Specificaties 120mm diameter met 28dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Scythe Fuma Review

Zenjol 4 maart 2017, 203 views

Scythe Fuma

Heel veel koelprestaties, weinig geluid voor een relatief lage prijs en in een bescheiden formaat.

Pluspunten

• Zeer goede koelprestaties
  • Onhoorbaar stil op lage rpm
  • Mooier dan verwacht
  • Relatief goedkoop
  • Relatief compact

Minpunten

• Overlapping RAM

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
Ik heb deze koeler gebruikt in een hackintosh build om een i7 6700K te koelen.

De koelprestaties kan je teruglezen in uitgebreidere reviews, maar hij kan zich meten met toppers van Noctua en Be Quiet!. Fijn is dat de minimumsnelheid van de fans via PWM lekker laag ligt (~300rpm), maar als het nodig is kunnen ze lekker hard gaan, wanneer hij wel hoorbaar is. Volgens hardware.info koelt deze op max snelheid (~50dB, 1400rpm) zelfs het beste van alle luchtkoelers.

Dat is erg knap, want niet alleen qua prijs is deze koeler erg bescheiden. Een hoogte van 149mm is voor een towerkoeler van deze klasse ronduit weinig. Des te knapper de koelprestaties van deze twee 120mm fans. Afhankelijk van wel moederbord en RAM je gebruikt kan je echter wel in de problemen komen. Low-profile geheugen past gelukkig nog wel onder de fan aan de voorkant, maar als je hogere heatspreaders op je RAM hebt zitten zou je de fan aan de voorkant ook aan de achterkant kunnen monteren.

Het uiterlijk van het geheel ben ik ook vrij positief over. Het blok zelf is lekker strak zonder al te veel poespas. De kleur van de fan blades vond ik van te voren echter niet zo mooi, maar in het echt en in combinatie met de rest van de build vond ik het er wel strak uitzien (subjectief natuurlijk). In ieder geval vele malen beter dan bijvoorbeeld Noctua, maar toch had ik liever zwarte fans gezien.

Overall ben ik dus erg positief over dit product. Als je bijvoorbeeld de vergelijking maakt met de Noctua NH-D15 kan deze koeler voor ongeveer de helft van de prijs even goed koelen in een kleiner formaat. De montage van Noctua is nog iets beter, maar persoonlijk vond ik dit ook prima.

Heb jij ook een Scythe Fuma?