Specificaties On-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Bluedio T3 Plus (Zwart) Review

Piet91 6 maart 2017, laatste update op 10 maart 2017, 1.101 views

Bluedio T3 Plus (Zwart)

Een erg voordelige hoofdtelefoon met veel gebruiksmogelijkheden en decent audiokwaliteit dat ernstig wordt tekort gedaan door slecht draagcomfort.

Pluspunten

• Nette verpakking, inhoud van pakket
  • (micro)SD-slot, 3.5mm output
  • Geluidskwaliteit
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Draagcomfort
  • Geluidskwaliteit

Ik gebruik al enkele jaren een Teufel Aureol Massive koptelefoon.
Ooit op een bekend forum gewonnen en sindsdien wordt deze regelmatig gebruikt.

Een (groot) nadeel van deze koptelefoon; het is bedraad. Om eens de vrijheid te ervaren van een draadloze koptelefoon heb ik deze Bluedio besteld bij Gearbest.
Daar was deze Plus versie in de aanbieding voor een prijs waar je de gewone (non-Plus) versie nog niet eens voor kunt kopen.

Anderhalve week later lag dit thuis:

Bluedio T3 Plus Bluetooth Headphone by Iemand91, on Flickr
Bluedio T3 Plus Bluetooth Headphone by Iemand91, on Flickr

De verpakking is erg netjes, zeker voor deze prijs. Alles wordt geleverd in een nette doos met magnetische sluiting. In de doos bevindt zich naast de koptelefoon zelf 3.5mm audiokabel, een USB-kabel, een draagzakje en de handleiding.

https://c1.staticflickr.com/1/713/32902843670_bf6440c150_z.jpgBluedio T3 Plus Bluetooth Headphone by Iemand91, on Flickr
https://c1.staticflickr.com/3/2810/32471041613_3d9533c171_z.jpgBluedio T3 Plus Bluetooth Headphone by Iemand91, on Flickr

Bouwkwaliteit.
Met de bouw van de hoofdtelefoon zit het wel goed. Het is opgebouwd uit metaal, plastic en een soort van nepleer. Alleen het plastic van de earcups ziet er ietwat goedkoop uit, voor de rest ziet het er prima uit.

https://c1.staticflickr.com/4/3899/32442911874_c2320d694d_z.jpgBluedio T3 Plus Bluetooth Headphone by Iemand91, on Flickr

Gebruik
Opladen gebeurt met de meegeleverde USB-kabel. Opladen is zo gebeurd; ik heb niet gemeten hoe lang het duurde maar hooguit een paar uur.
De status is te zien aan de gekleurde LED-ring.

https://c1.staticflickr.com/4/3694/32471025953_74c59d9ae8_z.jpgBluedio T3 Plus Bluetooth Headphone by Iemand91, on Flickr

Gebruik is als elk andere bluetooth hoofdtelefoon. Verbinding wordt snel gemaakt.
Bereik is ruim voldoende, ik heb net niet overal bereik in onze tuin wanneer de laptop binnen staat. In huis kan ik overal zijn en heb ik nog bereik.

Aangesloten op de telefoon heb ik nog niet alles (kunnen) uitproberen. Als ik bijvoorbeeld Youtube open heb kan ik pauzeren met de MF-knop in plaats van de eigenlijke play/pauze knop. Raar.
Volume regelen gaat ietwat omslachtig, je houdt de knop ingedrukt en volume gaat dan omlaag/omhoog. Dit gaat vrij langzaam; je kunt dit beter bij de source regelen.

