Specificaties 5GHz WiFi + router, 3x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Apple AirPort Extreme Basisstation Review

Luxurydiver 2 december 2009, 4.079 views

Apple AirPort Extreme Basisstation

Pluspunten

• Mooi design voor een router, kan je best ergens neerzetten.
  • Handige makkelijke setup die zelfs je oma zou snappen.
  • Hele mooie verbinding met de aangesloten externe USB harddisk, ook via windows perfect te benaderen en beveiligd.
  • Snelle constante verbinding mits goede apparatuur

Minpunten

• Windows machines dan wel verouderde netwerk adapters (G of lager) werken niet naar behoren.
  • Niet de laatste airport utility via de apple support te downloaden ?

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 3
Nu na 2 weken gebruik, ga ik toch maar een verhaaltje schrijven over de Airport Extreme.
Het is een prachtig design (smaken verschillen),en er is een lange voedings kabel meegeleverd.
Natuurlijk hebben ze ook niet de boekjes en een cd-rom vergeten.

Nu over de werking van het apparaat.
Na het aansluiten op mijn internet verbinding en het aanzetten van mijn imac kon ik twee dingen doen of de cd erin of via de finder naar airport utility die standaard in osx zit.
De utility opgestart via de finder en ik werd zeer mooi door de setup begeleid.
Na 2 minuten alles ingevoerd te hebben, is de router gerestart en kon ik via mijn imac wireless werken.
Iphone getest en die werkte ook direct perfect door het hele huis met goed bereik.

Maar nu komt het, mijn vrouw heeft een samsung nc 20,XP netbook en die vond de verbinding wel ,echter die was niet stabiel te krijgen.
Soms snel, dan langzaam, soms niets ! en dat nog geen 5 meter verwijderd van het apparaat !
Toen geprobeerd met mijn werklaptop fujitsu, ook xp en deze gaf dezelfde problemen.

Ik op het internet zoeken, bleek dat er een uitgebreidere utility aanwezig is echter dan moest ik de tool van de cd-rom installeren. Zelfs die je via Apple support kan downloaden was niet de goede versie !!!
Na die utility ge´nstalleerd te hebben kon ik vele instellingen handmatig veranderen.
Werkelijk alles geprobeerd met kanalen, aparte netten, etc. niets hielp.

Heel gek, want mijn imac en mijn iphone werkten perfect !
Ik heb toen aan een buurman een USB N stick gevraagd en deze in de nc 20 gestoken en direct kon kiezen uit het snelle netwerk van de airport. (De G en de N kanalen zijn gesplitst en kan je andere namen geven)
Het werkte ineens perfect !?

Conclusie:
Bedenk je zelf twee keer als je een airport extreme koopt en GEEN Apple producten of N netwerk adapters hebt anders kan je wellicht dezelfde problemen krijgen.

Heb jij ook een Apple AirPort Extreme Basisstation?

Er zijn helemaal geen verschillende tools, er is er maar 1 zowel op de cd als online. Er zijn wel verschillende versies, lijkt me dat je dan ook eerder bedoeld dat je een nieuwere versie nodig had. Dat kan, er worden nog wel eens bugs in software zoals firmware gevonden waarna de fabrikant het in een nieuwe versie oplost en die ter download aanbiedt. In geval van de Apple Airport apparaten is dat een nieuwe Airport configuratie tool en een losse te downloaden update indien je die tool al eens ge´nstalleerd hebt. Je hoeft dus alleen voor de eerste keer die tool te installeren, daarna is het een kwestie van updaten. In de tool zelf heb je 2 modi: de automatische modus welke standaard is en bestaat uit een wizard, en er is de handmatige modus waarbij je alles zelf kunt instellen maar daar heb je wel kennis van zaken nodig wat betreft netwerken.

Ook is het flauwekul dat je 802.11n nodig hebt omdat het anders niet met de Airport Extreme, Airport Expres of de Time Capsule werkt. Alle machines hebben de mogelijkheid voor 802.11g en 802.11n waardoor ieder apparaat dat vrij recent is er mee werkt. Tegenwoordig is het zelfs zo dat je een apart 802.11g en een apart 802.11n netwerk kunt maken, heb je dus 2 afzonderlijke wifi netwerken waardoor de 802.11n snelheid niet wegzakt als er een 802.11g apparaat verbindt (bij oudere modellen is dat wel het geval). Apple adverteert hier nota bene nog mee op de site.

Ik deel wel de zorg dat het signaal nou niet altijd even geweldig is. Niet zo heel erg raar aangezien de antenne in de behuizing zit. Met de huidige versie hebben ze iets aan het antenne ontwerp gewijzigd waardoor dit verbeterd zou moeten zijn. Het is nog onduidelijk in hoeverre dit de situatie daadwerkelijk verbeterd.
Hier ben ik het niet mee eens. Ik heb ook een airport staan hier uit augustus en werkt perfect met zowel Macbook Pro als een Toshiba van 4 jaar oud met xp. Ook een acer met Win7 in geen probleem. Heel goed bereik zelf bij de buren heb ik nog vol signaal met me ipod touch. Ik denk dat er iets dan mis is met je airport want hier doet hij het echt perfect. ;)
Dit is toch de laatste?

Via: http://support.apple.com/downloads/#airport

[Reactie gewijzigd door Erhnam op 2 december 2009 14:18]

heb je de 802.11g radio wel in de compatible mode staan?

als je in airport utility naar 'wireless' gaat en je houdt de alt/option toets ingedrukt terwijl je op de dropdown list klikt voor 'radio' dan krijg je meer keuzes. 802.11b/g compatible lijkt me de juiste.