Sandisk Ultra Flair 64GB Aluminium - Reviews

Sandisk Ultra Flair 64GB Aluminium Review

True 2 maart 2017, laatste update op 2 maart 2017, 1.153 views

Sandisk Ultra Flair 64GB Aluminium

Kleine stick(fysiek), zeer geschikt voor grote bestanden, schrijfsnelheid in verhouding stuk lager dan leessnelheid, optimaal gebruik 32MB/s write en 140MB/s read bij bestanden groter dan 32MB per stuk, voor de prijs een uitmuntende stick.

Pluspunten

• Klein maar niet nano
  • Leessnelheid ~140MB/s

Minpunten

• Schrijfsnelheid ~30MB/s

tl;dr

Korte review over een leuke USB-stick.
Voor ¤ 23,80(incl. verzenden) aangeschaft eind februari 2017.

Ik was opzoek naar mijn eerste 3.0 USB stick om af en toe wat over te kunnen zetten, voornamelijk templates van VM's, dus wel redelijk groot, van een paar GB tot 20-30GB per stuk, hij moest minimaal 64GB groot zijn en natuurlijk als krenterige Nederlander niet te duur. Liever niet nano/mini. Uitklappen mag maar, is ook niet mijn favoriet. Een apart kapje is ook niets waard. Deze heeft wel de mogelijkheid om er iets aan te hangen, maar is wel lekker klein en handzaam. Sterker nog erg klein. Overigens wil ik ook geen flashy flashdrive, geen regenbogen of kermisverlichting, ook is een merknaam voor mij belangrijk, niet de naam maar wat ze geproduceerd hebben.

Omdat deze USB-stick relatief weinig reviews had en de reviews over de Sandisk Ultra niet altijd even positief waren heb ik gekozen om juist deze aan te schaffen. Daarnaast de zeer goede prijs voor een 64GB USB-stick.

De USB-stick komt met encryptie software die ik liever links laat liggen, mocht ik willen encrypten kies ik wel mijn eigen software(VeraCrypt). Ik ga hier verder ook niet op in in deze review. De stick heb ik naar exFAT geformatteerd met de standaard 128 KB cluster grootte van Windows, dit omdat dit goed ondersteund wordt in zowel Windows, als Linux(mits het geen exotische kernel is).

Ik heb wat benches bedacht van random gegenereerde data van 10GB* en éénmaal 20GB waarbij er verschillende bestandsgroottes gehanteerd zijn. Logischerwijs is de bestandsoverdracht sneller bij grotere bestanden omdat er minder IO's nodig zijn binnen de clusters. Ik was opzoek naar wanneer dit ongeveer is.
De tijd heb ik met een stopwatch programmaatje bijgehouden en kan +/-1 seconde afwijken bij zowel starten als stoppen. Wellicht dat ik hierdoor de significantie van de read/write ook zal moeten aanpassen.
*Bij het berekenen van de read/write snelheid heb ik de gebruikte clustergrootte genomen voor op de USB in plaatst van 10GB omdat er een hele kleine marge is. Dit is te verwaarlozen maar voor de oplettende Tweaker is dit terug te vinden in de tabel.
Benchmarks:
Schrijf:
Lees:
opklik is groot

Naast de benchmarks vind ik het een prettige kleine USB-stick die gelukkig niet té klein is. Ook voelt die behoorlijk stevig aan en lijkt het me niet dat op den duur het plasticen oortje los komt van het voorste gedeelte.
Fysieke grootte(of niet):
CrystalDiskMark benchmark:
opklikt is groot

Ik concludeer dat de schrijfsnelheid voor een USB 3.0 stick niet bijzonder hoog is, tussen de 24 en de 32MB/s, maar daarentegen is de leessnelheid wel super bij wat grotere bestanden, die gaat tot zo'n 140MB/s. Gemiddeld gezien zal ik met deze USB-stick sneller uit zijn dan met eentje van 80MB/s read en 55MB/s write. Ik gebruik de USB-stick om iets over te zetten van A naar B of eventueel ook nog naar C. Ik zal dus vaker lezen dan schrijven(net zoals iedereen die USB-sticks gebruikt voor data overdracht) en met 30+135 ben ik sneller klaar dan met 55+80. Ook verwacht ik dat door de hoge leessnelheid de USB-stick uitermate geschikt is als boot drive, hier heb ik op moment van schrijven nog niet mee geëxperimenteerd.
Mocht je opzoek zijn naar een USB-stick voor een prikkie waarbij je snel juist grotere(>32MB) bestanden kan overzetten zoek dan niet verder en ga voor deze.