Mogelijkheden.
De hoofdtelefoon is via Bluetooth te gebruiken maar ook met het meegeleverde 3.5 audiokabel. Hiermee is de koptelefoon ook te gebruiken als de ingebouwde accu leeg is.
Daarnaast beschikt de Plus versie over een (micro)SD-slot.
Op deze manier kun je ook muziekbestanden afspelen.
Track skippen en volume regeling gebeurd met dezelfde knoppen.
Een beetje irritant hieraan is dat skippen met een enkele klik gaat en je volume moet regelen door dezelfde knop in te houden. Je gaat op deze manier al snel per ongeluk een track voor- of achteruit terwijl je alleen maar volume wilde veranderen.
Daarnaast zit het (micro)SD-slot op een erg onhandige plek; zie foto hieronder:
Het enige verschil tussen de Bluedio T3 en deze T3 Plus is dit (micro)SD-slot.

https://c1.staticflickr.com/1/609/32471031523_d025634436_z.jpgBluedio T3 Plus Bluetooth Headphone by Iemand91, on Flickr

De 3.5mm input van de koptelefoon is ook te gebruiken als ouput. Op deze manier kun je bijvoorbeeld je muziek delen met iemand anders of de koptelefoon gebruiken als Bluetooth-receiver voor je audioset.
Volume output van de 3.5mm output wordt ook op de Bluedio geregeld met dezelfde knoppen.

Geluidskwaliteit
Dit is een moeilijk onderdeel voor mij. Ik heb ervaring met slechts een paar hoofdtelefoons en je moet ook geen uitbreid verhaal hierover verwachten met allerlei uitgebreide details.

Als leek kan ik er kort over zijn; geluidskwaliteit is prima. Bas, middle en high zijn goed verdeeld, mits aangesloten via bluetooth.
Zodra je de hoofdtelefoon aansluit via de audiokabel gaat de bass teveel overheersen. Dit zal bij de source vast nog wel te verbeteren zijn, maar van nature gaat deze hoofdtelefoon bedraad dus de lage tonen pushen. De voorkeur geniet dus zeker om deze koptelefoon via bluetooth te gebruiken en niet bekabeld. Daarom staat geluidskwaliteit bij zowel bij de plus- als bij de minpunten.
Daar mijn doel was om deze koptelefoon via bluetooth te gebruiken ervaar ik dit niet als een groot nadeel.

Er is een lichte ruis wanneer aangesloten via bluetooth; dit verdwijnt echter zodra je even geen audio afspeelt. Als je de koptelefoon op laag volume gebruikt of audio consumeert met veel stille momenten dan kan dat zeker een minpunt zijn. Maar met mijn gebruik merk ik vrijwel niets van deze ruis.

Bluedio prijst bij de T3 ook 3D Sound effect aan. Deze optie is beschikbaar wanneer je Bluetooth gebruikt. Dit effect zou een beter stereo ervaring moeten geven en meer diepte.
MIjn tip; laat dit effect maar voor wat het is. Het geluid wordt bass heavy, gedempt en klinkt verder weg.

Draagcomfort
En nu komt de achilleshiel van deze koptelefoon; het draagcomfort.
Wanneer je andere - betere - reviews van deze Bluedio leest zie je dit telkens terugkomen.
Ik had gehoopt dat het zou meevalen; maar dat doet het niet.
De clamping force is eigenlijk wel prima; het zit goed op je hoofd zonder dat het te strak of juist te los zit.
Het probleem zit bij de kussens; deze zijn veel te zacht. Deze hebben geen enkele stevigheid in hun waardoor het harde midden van de koptelefoon (de bescherming voor de drivers) op je oren wordt geklemd. Met als gevolg dat deze koptelefoon al snel zeer oncomfortabel wordt door deze constante druk op je oren.
Daarnaast zouden de kussen ook wel iets groter mogen; mijn oren passen net niet helemaal binnen de kussens.

Ik kocht deze hoofdtelefoon met een simpele reden; geen audiokabel meer tussen hoofdtelefoon en de source (meestal een laptop) met voldoende geluidskwaliteit.
Hierin voorziet de Bluedio voldoende.

Echter dit alles is voor niets vanwege het slechte draagcomfort. Wanneer je Bluedio niet langer dan een paar minuten kunt dragen omdat dit simpelweg pijnlijk voor je oren is heb je niets aan bovenstaande voordelen.

Mocht Bluedio een nieuwe - of verbeterde versie - van deze hoofdtelefoon uitbrengen met verbeterde kussens en zo voor een goed draagcomfort zorgen; dan zou ik ze zeker kunnen aanraden, zeker gezien de prijs. Maar nu met de huidige kussens zeker niet.

