Specificaties 14" (1920x1080 IPS), 128GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus ZenBook UX410UA-GV010T Review

Quinto_nl 28 februari 2017, 1.271 views

Asus ZenBook UX410UA-GV010T

Er zijn weinig 14" modellen met een kwalitatief goed beeldscherm, gevoelig touchpad en fijn toetsenbord met backlight. De Asus UX410UA is qua hoeveelheid geheugen en grootte van SSD minder onderscheidend, maar de mogelijkheid om ze uit te breiden zeker wel.

Pluspunten

• Mooi mat scherm
  • Touchpad zeer nauwkeurig
  • Backlight bij toetsenbord
  • Uitbreidbaar geheugen if needed
  • Mogelijkheid tot extra HDD

Minpunten

• Fan gaat snel blazen, maar is wel heel zacht
  • Bloadware
  • Laadkabel aan de korte kant

Aanleiding

Voor privégebruik zocht ik naast mijn Macbook Pro 15" een kleiner handzaam apparaat voor rond de ¤800,-. Het voornaamste gebruik is voor webtoepassingen en soms wat Office-werk. Het gebruik van klassieke applicaties is tot bijna nul terug gebracht.

Een tablet was geen optie, want die kan je niet handig op je schoot zetten als je op de bank zit. De convertibles van bijvoorbeeld Lenovo of HP hebben over het algemeen een matig scherm qua kleur, helderheid en reflectie in deze prijsrange. Vandaar de keuze voor een klassieke laptop. 13" was net te klein en de 14" precies goed.

Specs versus gebruiksgemak

In veel reviews gaat het over hardware specificaties. Hoe groter en hoe sneller, hoe beter. Voor mij was dat altijd heel belangrijk, maar na het gebruik van de Mac ga je ook andere dingen wel waarderen.

Alles wat je aanraakt (touchpad, toetsenbord) en wat je ziet (beeldscherm, behuizing), en wat je hoort (geluid) is eigenlijk veel belangrijker in het dagelijks gebruik dan enkel snelheid en hoeveelheid opslag. Hoewel dit natuurlijk wel voldoende moet zijn.

Met een i5 van de 7de generatie is de snelheid dik in orde en met 4 GB RAM is de basis goed. Mocht 4GB toch te krap worden, is het nog uitbreidbaar. Er is zelfs ruimte voor een extra HDD (7mm) wat veelal de cash cows zijn van producenten.
Beeldscherm
Het beeldscherm is een 14" mat IPS paneel met een resolutie van 1920*1080. Omdat we veel lichtinval in huis hebben en in de zomer regelmatig buiten zitten, ging de voorkeur uit naar een mat paneel met een goede lichtopbrengst en goed contrast.
Ik heb geen aparatuur, maar hier zijn wat tests te lezen.

De praktijk is dat het scherm ook echt mooi is. Qua lichtopbrengst net iets minder dan MBP maar het is qua prijs ook niet te vergelijken.
Wat aardig is, is dat de behuizing tov van de 13" (UX310UA) nauwelijks groter is. Het grotere scherm is ten koste gegaan van de bezel. Deze is heel dun, wat een extra luxe uitstraling geeft.
Toetsenbord
Het toetsenbord is backlit en de helderheid kan op drie standen. Dit maakt het gebruik prettig in het donker. De toetsen zitten op een prettige afstand van elkaar. In sommige reviews wordt gesproken dat als je hard in het midden van het toetsenbord drukt, dat hij wat veert. Ik heb dit nog niet gemerkt, althans ik heb het niet getest door lomp te zijn.
De hoeveelheid travel is iets meer dan op mijn MBP maar het typt prima.
Touchpad
Het touchpad is een van de aangename verrassingen die je moeilijk uit specs leest. Hij heeft (blijkbaar) een glazen bovenlaag. Hij is heel gevoelig en voelt zijdezacht aan. De grootte is prima en de knoppen doen wat ze moeten doen. Ten opzichte van goedkopere laptops die ik in de laatste jaren heb gekocht (zoals T100 transformer) zit hier een groot verschil in.
Behuizing
De behuizing is van aluminium, wat voor deze prijsrange erg luxe is. Op de klep zie je wel wat vingerafdrukken en het ziet er misschien wat over de top shiny uit. Maar dat zie je toch niet als je hem openklapt. Verder is de bouwkwaliteit wat ik nu in kan schatten goed. De scharnieren zit geen speling in en voelen degelijk aan.

Op veel punten heeft de aankoop me positief verrast. Als ik toch een tegenvaller moet noemen is het dat als je in een muisstille kamer zit, de fan snel gaat draaien en een heel licht geluid maakt. De CPU load is daarbij nihil, dus dat is wat vreemd. Dit lees je overigens op wel meer sites terug.
Geen spijt dus!

Hij is in Nederland overigens wat ik heb gezien alleen bij de Mediamarkt te koop.

Heb jij ook een Asus ZenBook UX410UA-GV010T?

Goede review. Zo te zien ga ik me keuze maken na het lezen van je review. Een 8GB geheugen erin en hij is compleet. Minpunt bloadeware kan je er gelukkig wel af krijgen door een schone her installatie van Windows.
Een beetje videobewerking zal lukken op deze laptop?
Dank je! Videobewerking gaat geen probleem zijn. De processoren van tegenwoordig zijn zo snel... Een extern scherm en eventueel meer schijfruimte kan dan handig zijn. Meer intern geheugen wat je wil is dan wel een aanrader. Succes met je overwegingen :-)
8 Of 16GB DDR4 2133 MHz SO-DIMM bijplaatsen is heel goed mogelijk (16GB is wel een stuk duurder).
Dus als ik het goed begrijp zijn er 2 slots voor DDR4 SO-DIMM uitbreiding? waarvan er 1 al bezet is door die 4gb
Er zijn 2 sloten, waarvan er 1 bezet is met vastgesoldeerd geheugen. Er is er dus 1 vrij voor uitbreiding. Ik heb niet geprobeerd die andere los te solderen :-)
Enorm bedankt voor je reactie, nu weten mensen dat ze maar 1 slot over hebben om hun geheugen uit te breiden. Wat het beste werk, naar mijn mening dan, is dat je een gelijke groote aan GB ram er naast plaatst.