is mijn eerste Robotstofzuiger. En gezien de prijs, wil ik daar ook wel wat jaartjes mee doen :) Dus ik hoop dat een update van de software nog wat verbetering kan brengen.
Volgens mij is het wel de bedoeling dat hij een virtuele map maakt. Maar soms heeft hij zelf niet in de gaten dat hij is vastgelopen. Alleen als de Irobot scheef staat, merkt hij dat hij is vastgelopen en schakelt hij zichzelf uit. Zolang hij recht staat en bijvoorbeeld met zijn wieltjes in een rooster is terechtgekomen en daardoor vast is komen te staan, blijft hij stofzuigen op de plek waar hij is vastgelopen.