Specificaties 128GB 2.5" (SATA-300) @ 220/200MB/s - Bekijk alle specificaties

Corsair P128 128GB Review

Quiet_Buddha 28 november 2009, laatste update op 10 december 2009, 2.090 views

Corsair P128 128GB

Pluspunten

• SNEL SNEL SNEL, toegangstijd van 0,2 (!) ms.
  • Zo licht als een veertje.
  • Stabiel als een klontje.
  • Geen bewegende delen, dus 0db.
  • Zeer betrouwbaar wanneer je gebruikt maakt van (zeer) zware toepassingen.
  • Windows 7 SSD support. W7 is pro-SSD gecodeerd, wat voor nog snelle toegankelijkheid en verwerking zorgt.

Minpunten

• Voor sommigen zal de prijs negatief uitkomen, voor mij persoonlijk was dit geen bezwaar.
  • 2,5 inch. Daar de schijven van tegenwoordig voornamelijk in het 2,5 inch formaat geproduceerd worden, kan dit als hinderlijk ervaren worden. Daar is weer een oplossing voor, een 2,5-to-3,5 inch tray, maar dat is weer een additionele 10 euro.

Twee exemplaren getest in de volgende systemen.

Systeem 1
Functie: Videobewerking, gaming, audiovisuele toepassingen
Componenten:
- Gigabyte EP35-DS3
- 2x2GB Corsair XMS2 PC6400
- Intel Q6600 @ 4.08ghz
- nVidia GTX260
- OCZ 30gb Agility Series SSD-drive (bootschijf)
- Corsair P128 SSD

- Intel GMA950
- Corsair P128 SSD
- Mac OSX 10.6.2

Voorwoord:
Ik geef in de volgende korte review mijn mening weer over het gebruik van de Corsair P128 128gb SSD-drive. Ik heb twee van deze schijven. De ene schijf wordt gebruikt als dataschijf in mijn gewone PC. De andere schijf wordt gebruikt als gewone drive in mijn 2008 Macbook Classic.

Inleiding:
Een goedendag,

Ik ben een liefhebber van nieuwe technologie. Ik koop niet alles wat nieuw is, zolang het nog werkt voldoet het oude prima. Doch wil ik wel eens gek doen, en geef ik redelijk wat geld uit voor iets nieuws.

Zo geschiedde het op een dinsdagmiddag in de voorzomer van 2008 dat ik hier op T.net iets las over een SSD schijf. Ik had hier in mijn werk al eens mee te maken gehad, maar had de link nog niet zo snel gelegd. Zo kwam het, dat ik een dag later bij Alternate.nl een order plaatste voor de OCZ 32gb Core v1 SSD, welke de volgende dag om half 10 bij mij werd afgeleverd. Direct ingebouwd in deze (http://specs.tweak.to/17650) computer als bootschijf. Geweldige snelheden behaald met Windows XP Prof UK. Opstarten (na dos, want dat duurt altijd lang) in 9 (!) seconden. Ik was zo onder de indruk van de schijf, dat ik na enkele maanden een tweede SSD-schijf kocht, de OCZ 30gb Core v2 SSD en deze als installs (programma's) schijf gebruikte. Damn, wat was mijn PC snel.

Zo werkte ik een tijdje door, totdat iemand op het forum van C!T, waar ik al jaren mijn steentje aan bijdraag, de Corsair P128 128gb SSD-schijf aanbood voor !$). Ik vond dit een erg mooie prijs, en heb deze dan ook direct gereserveerd en een week later binnengekregen.

Inmiddels (dat kunnen jullie in mijn andere review lezen) had ik de Core v1 en de Core v2 al vervangen door een OCZ 30gb Agility SSD-schijf, welke niet meer gebruik maakt van de beruchte JMicron controller.

De opzet van de Corsair P128, was deze als dataschijf te gebruiken en om mijn 150gb Raptor X te vervangen, vanwege het geluidsniveau van een Raptor (X).
Zoals aangegeven bij de functieomschrijving van Systeem 1, doe ik veel aan videobewerking en maak ik veel gebruik van audiovisuele toepassingen (denk hierbij aan licht en geluid programma's, waaronder een door mij en een collega geschreven eigen, niet publiekelijk, programma voor het spraakgericht aansturen van visuele toepassingen (zoals discolicht op populaire festivals e.d.).

Jullie zullen ongetwijfeld weten, dat wanneer men bezig is met videobewerking, het enorm lang kan duren eer een opnamebestand van 2,5 uur gecodeerd en ge'encodeerd is. Op een conventionele schijf kan dit wel 8 uur duren. Nu is het wel zo, met de komst van quadcore processoren, dat dit een stuk sneller gaat. Echter, de conventionele schijf blijft hierbij de grote bottleneck. Alhoewel een Raptor X natuurlijk best snel is, soms wel sneller dan een SSD-schijf.
Een bestand hercoderen van ong 80 gigabyte, doet deze P128 in Adobe Premier in ongeveer 3 minuten. Ter vergelijking, een 200gb Maxtor DiamondMax III doet het in 8,5 uur, de Raptor X in 69 minuten.

Doch, ik houd van een stil systeem. Daar een SSD-schijf geen bewegende delen heeft, hoor je hem ook niet.

Verder speel ik enkele spellen, waaronder BF2, Crysis, GTA4 en TDU (test drive unlimited).
Over het laden van de spellen kan ik kort zijn: laadtijd is er wel, maar gaat zo snel dat je niet even een kop koffie kan halen, zoals je bij een conventionele schijf bij het spel Crysis wel kan doen.
In vergelijking met een Raptop X is de behaalde snelheid in het laden van spellen nihil. Dit scheelt misschien 5-10 seconden, daarvoor hoef je het niet te doen. Mijn mening hierover is dan ook, dat de positieve kanten van SSD-schijven voornamelijk te merken zijn in zware toepassingen, zoals de eerder genoemde Adobe Premier, maar ook in Photoshop, tijdens programmeren en met audio-visuele toepassingen.