Helaas, want zo draadloos verbonden zijn met je source is oh zo fijn. Even door het (hele) huis lopen of wat pakken zonder je de hoofdtelefoon moet afzetten en niet zo'n lange (vrij lange en zware) audiokabel bij je hebt hangen is erg prettig; iets waar ik weer duidelijk achter kwam toen ik - na de Bluedio gebruikt te hebben - de Teufel weer op had en de kabel hard uit de koptelefoon trok toen ik opstond.
Maar voor nu zet ik maar weer mijn heerlijk comfortabele Teufel Massive op. Dit zit tenminste fijn en kan ik uren van genieten.

Heb jij ook een Bluedio T3 Plus (Zwart)?

Zat hier aan te denken als tijdelijke vervanging van mijn TactX die defect is.

Zijn de kussens niet los te halen zoals bij sommige headsets?
Ik zie zo helaas geen manier ze lost te halen. (althans; op de nette manier :+ )

Dat idee speelt ook nog bij mij; want met een set goede kussens is dit wat mij betreft een prima bluetooth hoofdtelefoon.
De review ziet er mooi uit, maar hij mist wel het belangrijkste. Je legt zelf al uit dat je niet heel veel vergelijkings- materiaal hebt voor een audio test maar je zou wel kunnen opzoeken wat voor BT chip er inzit en of deze verbonden is aan een redelijke DAC. De reden waarom ik bedraade xiaomi's heb is omdat BT headsets over het algemeen gewoon erg slecht klinken en natuurlijk geen gebruik kunnen maken van de dac die in b.v. een telefoon zit of losse audio speler. De informatie die ik heb kunnen vinden zegt niks over de DAC die er inzit dus het is gewoon redelijk generiek, maar daar is de prijs ook naar zou hij een goede dac hebben was dit een echt goede koop.

Misschien ook vertellen wat het verschil is tussen de + en non + (sd kaart lezer is het enige verschil maar dan heb je een onafhankelijke muziek speler)
Als ik wist hoe ik dat kan zien wat voor BT chip en DAC erin zit kan ik dat uiteraard noemen.
Maar ik zou dat echt niet weten hoe.
Dat is wel een goeie ja. Zal even review aanvullen met dit verschil.
Dank voor de review!

Zat te twijfelen om deze ook te halen. Toch maar voor wat anders gaan dus..
Goede review, hartelijk bedankt. Je behandelt de belangrijkste elementen en de foto's zorgen voor een goede ondersteuning. De vraag blijft voor mij wel staan welke over-ear wireless headphone (<¤50,-) goede geluidskwaliteit combineert met comfort. Gebaseerd op de vele reviews die ik nu heb gelezen, heb ik deze speld nog niet kunnen vinden. Ik had gehoopt op de T3 plus, maar helaas.
Dankjewel; waardeer ik.

Ja; ik had geen hoge eisen aan de headphone (Bluetooth en voldoende geluidskwaliteit) en dat leek deze Bluedio te bieden. Dus verder zonder veel na te denken maar besteld maar die kussens die totaal geen ondersteuning bieden doen hem de das om helaas.

De volgende keer maar nét even wat meer aandacht/tijd aan een dergelijke keuze schenken.
Beetje te laat misschien, maar ik ben momenteel ook aan het kijken naar eenzelfde soort headphone. Ik zie dat nu de bluedio t4, te koop is op ali express voor 32 euro. Heb nog geen goede reviews ervan kunnen vinden
Die zag ik ook inderdaad. Maar je kunt denk ik wel begrijpen dat ik even de kat uit de boom kijk voordat ik weer zo'n impulsaankoop doe. :+
Begrijp het helemaal, normaal gesproken zou ik ook op reviews gewacht hebben. Toch heb ik deze keer de gok gewaagd en besteld, omdat er in deze prijs klasse (30/40 euro) volgens mij niets beter te vinden valt. Zodra ik deze binne heb zal ik wel een korte review geven.

[Reactie gewijzigd door sjenk op 30 maart 2017 22:20]