Hitachi Travelstar 7K320, 320GB Review

Aham brahmasmi 28 november 2009, laatste update op 28 november 2009, 966 views

Hitachi Travelstar 7K320, 320GB

Pluspunten

• Snel
  • Iets sneller dan een Seagate 500GB 7200rpm desktopschijf(!)
  • Energiezuinig

Minpunten

• Geen?
  • Aanmerkelijk stillere 7200rpm laptopschijfjes zijn er denk ik niet.

Dit schijfje is al een tijdje op de markt en ik heb hem vorig jaar aangeschaft om mijn laptop up te graden.
Ik heb destijds een tijd naar verschillende benchmark-sites zitten staren en er was niet zo heel veel verschil tussen de snelste schijven (deze en een WD black edition geloof ik). Wel bleek dat deze Hitachi vele malen minder energie verbruikt als mijn vorige 7K100 schijfje, dat nog een vrij vroege SATA-controller-implementatie had die veel Watts slurpte.

Snelheid
Geen objectieve metingen gedaan, maar ik ben echt onder de indruk hoe snel XP boot en uit hibernate komt met dit schijfje. Binnen een handomdraai zou je wel kunnen zeggen. :) Mijn desktop-pc is toch wel wat nieuwer dan mijn laptop, maar heeft Vista en doet er zo tergend lang over om te booten of uit hibernate te komen (gebruik ook alleen sleep daarom).

Ik heb HD Tune op het schijfje losgelaten en hem ook vergeleken met mijn vorige Hitachi Travelstar 7K100 60GB en huidige desktopschijf Seagate Barracuda ES 500GB (ST3500630NS).

De 7K320 was echt een aangename upgrade voor de 7K100. Absoluut merkbaar sneller wat overduidelijk is uit de benchmark.
In vergelijking met de Seagate 500GB desktopschijf vind ik hem eigenlijk ook sneller lijken, maar dat kan ook iets met XP vs Vista te maken hebben. In HD Tune ontlopen ze elkaar nauwelijks, wat mij wel verraste.

Geluidsproductie
Hij is wel enigszins te horen, maar zeker acceptabel voor gebruik in een laptop. Je hoort een lichte zoem als je er echt op let en bij zware lees/schrijf-acties hoor je licht geratel. In ieder geval wat minder stil dan een 5400rpm schijfje, maar zeker geen reden om deze schijf specifiek te vermijden.
Hij lijkt wel stiller te zijn dan mijn vorige 7K100 60GB schijfje, want die liet de laptop af en toe resoneren wat deze schijf dus niet doet.

Al met al ben ik zeer tevreden. Ik heb het gevoel dat Hitachi bijna altijd wel dicht bij de top, zo niet aan de top performance zit, zowel voor laptop- als desktopschijven. Deze 7K320 schijf bevestigt dat gevoel iig.

Heb jij ook een Hitachi Travelstar 7K320, 320GB?