Samsung Galaxy i5700 Zwart Review

P1N00 29 november 2009, laatste update op 30 november 2009, 5.487 views

Samsung Galaxy i5700 Zwart

Pluspunten

• AMOLED scherm
  • Android OS
  • 800 MHz processor
  • Divx support
  • 3.5mm aansluiting

Minpunten

• Geen Flash ondersteuning
  • (nog) Geen upgrade naar Android 1.6 of 2.0
  • Geen Wifi wpa2-enterprise
  • Geen multitouch

De Galaxy Spica is Samsung's 2e Android telefoon. De Spica is bedoeld als goedkoper alternatief voor de Samsung Galaxy. De Spica verschilt dan ook op een paar punten ten opzichte van de Galaxy.
De 3 grote verschillen zijn:
- een 3.2 MP camera zonder flitser (galaxy heeft 5.0 MP met flitser)
- 128 MB intern geheugen (de galaxy 8 GB)
- 800 MHz chipset (de galaxy 528 MHz)

Ik heb de Spica nu bijna een week en hieronder mijn bevindingen:

Inhoud van de doos:
- het toestel
- accu (1500 mAh)
- 1 GB micro-sd kaartje
- In-ear koptelefoon van Samsung met een microfoon in het snoer verwerkt
- Gebruiksaanwijzing in het Nederlands en in het Engels
- Garantieboekje

Het toestel zelf:

Ik vind het een mooi vormgegeven toestel (mooier dan de Galaxy) en de knoppen onder het touchscreen zijn best handig. Het toestel vind ik niet te groot en het past nog prima in mijn broekzak. Met 122 gram is het toestel ook niet zwaar te noemen.

Android:

Dit is mijn eerste Android toestel en ook eerste touchscreen telefoon dus het was wel even wennen. Nu gaat het prima en het android systeem is makkelijk in gebruik.

Browsen:

Internetten gaat prima op mijn mobiel. Apps downloaden, teletekst kijken, filmpjes op youtube. Alles gaat goed. Ik ben tot nu toe alleen nog maar op mijn Wifi netwerk van thuis bezig geweest, met 3G heb ik nog geen ervaringen. Minpuntje is dat ik niet op het wifi netwerk van mijn universiteit kan (UvA) omdat wpa2-enterprise nog niet wordt ondersteund in Android 1.5. Het is wel mogelijk als je toestel geroot is, maar dat ga ik voorlopig niet doen. Nog een minpunt is dat veel filmpjes het niet doen op sites, Flash wordt helaas nog niet ondersteund.

Accuduur:

De eerste keer dat mijn mobiel weer opgeladen moest worden was zo'n 24 uur nadat hij voor de eerste keer volledig was opgeladen. Dit vind ik best een goede prestatie want die eerste dag had ik ruim 2 uur wifi aanstaan en de hele tijd was ik een beetje aan het kloten op mijn mobiel met de GPS en bluetooth etc.
Ik heb een dag gehad dat Wifi zeker 4 uur aan heeft gestaan en toch haalde ik 30 uur op de accu, met voor de rest ook een uur een film kijken.
De accuduur is dus zeker goed te noemen voor een smartphone. (met brightness bijna altijd wel op 75%)

Multimedia:

De Spica heeft een divx speler en ondersteund resoluties tot 720x480 (native resolutie is 480x320), ik heb al wat divx films op mijn mobiel gezet en die worden allemaal vlekkeloos afgespeeld.
Geluidskwaliteit vind ik prima, de speaker geeft best aardig geluid. In combinatie met een in-ear koptelefoon zou ik iedereen aanraden het volume niet harder dan de helft te zetten als je goed wilt blijven horen. Het geluid via de koptelefoon kan namelijk heel hard.

Camera:

De camera is met 3.2 Megapixel niet heel bijzonder te noemen. Het ontbreken van de flitser is wel jammer want bij schemer kan je al geen goede foto's meer maken.

De Galaxy Spica is een mooi toestel en biedt veel waar voor zijn prijs.

Heb jij ook een Samsung Galaxy i5700 Zwart?

Hoe werken games en grafische apps op dit toestel? zonder hapering?
En zit er en fm radio op het toestel?

[Reactie gewijzigd door joentjebe op 30 november 2009 17:40]

FM radio zit er niet op, wel kun je radio streamen via internet (wifi of 3G), aansluiting voor oordopjes is gelukkig 3.5 mm.
Games doen het prima, vooral Abduction speel ik vaak :P . Apps gaan ook goed, alleen youtube wil nog wel eens blijven hangen maar dat ligt denk ik aan mijn internet thuis.
De 800 MHz processor is snel genoeg voor alles.
ok, nice. Zogauw er een 1.6/2.0 update komt bestel ik de Spica direct!
die kun je er ook makkelijk zelf op zetten hoor. kijk maar eens op xda-developers.com.

Ik heb mijn HTC magic ook voorzien van 1.6 op die manier.
hmm ja, k ben bang als ik ga rooten en zo, dat ik mn toestel laat crashen...
Ik hoop eigenlijk op een update van google/samsung zelf.
je noemt het toestel een smartphone. Maar kan het toestel ook synchroniseren met ActiveSync /MS outlook voor je contacten etc.. of moet je gebruik maken van de zogn. PC STUDIO suite van Samsung zelf.
Indien dit laatste, dan kan is het geen smartphone (denk ik)
ActiveSync is om toestellen gebaseerd op windows mobile te laten syncen. Wilt dus niet zeggen dat het geen smartphone is als je geen ActiveSync kan gebruiken.

En voor de review: bedankt voor het verhelderen tussen de gewone Galaxy en de Spica
De review is al wat ouder maar ik vind dit wel een grote fout om eerlijk te zijn:

"De 3 grote verschillen zijn:
- een 3.2 MP camera zonder flitser (galaxy heeft 5.0 MP met flitser)
- 128 MB intern geheugen (de galaxy 8 GB)
- 800 MHz chipset (de galaxy 528 MHz)"

Dat klopt dus niet, het intern geheugen van de spica is 1Gb en de galaxy is 8Gb het werkgeheugen (RAM) is 146MB ik denk dat je daarmee in de war was...

verder mooie review!
Fout, het interne geheugen van de spica is wel degelijk 128MB, ik heb er eentje voor mij liggen.
Nette review.
Ik mis echter alleen wat over de audio van die multimedia-bakje. Daar heb ik dus ook een vraagje over.
Zou de spica, met wat gekloot in de equalizer, het niveau van de gemiddelde Ipod/Mp3 speler halen?
Verder schijnt er in Q1 van 2010 een update naar 2.0 te komen.
al om al, 4/5.
Ik zie dat je als + punt AMOLED opgeeft. Ik heb hem zelf ook en zat erg te twijfelen of het nu een AMOLED scherm was of niet. Ook omdat de Samsung website dit zelf aangaf. Echter is dit nu allemaal weggehaald / geupdate (zie http://www.samsungmobile....amsung-galaxy-spica-i5700).

Dus mijn toestel vandaag vergeleken met een I7500 Galaxy scherm van een collega. En er zit wel degelijk een backlight gloed op de i5700 die de i7500 niet heeft bij volledig zwart beeld.

Scherm is nog steeds zeer goed, kleuren komen er goed uit. Maar technisch gezien is het dus volgens mij geen AMOLED
Inderdaad het is een gewoon LCD-scherm.
Wel van goede kwaliteit. (HVGA)
Hoe moet ik de spica updaten als 2.1 beschikbaar komt? In NPS doet de update het namelijk niet...

[Reactie gewijzigd door gjb29 op 24 februari 2010 18:51]