Seagate Momentus 7200.4 ST9320423AS, 320GB Review

Jesse 29 november 2009, 829 views

Seagate Momentus 7200.4 ST9320423AS, 320GB

Pluspunten

• Presteert naar verwachting

Minpunten

• Geen

Er zijn al enkele uitgebreidere reviews van deze schijf dus ik zal me beperken tot een korte toelichting:

Ik heb deze schijf gekocht als vervanging voor een Hitachi Travelstar 5K250 160gb 5400rpm 8mb sata schijf die in mijn HP 6715s zat. Reden was voornamelijk ruimtegebrek. Qua specs ga ik er op alle fronten in elk geval lekker op vooruit. Eerder had ik een dergelijke upgrade al overwogen uit performance oogpunt, maar toen vond ik het net wat veel geld voor de waarschijnlijk kleine vooruitgang. (De cijfers van een hdd kunnen wel goed zijn, in mijn ervaring bij het gebruik vind ik de snelheidsverschillen maar matig te merken.)

Prestaties:
In HDtune haal ik mooie cijfers:
  • Minimum: 32,0 MB/sec
  • Maximum: 97,4 MB/sec
  • Average: 75,1 MB/sec
  • Acces time: 18,1 ms
  • Burst rate: 74,4 MB/sec
  • CPU Usage: -1,0% (?)
Qua opstarttijden heb ik niet getimed. Ik ben ook (tegelijk met deze upgrade) van Vista naar Win7 gegaan, dus dat is ook niet echt te vergelijken. Opstarten gaat wel lekker vlot voor mijn gevoel. Ook het installeren van programma's is voor mijn gevoel iets sneller dan vroeger.

Featureset:
Zie de website van Seagate.
Heeft voor zover ik kan beoordelen de gebruikelijke features.

Compatibiliteit:
De schijf is moeiteloos in te bouwen en werkt direkt goed.

Geluidsproductie:
Ik was bang dat ik hem beter zou horen dan de 5400 rpm schijf, maar dat valt mee. Als die druk is en het is verder stil dan kan je wel wat (zachte) geluidjes horen.

Warmteproductie:
HDtune gaf bij het testen 42 graden aan. Nu na 60gb data overzetten is die 41 graden.

Prijs:
Ik heb em voor 49,50 en dat vind ik erg schappelijk. In de pricewatch is die de goedkoopste als je kijkt naar formaat en rotatiesnelheid. Voor het geld hoef je in elk geval niet meer voor een 5400rpm exemplaar te gaan. Alleen als die echt stil moet zijn of meer dan 320gb dan ligt dat anders.

Conclusie:
Een fijne schijf voor niet te veel geld. De prestaties zijn in orde, hij werkt moeiteloos en zonder problemen. Zeker aan te bevelen als je een wat grotere schijf in je laptop wilt.

Heb jij ook een Seagate Momentus 7200.4 ST9320423AS, 320GB?