De tweede P128 kocht ik afgelopen maandag. Ik heb een macbook thuis staan, waar ik afgelopen maandag Snow Leopard voor heb gekocht. Er zit maar 1gb geheugen in, maar dat is voor een apple besturingssysteem an sich genoeg. De conventionele 2,5 inch harde schijf die hierin zat, een 80gb, werd mij te krap. Ik gebruik deze macbook voornamelijk zakelijk, waarbij ik met enkele programma's wat voor mijn klanten moet 'showen'. Dit neemt de nodige gigabytes in beslag. Na de ervaring met deze schijf in mijn gewone computer, heb ik ervoor gekozen om een tweede aan te schaffen, voor in mijn macbook. Nu hoef ik niet perse meer 2x2gb SoDimm2 geheugen te hebben, man wat is mijn macbook nu snel.

SSD, wat is het ?
Zoals jullie bijna allen weten, staat SSD voor Solid State Disk. Een nieuw soort (interne) harde schijf, gebaseerd op Flash geheugen, zonder bewegende delen, en zeer solide.
SSD schijven kunnen, doordat er geen bewegende delen in zitten en gebruik maken van flashgeheugen, een druk aan van 1500G per 2ms. Deze eigenschap maakt de SSD-schijf uitermate geschikt voor mobiele servers op locatie, bijvoorbeeld in gevechts- en commerciele vliegtuigen, alsook onderzeeers, plezierboten, maar ook in het leger in bijvoorbeeld tanks en dergelijke (dit heb ik vernomen in de training die wij elk jaar in het leger moeten 'bijwerken').

Prijs:
Tjah, ik zie vaak reviews voorbij komen waar de prijs als negatief punt wordt gesteld. Ik vind dit altijd een beetje dwars. Zoals altijd is een nieuwe technologie duurder dan de 'normale' techniek. Als je een SSD-schijf aanschaft, dan weet je waar je aan begint, en weet je dus ook dat je (erg) diep in de buidel moet tasten. De eerste P128 kocht ik voor 140euro, nog enigzins acceptabel, maar ook 2e hands. De tweede, nieuw, was 320euro.

Ik zal binnenkort wat dieper ingaan op het gebruik met de nodige grafieken en logbestanden.

Mochten jullie vragen hebben over bovenstaande, of op- en aanmerkingen, dan hoor ik het graag.
Testresultaten, zoals aangegeven, komen nog. Ik heb ivm mijn werk erg weinig tijd momenteel.

Groet Youri

• Q6600
  • XFX GTX260
  • Windows 7 Ultimate 64bit
  • Mac OSX 10.6.2
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Corsair P128 128GB?

Reviews door de redactie

Hoe heb je in je eerste systeem je Q6600 op 4.08Ghz gekregen? k heb zelf ook een Q6600 en ook een net zo een setje Corsair XMS2 PC6400 geheugen.
Maar ik kan niet hoger klokken dan 3.3Ghz omdat het geheugen op zijn limiet zit, ook al gebruik ik een divider van 1:1...
3,3 is niet het max van je geheugen. Namelijk 400x2(=1=laagste divder)=800=400(FSB)x9=3,6Ghz. Dus wss heeft hij een FSB van 453mhz. Het geheugen draait dan op 906 Mhz effectief.

[Reactie gewijzigd door Reinman op 28 november 2009 19:09]

Ik moet persoonlijk ook nog de eerste (betaalbare) 3.5 inch SSD's zien, als ze op dit formaat overstappen dan kunnen de kosten, denk ik, zeer gedrukt worden.

Maar ze worden toch vooral in laptopjes gebruikt dus dan is 2.5 inch nog niet zo gek.

PS: Argument 2.5inch: Er zijn al mid/big towers met een 2.5inch slot, weet ze niet zo te noemen, maar heb ze gezien.
ja, die kasten zijn er, maar dit is nog een nihil percentage, ik denk nog minder dan 1% van het totale aanbod.

Ik verwacht ook dat als de 3.5 inchers eindelijk massaal te koop zijn, dat de prijzen dan enorm gaan dalen. Doch, zeker in deze tijd houdt men de hand op de knip.

Ik wacht eigenlijk meer op PCI-E sata, zoals de Z-drive van OCZ.
Op een bijeenkomst voor OCZ-klanten, heb ik de Z-drive 1TB in actie gezien onder windows 7 64b i.c.m. een Core i7 975 Extreme Edition, 12gb ram en 3x GTX295.
Dat ging helemaal nergens meer over.
ik ga mijn geheim niet heleml verklappen.
het enige wat ik je kan/ga vertellen, is dat mijn Q6600 niet uit de winkel komt. Ik heb contacten bij Intel zelf. Intel heeft enkele Q6600 cpu's die erg ver over te clocken zijn. Mijn top is 4.8ghz, maar dan loopt de PC behoorlijk instabiel. Op 4.08ghz heb ik nergens last van. Dit komt mede door het belachelijk grote koelblok wat er op zit, namelijk de Scythe Orochi, met de 140mm fan.
Mooi ding die P128

[Reactie gewijzigd door johncheese002 op 25 december 2009 08:44]

cker cker.

Heb hem trouwens niet meer.

Heb deze verkocht, heb nu twee P256's gekocht :)