Specificaties 23,5" @ 1920x1080 (VA, 1ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung C24FG70 Zwart Review

DamirTestpanel 12 maart 2017, laatste update op 12 maart 2017, 212 views

Samsung C24FG70 Zwart (Testpanel)

Een degelijke monitor, mooi afgewerkt en ook nog eens curved. Uitstekend om op te gamen door de 1ms responstijd en 144 Hz vernieuwingsfrequentie.

Pluspunten

• Curved monitor
  • 144 Hhz & 1ms
  • Instelbare presets

Minpunten

• Grote afstand tussen muur en monitor door arm
  • Arena Lighting voegt weinig toe

InhoudsopgaveInleiding
Samsung en Tweakers organiseerden op donderdag 23 februari een event waar ik samen met negen andere Tweakers de Samsung LC24FG70FQU mocht testen. Dit vond allemaal plaats op het Tweakers hoofdkantoor.

Voorzien van gaming pc’s, de monitoren en natuurlijk wat versnaperingen hebben we een aantal uur met z’n allen kunnen testen met Overwatch.

Na een gezellige dag kregen we de monitor thuisgestuurd om deze nog ruim twee weken grondig te testen op alle fronten.

Specificaties

Uitpakken en inhoud
Allereerst krijg je te maken met een behoorlijk grote verpakking voor een monitor. Dit komt mede door de arm welke aan de monitor bevestigd is. Hierover later meer.

Zoals we mogen verwachten, zit alles goed verpakt in stevig piepschuim. Zowel aan de onderkant als aan de bovenkant. Verder zijn alle losse onderdelen netjes verpakt in schuimfolie. Het volgende zit in de verpakking:
  • De monitor inclusief arm
  • Voet van de monitor
  • HDMI kabel (hoewel deze er bij mij niet in zat)
  • DisplayPort kabel
  • Handleiding met installatie CD
  • AC/DC adapter
  • Muurbeugel
Vormgeving, bouwkwaliteit & afwerking
Het eerste wat opvalt aan de monitor is uiteraard het gebogen beeldscherm. Hier komen we in de features uitgebreid op terug.

De gehele monitor is gemaakt van mat kunststof, hierdoor is onderhoud vrij gemakkelijk. Om het scherm zelf zit een grijze rand van geborsteld metaal. Ondanks het vele plastic voelt de monitor stevig en degelijk aan.

Een ander opvallend punt in het design van deze monitor is de ergonomie. Zoals je op de foto's hieronder kunt zien, is de monitor naar wens verstelbaar. Je kunt hem zowel laag als hoog zetten, naar links of rechts draaien, schuin omhoog of omlaag zetten en zelfs 90 graden draaien.

Kwalitatief is de monitor op het eerste gezicht prima in orde, maar de ergonomie brengt ook een groot nadeel met zich mee; de verstelbare arm neemt erg veel ruimte in, waardoor de monitor bijvoorbeeld op een standaard bureau al gauw erg dicht bij je gezicht zit. Hierdoor zie je niet alle hoeken optimaal. Gelukkig heeft Samsung hier ook rekening mee gehouden, door een muurbeugel mee te leveren.

Achterop de monitor bevinden zich een DC-aansluiting, 2 HDMI poorten, een DisplayPort, een service poort en een 3,5mm jack aansluiting.

Featureset
Curve
Het meest opvallende aan de monitor is dat deze een curved design heeft, het scherm is dus niet plat maar gebogen. Aangezien dit mijn eerste ervaring met een curved beeldscherm is, was ik erg benieuwd of het wat zou toevoegen tijdens het gamen/film kijken.

Het principe achter een curved scherm is eigenlijk erg simpel. Je ogen hebben een bolling van 1000R. Hoe dichter het scherm bij 1000R komt, hoe rustiger dit voor de ogen zou moeten zijn. De Samsung LC24FG70FQU heeft een kromming van 1800R, wat volgens Samsung op dit moment de limiet is. Hieronder een illustratie ter verduidelijking.

Tijdens het testen viel mij meteen op dat de kromming ervoor zorgt dat je ogen wat meer ontspannen zijn. Je ziet alle hoeken beter, en hebt het idee dat je in de game of film wordt gezogen. Waar ik normaliter snel vermoeide ogen kreeg op een normaal scherm, had ik tijdens het testen nergens last van.

Arena Lighting
Één van de bijzonderdere features van deze monitor is de Arena Lighting. Onder het scherm zit namelijk verlichting, die je op twee instellingen kunt gebruiken; langzaam aan/uit knipperend, of mee knipperend met het geluid van hetgeen er op dat moment op je monitor gebeurt.

Het is een leuk bedacht extraatje, maar er zitten een aantal haken en ogen aan. Ten eerste moet je, doordat de monitor zelf geen speakers heeft, het geluid wel via de monitor laten lopen als je wilt dat de verlichting met je game mee knippert. Dit kan vrij eenvoudig via de 3,5mm audio uitgang die op de achterkant van de monitor zit, maar dit is wel weer een extra handeling.

