Toshiba Satellite NB200-10Z Bruin Review

Malloot 28 november 2009, 967 views

Toshiba Satellite NB200-10Z Bruin

Pluspunten

• Bijzonder ergonomisch, Erg lange accuduur, Fraai design.

Minpunten

• Plastic buizuizing krijgt makkelijk krassen. Piepklein luidsprekertje aan onderkant geeft niet bepaald een audio sensatie...

Algemene beoordeling
Mijn algemene beoordeling is zeer goed. De Toshiba NB200 is de enige minilaptop met een fullsize mousepad (zelfs groter dan sommige gewone laptops) en fijn werkende muisknoppen. Ook het keyboard werkt erg fijn, ik hoefde er vrijwel niet aan te wennen. Deze laptop krijgt van mij de award voor beste laptop design 2009.. :)

Als het even kan zou ik ook voor de bruine gaan (de 10Z) en niet de iets goedkopere zwarte variant, toetsenbord van de zwarte is ook anders (niet getest).

Featureset
Ik zal de bijzonderheden opnoemen:
- 3 USB aansluitingen,
- waarvan er 1 ook als oplader werkt als de laptop uit staat.
- SD kaartlezer
- buitengewoon lange accuduur (met de 6 cels accu die er inmiddels standaard bij zit geloof ik).
- Fullsize mousepad

Prestaties
Die zijn zoals vrijwel elke netbook anno 2009, en vind ik ook niet erg belangrijk. Een netbook is niet voor prestaties bedoeld. De HD van 160Gb is wel erg prettig, zodat ik het ook als backup apparaat kan gebruiken voor bijvoorbeeld fotografie. Grandioos voordeel tegenover een image tank natuurlijk. De 1GB RAM is uit te breiden naar 2GB.

Beeldkwaliteit
De kleuren zijn vrij goed van dit scherm. Maar de inkijkhoek is echt te klein. Dat het scherm glanst is een kwestie van smaak (niet mijn smaak). De helderheid van het scherm is uitstekend, meer dan ik in de meeste gevallen wil dus ik heb de helderheid bijna nooit op maximaal staan (zoals ook op de foto te zien is).

Bouwkwaliteit en robuustheid
Plus: Het open en dichtklappen van het scherm gaat erg soepel. Het ziet er naar uit dat het ook goed vast zit. Hoofdtelefoon/microfoon aansluitingen zijn van metaal.
Min: De hele behuizing is van plastic en krast erg gemakkelijk. De eerste kleine krasjes zitten er al op, maar dat komt ook door de wat ruwe omstandigheden. Ander nadeel is dat het scherm makkelijk doorbuigt als het dichtgeklapt is, waardoor het tegen het gebied voor het toetsenbord aan komt, wat over lange periode slijtage (krassen ed.) gaat geven als je er geen doek tussen legt. Dat is de enige ontwerpfout naar mijn mening. Een paar extra nopjes had dit al kunnen verhelpen. Maar plastic weegt natuurlijk niet veel, dat zou je met wat moeite als voordeel kunnen zien :)

Ergonomie
De ergonomie is de reden waarom ik zonder enige twijdel voor deze netbook koos. Zoals al eerder gezegd is het de enige minilaptop met een goed werkbaar mousepad. Je vinger glijdt er soepel overheen en het is grOOOOt. De muisknoppen zitten er met een kleine verhoging direct onder, wat het uiterst werkbaar maakt.
Ook het fullsize keyboard werkt erg fijn en stil. De indeling vind ik ook bijzonder praktisch. Alleen de plaatsing van de `~ knop naast de spatiebalk is gek, maar grappig genoeg heb ik daar nog niks van gemerkt.
Aan de voorkant zit een sleuf voor SD kaartjes, deze gaan er probleemloos in en uit met een klik systeen (zoals in veel camera's). Beter dan de kaartlezers die ik ken.
En ook niet onbelangrijk: Geen verblindende blauwe LED's waar ik een gruwel hekel aan heb. Aan de voorkant zit een rij mild groen/oranje oplichtende icoontjes. De powerknop licht wit op. Alleen de indicator dat de webcam actief is is felblauw boven het scherm, maar dat is misschien maar goed ook, dan zie je tenminste dat je gefilmt wordt... Ik twijfel er dan ook niet over dat ze daar ook over hebben nagedacht.

Warmte- en geluidsproductie
Over het algemeen hoor je hem helemaal niet. Als je de processor langere tijd zwaar belast gaat de fan blazen, een vrij zacht geluid. Hij kan warm worden, maar niet heet.

Mobiliteit en accuduur
Past met een simpel hoesje erom in elke tas en weegt niet veel. Zoals eerder vermeld gaat de accu buitengewoon lang mee. 9 uur is niet overdreven. Je kunt er zonder oplader mee op pad. En da's maar goed ook want de oplader vind ik toch wel aan de logge kant. Grootste oorzaak hiervan is de dikke, stugge geaarde netsnoer naar de oplader.

Toen ik hem kocht op 30 oktober 2009 was hij al wat langer op de markt, en gelijk aan de prijzen van veel andere netbooks (bij Correct in Rotterdam voor 339,-). Ik zie dat er nu geen prijzen meer in de pricewatch staan, lijkt erop dat de procutie ervan is gestopt dus? (Spuit 11 review?)

Heb jij ook een Toshiba Satellite NB200-10Z Bruin?

groot gelijk dat je een Toshiba neemt,is de beste.Heb de Qosmio X 500.Beter bestaat niet(volgens mij)