Specificaties 23,5" @ 1920x1080 (VA, 1ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung C24FG70 Zwart Review

ErwinnBeenTestpanel 2 maart 2017, laatste update op 3 maart 2017, 330 views

Samsung C24FG70 Zwart (Testpanel)

De Samsung Curved Monitor speciaal voor de gamers.

Pluspunten

• Kleurweergave
  • Kwaliteit en afwerking
  • Quantum Dot technologie
  • Ghosting

Minpunten

• Iets te grote voet

Samen met negen andere tweakers kreeg ik de eer om tijdens een event van Samsung en Tweakers.net de Samsung C27FG70 Curved Game Monitor te testen. Door weer en wind kwamen wij aan,waar wij ons met een prima set-up onszelf urenlang vermaakte met Blizzard's Overwatch en een flinke voorraad aan drinken en snoepgoed om de nieuwe monitor voor het eerst aan de tand te voelen. Nu de monitor een paar dagen thuis heeft gestaan en in ik er in mijn eigen ‘habitat’ ervan heb kunnen genieten, heb ik de monitor wat meer kunnen uitproberen om mijn ervaring hierover te delen.

Specificaties
Om te beginnen zet ik even alle belangrijke specs op een rijtje:
Scherm
Aansluitingen
1x Displayport
2x HDMI
Monitor eigenschappen
90 horizontaal draaibaar (Pivot)
Audio Jack (3,5mm)
Breedte: 545mm
Diepte: 386,4mm
Gewicht: 5,2kg

Kleurweergave, Contrast & Helderheid

Gedurende het spelen van Overwatch tijdens het event viel mij meteen al op dat de kleuren goed uit de verf komen. Ik heb helaas geen mooi apparatuur om goede metingen te doen maar als ik het ga vergelijken met mijn eigen beeldscherm zie je een behoorlijk verschil. De contrast en helderheid van het scherm zijn ook prima. Er zitten aan de onderkant van het scherm drie knopjes waarmee je snel de helderheid kan aanpassen van licht beeld naar een behoorlijk fel beeld.

Ik heb ook geprobeerd om in een zo donker mogelijke kamer het 'backlight bleeding' te testen. Er was een verwaarloosbaar beetje te zien aan de onderkant van het scherm maar dit zal niet snel opvallen.

Ghosting

Ook merk ik dat Ghosting bijna niet voor komt. Tijdens het spelen van Rocket League, CS:GO, Formula1 2016 en H1Z1 heb ik vrijwel geen ghosting gezien.

Quantum Dot Technologie

Om toch een beetje de Quantum Dot te beleven heb ik mijn eigen beeldscherm en de curved monitor naast elkaar gezet om het verschil te ervaren. Het beeldscherm met de quantum dot techniek geeft rijkere, diepere en meer heldere kleuren dan mijn oude BenQ. Dit met name geeft een extra beleving.

Pixeldefecten

In de korte tijd dat ik het beeldscherm heb gebruikt zie ik geen pixeldefecten. Met een kleine test merkte ik geen pixels op die stuk waren.

Bouwkwaliteit, Afwerking & Ergonomie

Hier valt eigenlijk niet veel op aan te merken. Het scherm is goed bevestigd en voelt sterk aan. Je kan makkelijk het beeldscherm kantelen en draaien zonder dat je bang hoeft te zijn dat je deze breekt. De monitor is ook mooi en strak vormgegeven, echter vind ik de voet een minpunt. Deze vind ik ietwat groot en had best wat kleiner gemogen.

De houder van het scherm die straks in de voet word gemonteerd

Je monteert het scherm vast met twee schroefjes

De achterkant van het scherm

Doordat je het scherm dus naar je toe kan trekken, omhoog of naar beneden duwt kan je het beeldscherm ergonomisch op de goede plaats zetten.

Hier zie je een bovenaanzicht van het scherm

De poortjes aan de achterkant van het scherm

Extraatjes van de monitor

De monitor heeft natuurlijk ook een menu waarin je veel dingen kan aanpassen zoals je gewend bent maar de monitor komt ook met wat extra features. Ik zal er twee uitlichten:

De monitor heeft een soort van backlight aan de achterkant die twee opties heeft. De eerste is dimming, hiermee gaat het licht zachtjes aan en uit. De andere is het reageren op gamesound. Een leuke toevoeging misschien maar niet echt nuttig. Ik mis hier ook de optie om backlight constant aan te hebben. Deze optie is helaas niet aanwezig.

De andere optie heb ik al eerder benoemd. De optie biedt de mogelijkheid om snel de helderheid van het scherm aan te passen. Dit zijn drie presets die van licht beeld naar een behoorlijk fel beeld gaan. Deze knopjes zitten rechts onder het scherm.

De goedkoopste optie voor de monitor is op het moment van schrijven 369. Dat is in mijn ogen een prima kwaliteit/prijs verhouding. Het is dan ook een kwestie van smaak of je een curved monitor of de ‘normale’ platte beeldbuis wenst aan te schaffen. Als je het gaat vergelijken met andere 144Hz monitoren in deze prijs klasse is er niet veel verschil. Een kwestie van wat jij prefereert dus.

Ik denk dat we tot de conclusie kunnen komen dat de monitor van Samsung een leuke aankoop is als je of wilt overstappen op een curved monitor of gewoon een nieuw 144Hz scherm wenst aan te schaffen. Als je net zoals ik een 'oud' 60Hz scherm gewend bent weet je niet wat je ziet. Kleuren zijn mooier en dieper dankzij de Quantum Dot technologie, gaming word weer een nieuwe ervaring. Het curved scherm ziet er stevig en strak uit en het aanpassen van de hoogte gaat makkelijk. Je kan het beeld zelfs 90 graden draaien alleen ziet het er misschien een beetje gek uit bij een curved monitor. De besturing van het menu in de monitor is makkelijk (kleine joystick) en heeft dat extraatje met verlichting aan de onderkant van de monitor die kan reageren op het geluid van een game (die overigens alleen werkt als je het geluid via de monitor laat lopen). Al met al een fijne monitor!

Ik hoop dat mijn eerste review redelijk goed gelukt is, dit smaakt zeker naar meer. Ik zal mijn best doen om eventuele vragen te beantwoorden in de comments.

Heb jij ook een Samsung C24FG70 Zwart?