Specificaties 15,6" (1920x1080 IPS), 1,128TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Omen 15-ax210nd Review

job_h 24 maart 2017, laatste update op 2 april 2017, 1.344 views

HP Omen 15-ax210nd

Prima laptop als je tegen constant hoorbare ventilators kunt en een extern toetsenbord of controller gebruikt met gamen. Het feit dat je de 4 knoppen die het meest gebruikt worden met gamen (ASDW) niet tegelijk in kunt drukken op het toetsenbord is voor mij een dealbreaker.

Pluspunten

• Snel
  • Prijs/prestatie
  • Formaat/gewicht

Minpunten

• Iets te goed hoorbare ventilator
  • Kan niet ASDW tegelijk indrukken (zoals helaas bij meer budget gaming laptops)

Disclaimer: Deze review focust vooral op het toetsenbord van de laptop en de beperkte multi-key rollover. Dit is geen volledige review!
De aankoop
Ik was op zoek naar een vervanger van mijn Asus N551 met GTX850M videokaart en de GTX1050 leek een geschikte opvolger. Hij presteert meer dan 70% beter volgens userbenchmark.com: http://gpu.userbenchmark....050-Mobile/m9138vsm211022. Net op dit moment had Expert 10% korting op laptops boven de 600, waardoor de HP Omen 15 op 900 kwam. Het was de goedkoopste laptop met een GTX1050 en leek ook redelijk goede reviews te krijgen.
Eerste indruk
In die paar uur dat ik hem had was het een prima laptop. Hij starte snel op en was een vlotte laptop in gebruik. Het scherm leek ook goed. De kleine pijltoetsen vond ik niet erg fijn en ik vond hem in vergelijking met mijn N551 veel geluid produceren, maar nog niet onacceptabel luid.
Tweede indruk - het probleem
Omdat ik de laptop gehaald had om mee te gamen heb ik wat testjes gedaan en wat blijkt: De laptop kan de toetsen ASDW niet afzonderlijk detecteren. Ik verwacht niet dat een laptop n-key rollover (iedere toets afzonderlijk detecteren), maar multi-key rollover voor tenminste ASDW verwacht ik wel bij een game laptop. De laptop kan prima meer dan 6 verschillende toetsen tegelijk registreren, maar dan moeten het wel toetsen zijn die niet bij elkaar in de buurt liggen. Op het moment dat je SW indrukt reageert hij niet meer op A of D, zoals op onderstaande afbeelding te zien is:
HP Omen - SW gedetecteerd

Wanneer ik eerst ADW indrukte, reageerde hij niet meer op S. Maar meer dan 3 van de 4 gewenste toetsen werden nooit geregistreerd:
HP Omen - ADW gedetecteerd

Tijdens het gamen komt het nog wel eens voor dat ik eerst naar voren loop en dan naar rechts- of linksachter wil lopen. Als ik dit snel doe komt het wel voor dat W nog geregistreerd wordt als ik SD indruk, waardoor niet alle acties geregistreerd worden. Dit heb ik met een oude laptop al eens meegemaakt.

Ter vergelijking, op mijn Asus N551 bestaat dit probleem niet. Deze kan ook niet alle toetsen tegelijk registreren, maar heeft tenminste de ASDW detectie goed voor elkaar:
Asus N551 - ASDW gedetecteerd
Ik kan geen harde conclusie trekken over de laptop als geheel, daarvoor heb ik hem te kort gehad. De HP Omen 15-AX210ND lijkt een prima laptop als je om bovenstaand probleem heen kunt, maar als je games speelt en de toetsen S en W samen met A of D wel eens indrukt levert deze laptop te veel irritaties op. Dit vind ik zelf onacceptabel voor een laptop die op gamers gericht is. Een extern toetsenbord zou een oplossing zijn, maar ik koop geen laptop om nog een los toetsenbord in mijn tas te stoppen.

De key rollover heb ik hier getest: https://www.microsoft.com...KeyboardGhostingDemo.aspx
Ik heb toen ik de review aan het schrijven was nog iemand gevonden die tegen hetzelfde probleem aan liep bij een HP Omen laptop: https://www.amazon.com/gp...l?ie=UTF8&ASIN=B01LZWRP4N

Heb jij ook een HP Omen 15-ax210nd?

Misschien mierenneuken, maar welke kant zou je opgaan als je meer dan twee toetsen tegelijk indrukt dan?

Je kunt wel W, A en S tegelijk indrukken, maar wil je dan niet gewoon naar links? Je kunt niet voor en achteruit tegelijk neem ik aan?
Prima vraag :)

Ik druk niet bewust 3 knoppen tegelijk in, dat is alleen soms het geval in de overgang van richting. Als ik vooruit loop (W), opeens beschoten wordt en snel naar rechtsachter (S en D) wil, komt het wel eens voor dat ik W nog ingedrukt heb wanneer ik op S en D druk. Ik heb in Overwatch meegemaakt dat op dat moment alleen S registreert wordt en D niet, ook niet zodra ik W losgelaten had. Pas zodra ik D los liet en opnieuw in drukte, ging ik de goede kant op (als ik niet al dood was :p ). Dit gebeurde toen ongeveer 3 keer in een half uur en toen ben ik uit frustratie gestopt.

Dit zal heel erg persoonlijk zijn op de manier dat ik de toetsen indruk en mijn vingers laat glijden ipv optil bij snelle handelingen (wat makkelijker is op chiclet dan een full height keyboard). Maar op mijn Asus N551 of bijvoorbeeld mijn Razer gaming keyboard is dat geen probleem en ga ik wel gewoon naar rechtsachter zodra ik W los heb gelaten.

Mijn conclusie is dat een laptop die geadverteerd wordt als "Gaming Laptop" goede key rollover moet hebben op tenminste de ASDW toetsen, ook al zullen veel mensen hier geen last van hebben. De GL553 Asus gaming laptops hebben bijvoorbeeld 30-key rollover en zijn niet duurder dan de HP Omens. (En andere reviews beweren dat de Asus beter gebouwd is, een beter IPS paneel heeft en minder luid is.)

[Reactie gewijzigd door job_h op 25 maart 2017 13:24]