Ten tweede moet je, om er echt iets van te kunnen zien, in een flink verduisterde kamer zitten omdat het licht van de Arena Lighting onder normale omstandigheden niet heel fel is. Daarnaast hangt de felheid ook nog eens af van het volume van je monitor; hoe hoger het volume, hoe feller het licht.

Het probleem waar ik tegenaan liep was dat de monitor zelf al vrij fel is, dus ook al zit je in een compleet verduisterde kamer, zie je niet zo veel van de Arena Lighting. Je hebt dan in principe twee opties; of je gaat een game spelen die veel donkere scènes bevat, of je zet de brightness van het scherm laag genoeg om de Arena Lighting er goed uit te laten springen. Pas dan kan de Arena Lighting echt iets toevoegen aan je gaming experience.

AMD Freesync
De monitor ondersteunt AMD Freesync, maar omdat ik met een Nvidia kaart werk, heb ik dit helaas niet kunnen testen.

MBRT
Samsung heeft bij deze monitor ook een Motion Blur Reduction Technology ingebouwd. Het idee erachter is dat het beeld scherper oogt. Tussen de frames door schakelt het backlight zich continu aan en uit. Wat Samsung hier nog beter heeft gemaakt, is dat het scherm in 4 delen is ingedeeld. Hierdoor is het mogelijk om een responstijd van 1ms te behalen. Hieronder een afbeelding van Samsung waarin het misschien wat duidelijker wordt gemaakt.

Quantum dot
Het paneel is voorzien van Samsung's nieuwste Quantum Dot technologie. In de praktijk zou dit moeten zorgen voor een groter kleurbereik en hogere helderheid. Hierover later meer.

Het paneel
Kleurweergave
De kleuren die van de monitor af komen zien er een stuk levendiger uit dan van mijn huidige IPS scherm. Dit komt mede doordat de monitor dankzij de Quantum Dot technologie sRGB 125% benadert. Dit houdt in dat het aantal kleuren wat weergegeven kan worden hoger is dan bij een conventioneel sRGB scherm. Als gevolg van het vergrote kleurenscala zijn de weergegeven kleuren zelfs in een goed verlichte ruimte helderder, en kleurverschillen duidelijker.

Wat opviel in vergelijking met mijn IPS scherm, is dat de kijkhoeken niet al te goed zijn. Zodra je er niet direct voor zat, zag je direct dat de kleuren waziger werden.

Aangezien het een curved model is, zou het verder geen problemen moeten opleveren omdat je het meeste uit de monitor haalt als je er recht voor zit.

Helderheid & Contrast
Een ding wat duidelijk was tijdens het testen is dat de monitor erg helder is. Zo helder, dat ik regelmatig heb moeten dimmen. Gelukkig zitten er onder het scherm drie sneltoetsen die herprogrammeerbaar zijn, waardoor je makkelijk tussen je favoriete instellingen kunt switchen. De sneltoetsen zijn vanuit de fabriek al ingesteld op verschillende genres games, maar als je daar geen behoefte aan hebt, of andere voorkeuren voor, is het herprogrammeren een vrij eenvoudig klusje.

Qua contrast had ik hier en daar mijn twijfels. Tijdens het gamen valt het niet direct op, maar wanner je bijvoorbeeld naar een film zit te kijken, zie je toch dat het zwart niet helemaal zwart is. Ik heb meerdere instellingen uitgeprobeerd, maar dat heeft het probleem niet verholpen. Misschien dat het aan mijn monitor lag.

Verder zag alles er prima uit, weinig tot geen backlight bleeding, en voor zover ik met het blote oog kon zien, geen dode pixels.

Reactietijd & Ghosting
Aangezien ik normaal op een IPS scherm game, was ik erg verrast over de resultaten. Het eerste wat mij opviel was hoe alles vloeiend/sneller liep. Soms had ik zelfs het idee dat m'n PC iets sneller was, maar dat kwam natuurlijk door het scherm.

Tijdens het gamen viel mij pas echt op wat voor verademing het is om een goede monitor te hebben. Niet alleen omdat alles stukken vloeiender gaat, maar ook omdat het de game-ervaring naar een hoger niveau tilt.

De adviesprijs die in de eerste instantie bekend is gemaakt is 449 euro voor het 24 inch model. Op het moment van schrijven wordt de monitor vanaf 359 euro aangeboden in de pricewatch.

Het is lastig om een goede vergelijking te maken, aangezien er op het moment geen andere curved modellen zijn met dezelfde specificaties.

Al met al is dit een heel fijne monitor om op te gamen. Dit komt mede door het curved design, wat voor mij een stuk fijner aanvoelt dan een traditioneel scherm. Hoewel de zwartwaardes vermoedelijk door een productiefout niet ideaal waren, zou ik de monitor zeker aanraden aan anderen.

Het enige waar ik mij aan heb gestoord is de poot, die erg veel ruimte inneemt. Hierdoor is het niet ideaal voor een standaard bureau wat tegen een muur aan staat.

Heb jij ook een Samsung C24FG70 Zwart?