Dell XPS 15 9560 Review

beckers 2 maart 2017, laatste update op 8 maart 2017, 3.749 views

Dell XPS 15 9560

Deze compacte krachtpatser heeft alles mee: goede specificaties, licht en een grote batterij. Eerdere problemen met freezes zijn met een nieuwe driver opgelost.

Pluspunten

• krachtpatser
  • licht en compact
  • grote batterij

Minpunten

• mini-freezes en instabiliteit (update: opgelost)
  • traag scherm
  • veel lawaai bij zware belasting

Mooi, snel en met mankementen - update 7/3/2017: problemen opgelost

Na maanden wachten was de nieuwe XPS 15 9560 eindelijk te bestellen. Als een van de eerste ontving ik deze laptop. Ik heb er nu ruim een maand mee gewerkt, tijd voor een review.
Een dunne krachtpatser
De XPS 15 is een dunne laptop die wat uiterlijk betreft niet onderdoet voor een macbook. Ik heb gekozen voor een full-hd scherm, wat in combinatie met de grote batterij een lange werktijd oplevert van zo'n 8 uur. Verder heeft de machine prima technische specificaties: een snelle i7 processor, veel geheugen (16 GB), een grote (512GB) en vlotte SSD.

De XPS ziet er met een metalen buitenkant mooi uit. Voor een 15,6" laptop is het apparaat licht (2 kg), en door de kleine randen rond het scherm is de machine prettig compact. De binnenkant is mooi zwart afgewerkt, maar is wel gevoelig voor vingerafdrukken. De trackpad werkt prima, beter dan die van veel andere laptops en vrijwel net zo goed als die van Apple. Ook over het toetsenbord valt niets te klagen.

[h2]Freezes en blue screens[/h2]
Tot zover het goede nieuws. Want naast de goede specificaties blijkt deze machine in de praktijk de nodige problemen te hebben. Uit reviews van de 2016 versie van de XPS (9550) bleek dat die laptop te kampen had met instabiliteit, zoals (korte) freezes en blue screens. Helaas heeft de 2017 versie (9560) die problemen ook.

Af en toe bevriest de laptop voor een halve seconde, wat nogal hinderlijk is bij het kijken van Youtube of het spelen van een spel. Maar dit gebeurt ook bij het scrollen door een internetpagina of het werken in Office. Het is vooralsnog onduidelijk wat de reden van deze freezes is, er is dan geen piek in CPU- of diskactiviteit te zien. ook heb ik al een paar keer een blue screen gehad.

Ook het scherm is niet zonder gebreken. Zaken als helderheid en zwartwaarden zijn prima in orde, maar het is wat refresh-tijden betreft het traagste scherm dat ik in lange tijd heb gezien. Zelfs bij het scrollen door een webpagina is een vage waas en een rode gloed rond zwarte tekst te zien.

De combinatie van de Nvidia1050 en het FHD-beeldscherm maken dat met deze laptop de meeste games prima te spelen zijn. Normaal is de laptop vrijwel stil, maar bij een flinke belasting maken de ventilatoren zoveel lawaai dat je dan beter een koptelefoon op kunt zetten.

In fora zijn veel klachten te vinden van bezitters die dezelfde problemen melden: korte freezes en blue screens. De laatste BIOS-versie en drivers hebben nog geen echte verbetering gebracht. Misschien dat dat in de toekomst nog komt, tot dan kan ik deze laptop, helaas, niet aanraden.

UPDATE 7/3/2017
Sinds een week zijn nieuwe Intel drivers voor de 630 beschikbaar. Deze hebben bij mij de problemen van freezes blue screens opgelost. Ook is er een nieuwe BIOS verschenen, zie de website van Dell.

Omdat het generieke Intel drivers zijn, zijn er wat extra stappen nodig voor het installeren:
- Download de intel driver, versie 15.45 hier
- Zet in de Bios Secure Boot uit.
- verwijder de bestaande Intel driver met deze tool
- installeer de nieuwe versie.

Met de nieuwe drivers werkt de laptop zoals bedoeld. Daarom het eindoordeel aangepast naar 'goed'.

Heb jij ook een Dell XPS 15 9560?

Laatste biosupdate als in van 1 maart? https://www.reddit.com/r/...560_mini_freezes/ddptu80/

Ik lees hier wel dat Windows Update de oude driver maar blijft overschrijven > dus ervoor zorgt dat de problematische river er op bijft staan. Terwijl ik dit typ heb ik ook weer een paar freezes :+ (de laptop zelf lijkt ook niet te hangen, puur het beeld).
Beetje inlezen mag ook hoor. Je moet de Intel graphics driver updaten.

Even unzippen en geforceerd installeren @ device manager.
Ik heb zelf de 9550 (ook fhd, 512gb/16gb), die hetzelfde scherm zou moeten hebben als de jouwe... en echt geen last van een rare waas of iets dergelijks. Ik heb nog geen enkele bluescreen op mijn 9550 gezien en ook nog geen last gehad van freezes. Nu heb jij een ander systeem, maar ik vind het een gek verhaal.

Ik vind het een behoorlijk stille laptop die slechts heel soms op lage snelheid zit te koelen. Mja, voor gaming is hij (met de 960M hier dus) verre van geschikt, dan zit 'ie flink te blazen, inderdaad. En de prestaties van de 960M houden ook niet over :P
Maar als je dat een minpunt wil noemen, succes met het vinden van een stille gaminglaptop. Dat bestaat niet. Laat staan met de dikte anderhalve centimeter.

Ik zou het systeem retourneren of ter reparatie aanbieden, want dit hoort niet hoor.
Ook hier een 9550 eigenaar, mijn ervaring is dat je je, zoals anderen al aangeven, een beetje moet inlezen en wat dingen moet proberen mbt drivers en BIOS versies. Zelf succes gehad met verwijderen van Dell PremierColor waardoor helderheid fluctuaties niet meer voorkwamen (4k scherm). Succes, als 'ie eenmaal stabiel is (en ja, dat kost teveel moeite voor zo'n duur apparaat) is het wel een fijne machine.
beetje inlezen
sorry hoor, maar als ik een apparaat koop van 1800 euro (16/512) dan mag ik toch verwachten dat dat ding gewoon werkt? Ik kan niet eens 1 minuut browsen zonder freezes!

Kansloze actie van Dell.
Ook ik heb een 0550 waar ik totaal geen problemen mee heb. Dat hij net uitkwam waren de drivers niet je van het maar dat is allemaal opgelost.
Is het probleem met het 'trage' scherm echt een hardware probleem? Dus echt een scherm met lage refresh rate of is dit inmiddels ook via drivers opgelost? Twijfel momenteel om deze laptop aan te schaffen maar in deze prijsklasse is dat toch wel een dingetje.
De refresh rate is een kenmerk van het scherm, dus niet via een driver op te lossen. Ik gebruik de laptop voornamelijk voor schrijven en programmeren en heb er geen last van. Anderen lijken daar gevoeliger voor. Het (FHD) scherm is voor zover ik kan vinden hetzelfde als in de 9550 zat, misschien kun je iemand vinden met zo'n laptop en het zelf bekijken.