Zalman Fatal1ty FS-V7 Review

-tK- 5 november 2005, laatste update op 6 november 2005, 2.441 views

Zalman Fatal1ty FS-V7

Pluspunten

• Koelt veel beter
  • Stiller dan stock fan
  • Ziet er mooi uit (rode LED)
  • Mem heatsinks included (rood)
  • Meer RPM & CFM dan de VF700

Minpunten

• Slot onder de kaart niet meer bruikbaar (bij mij een PCI-e 1x)

Geluidsproductie (min) Score: 5

- Weight : 270g
- Base Material : Pure Copper

FAN

Fatal1ty FS-V7 vs. VF700:

5V: 2.050 RPM (23.7dB) ][ 1.350 RPM (18.5 dB)
12V: 3.500 RPM (36 dB) ][ 2.650 RPM (28.5 dB)

Zoals je ziet is de Fatal1ty FS-V7 een VF700 met een snellere FAN erin (en andere (LED) kleur).

Omdat de standaard koeler van mijn X800 XT (ATi PCI-e) de GPU niet onder de 80C kon houden tijdens gamen, vond ik het tijd om toch naar een andere te kijken.
Ik had al het koelpasta van de standaard koeler vervangen, maar tot mijn verbazing kon AS5 de temp ook niet onder de 80C houden!

Omdat de rode versie beter bij mijn kast past, ben ik voor deze gegaan, anders kan je volgens mij net zo goed voor de VF700 CU (LED) gaan.

Koelvermogen

GPU: 35C ][ 58C
GPU omgeving: 33C ][ 42C

*Aangepast, ditmaal heb ik alle casefans op 100% gezet

Geluidsproductie

er zit een mooi kabeltje bijgeleverd, waar je kan kiezen tussen 5V en 12V.
Het leuke is dat deze dubbel zijn, dus waar je hem ook steekt, je houd 3 over voor andere FAN's.
Maar aangezien ik gebruik maar van een Fancontroller (0~12V) heb ik deze dus niet nodig

Op 5V (23.7 dB) is hij heerlijk stil, en gaat het geluid op in mn CPU fan die op 1800RPM draait (80mm)

Op 12V (36 dB) komt hij boven de rest uit, maar produceerd hetzelfde geluid die de standaard FAN op 55% maakte

Alleen tijdens gamen zet ik hem vol open, en tijdens ander gebruik laat ik hem lekker op 1500RPM (3.5V) draaien (lager gaat hij uit)

Installatie- gemak

Installatie duurt wat langer dan de standaard FAN, maar opzich is het allemaal best simpel.
Wel moest ik ff het uiteinde van de "Brace-plate" modden (lees afdremelen) zodat hij niet in de weg zat met een heatsinkje van het geheugen

Tja, 10 euro duurder dan de VF700.. Ik zou hem niet kopen als het alleen gaat om de snellere FAN.
Ik heb hem ook gekocht omdat de rode LED perfect past met de rode kast.

Prachtig geval, koelt veel beter en is nog stiller dan de standaard FAN!

Heb jij ook een Zalman Fatal1ty FS-V7?

Heb jij wel enige airflow in je kast? Ik heb zelf de VF-700 CU op een licht overgeklokte X800XT. Maar de mijne word idle slechts 28 graden, stressed weet ik zo 123 niet, maar dat ligt rond de 40 graden volgens mij.

Verder ben ik ook zeer tevreden met mijn koeler, enige andere nadeel van de fatal1ty FS-V7 lijkt mij de prijs :P
Valt mee hoor :)
Ik heb 1 120mm fan voorin die lucht naar binnenblaast en achterin nog eens 2x 80mm fan's zitten

verder zitten er geen obstakels (zoals HD's) tussen de 120mm fan en de VGA koeler..

Ik heb trouwens gelezen op got dat er meerdere zijn met deze kaart die tegen de 80 loopt
lijkt mij ook dat hij de casefans er uit heeft gesloopt oid met die temps :P