Ps. mocht iemand weten hoe ik gemakkelijk mijn tabel afbeelding kan omzetten in een RML tabel via bijvoorbeeld een scriptje of een tooltje hoor ik dat graag.

Heb jij ook een Sandisk Ultra Flair 64GB Aluminium?

Nette review over iets kleins als een USB. Heeft mij wel geholpen bij de aanschaf voor mijzelf!

Zelf heb ik hem voor ¤21 euro incl. verzenden aangeschaft en ben uiterst tevreden. Zelf heb ik hem gebruikt voor het testen van 4K media (demo's maar ook complete films) voor mijn tv review en daarnaast gebruik ik hem voor de vele data van mijn onderzoek te verplaatsen.

Zelf heb ik ook mijn USB getest met UsbFlashspeedtest en kwam ik op de volgende resultaten
Nieuw, helemaal leeg

File system: NTFS
Size: 58651 MB
Read speed: 165.05 MB/s
Write speed: 39.09 MB/s

Mijn leessnelheden zijn zo'n 15% beter, schrijfsnelheden waren bij de eerste meting aanmerkelijk hoger, bij de tweede meting met aardig volle usb dicht in de buurt van jou resultaten. Wanneer ik er op dit moment een bestand van 2 GB naar schrijf kom ik op een schrijfsnelheid van 35 MB/s en leessnelheid van 157 MB/s.
Zal wanneer ik er de tijd voor heb nog even naar kijken wat voor invloed het heeft als de schijf leeg is en geformateerd in FAT32. Over de leessnelheden ben ik in ieder geval uiterst tevreden en daarvoor heb ik deze USB ook gekocht.

Wel kwam ik erachter dat de behuizing behoorlijk heet kan worden bij gebruik en dat de prestaties dan enigszins dalen.

[Reactie gewijzigd door masterjorie op 5 september 2018 16:16]

Dat is inderdaad een beduidend verschil in snelheid, wat voor OS heb jij gebruikt voor het testen? Ik dacht dat ik misschien iets van een driver gemist heb voor 3.0 maar die heb ik wel geïnstalleerd, wellicht heb ik een maandagochtend product.
Aan de andere kant vind ik de write speed van 102 MB/s wel erg hoog, bijna ongeloofwaardig hoog, kun je eens testen met explorer en één grote file wat dan de snelheid is?
Testen was op mijn laptop (Lenovo Y500) op windows 10 met Usbflashspeed benchmark. Maar zal de test vanavond even herhalen en ook kijken naar de snelheid met explorer met het schrijven van één grote file.
Blijkbaar had ik de verkeerde link te pakken (was niet thuis en dacht de juiste te hebben). Heb nu 100% zeker de juiste (eigen) linkjes te pakken, zie de resultaten in mijn eerste bericht. Wel een iets ander beeld en het roept nog wel wat vragen op. Wel kom ik nu dichter in de buurt van jou resultaten, maar ben wel benieuwd waarom de schrijfsnelheden nu een stuk lager zijn dan toen ik hem net uit de verpakking haalde. Zal het wanneer ik tijd heb even testen.

[Reactie gewijzigd door masterjorie op 5 september 2018 16:14]

Hey heb precies dezelfde, maar die komt uit een winkel en deze haalt in usb 3.0 poort wél 92MB/S schrijven!

Gister van bolcom dezelfde binnen gekregen maar deze haalt ook 60MB/S schrijven... :(

Hier klopt iets niet, ff bij sandisk aankloppen?