Specificaties 64GB USB 3.0-stick (¤0,372 per GB) - Bekijk alle specificaties

Sandisk Ultra Flair 64GB Aluminium Review

True 2 maart 2017, laatste update op 2 maart 2017, 522 views

Sandisk Ultra Flair 64GB Aluminium

Kleine stick(fysiek), zeer geschikt voor grote bestanden, schrijfsnelheid in verhouding stuk lager dan leessnelheid, optimaal gebruik 32MB/s write en 140MB/s read bij bestanden groter dan 32MB per stuk, voor de prijs een uitmuntende stick.

Pluspunten

• Klein maar niet nano
  • Leessnelheid ~140MB/s

Minpunten

• Schrijfsnelheid ~30MB/s

tl;dr

Korte review over een leuke USB-stick.
Voor ¤ 23,80(incl. verzenden) aangeschaft eind februari 2017.

Ik was opzoek naar mijn eerste 3.0 USB stick om af en toe wat over te kunnen zetten, voornamelijk templates van VM's, dus wel redelijk groot, van een paar GB tot 20-30GB per stuk, hij moest minimaal 64GB groot zijn en natuurlijk als krenterige Nederlander niet te duur. Liever niet nano/mini. Uitklappen mag maar, is ook niet mijn favoriet. Een apart kapje is ook niets waard. Deze heeft wel de mogelijkheid om er iets aan te hangen, maar is wel lekker klein en handzaam. Sterker nog erg klein. Overigens wil ik ook geen flashy flashdrive, geen regenbogen of kermisverlichting, ook is een merknaam voor mij belangrijk, niet de naam maar wat ze geproduceerd hebben.

Omdat deze USB-stick relatief weinig reviews had en de reviews over de Sandisk Ultra niet altijd even positief waren heb ik gekozen om juist deze aan te schaffen. Daarnaast de zeer goede prijs voor een 64GB USB-stick.

De USB-stick komt met encryptie software die ik liever links laat liggen, mocht ik willen encrypten kies ik wel mijn eigen software(VeraCrypt). Ik ga hier verder ook niet op in in deze review. De stick heb ik naar exFAT geformatteerd met de standaard 128 KB cluster grootte van Windows, dit omdat dit goed ondersteund wordt in zowel Windows, als Linux(mits het geen exotische kernel is).

Ik heb wat benches bedacht van random gegenereerde data van 10GB* en éénmaal 20GB waarbij er verschillende bestandsgroottes gehanteerd zijn. Logischerwijs is de bestandsoverdracht sneller bij grotere bestanden omdat er minder IO's nodig zijn binnen de clusters. Ik was opzoek naar wanneer dit ongeveer is.
De tijd heb ik met een stopwatch programmaatje bijgehouden en kan +/-1 seconde afwijken bij zowel starten als stoppen. Wellicht dat ik hierdoor de significantie van de read/write ook zal moeten aanpassen.
*Bij het berekenen van de read/write snelheid heb ik de gebruikte clustergrootte genomen voor op de USB in plaatst van 10GB omdat er een hele kleine marge is. Dit is te verwaarlozen maar voor de oplettende Tweaker is dit terug te vinden in de tabel.
Benchmarks:
Schrijf:
Lees:
opklik is groot

Naast de benchmarks vind ik het een prettige kleine USB-stick die gelukkig niet té klein is. Ook voelt die behoorlijk stevig aan en lijkt het me niet dat op den duur het plasticen oortje los komt van het voorste gedeelte.
Fysieke grootte(of niet):
CrystalDiskMark benchmark:
opklikt is groot

Ik concludeer dat de schrijfsnelheid voor een USB 3.0 stick niet bijzonder hoog is, tussen de 24 en de 32MB/s, maar daarentegen is de leessnelheid wel super bij wat grotere bestanden, die gaat tot zo'n 140MB/s. Gemiddeld gezien zal ik met deze USB-stick sneller uit zijn dan met eentje van 80MB/s read en 55MB/s write. Ik gebruik de USB-stick om iets over te zetten van A naar B of eventueel ook nog naar C. Ik zal dus vaker lezen dan schrijven(net zoals iedereen die USB-sticks gebruikt voor data overdracht) en met 30+135 ben ik sneller klaar dan met 55+80. Ook verwacht ik dat door de hoge leessnelheid de USB-stick uitermate geschikt is als boot drive, hier heb ik op moment van schrijven nog niet mee geëxperimenteerd.
Mocht je opzoek zijn naar een USB-stick voor een prikkie waarbij je snel juist grotere(>32MB) bestanden kan overzetten zoek dan niet verder en ga voor deze.

Ps. mocht iemand weten hoe ik gemakkelijk mijn tabel afbeelding kan omzetten in een RML tabel via bijvoorbeeld een scriptje of een tooltje hoor ik dat graag.

Heb jij ook een Sandisk Ultra Flair 64GB Aluminium?