Specificaties 135mm diameter met 32,1dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

DeepCool GammaXX 400 Review

kakanox 23 februari 2017, laatste update op 24 februari 2017, 182 views

DeepCool GammaXX 400

Koelcapaciteit is enorm, maar ben niet overtuigd van de kwaliteit: Zowel qua ontwerp als QC vind ik 'm mwah. Voor de 7 euro waarvoor ik deze koeler gekocht heb is het echt een koopje, maar voor 35,- zou ik kijken of er iets beters op de markt is.

Pluspunten

• koelcapaciteit!
  • KOELCAPACITEIT
  • smalle voet
  • stil
  • extra klemmen voor evt. outtake fan
  • had ik de koelcapaciteit al genoemd?

Minpunten

• staal-in-staal schroefjes in voet: kan losrammelen
  • constructie met plastic klikpinnen (Intel)
  • verpakking miste een Intel-klikpin
  • voet niet 100% vlak
  • vrij zwaar (deels logisch, maar toch)
  • knullige geplakte rubbertjes tussen fan en koelblok

Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Even vantevoren: Dit wordt geen topreview (geen tijd voor eindredactie ;) ), maar ik wil wel even mijn ervaringen delen.
Motivatie aanschaf
Toen ik een aantal jaren terug stopte met mijn onderneming heb ik mijn "zware" server de deur uit gedaan, en ben overgegaan op een NAS/mediacenter PC met veel schijfruimte.

Sinds afgelopen zomer ben ik echter weer met steeds meer projectjes bezig en ontstaat dus langzaam de noodzaak aan meer testsystemen. De afgelopen tijd heb ik dat op weten te lossen met oude rommel en krijgertjes, maar inmiddels draaiden er naast de NAS een Core2Quad, een Core2Duo, een Celeron 847 en nog een tweetal Pentium-D's, welke vaak (uit gemak geboren) een nachtje aan bleven staan.

Gezien dat op z'n zachtst gezegd merkbaar is in de stroomrekening, leek het me verstandig om eens te kijken naar een machine met voldoende "vlees" om al die systeempjes gevirtualiseerd te runnen, maar toch met een zuinige basis. Er kwam een klusje voorbij waardoor ik werk- en privébehoefte mooi even kon combineren, en de bouw kon beginnen.

Het moederbord van mijn NAS kon ik hiervoor hergebruiken (een Asrock B85M Pro4), deze was al voorzien van een stevig ondergeklokte Pentium G3220. Dit moederbord werd voorzien van een Xeon E3-1220V3: Fors krachtiger dan de Pentium, maar gezien vier cores ook met flink meer stroomverbruik.

Nieuwe koelpasta had ik niet, ik heb het even zonder geprobeerd, maar de boxkoeler bleek toch echt onderbemeten: Binnen no-time stond de temperatuur op 70 graden, en ik was alleen nog maar met installeren bezig. Ding dus uitgeschakeld, dagje uitstellen...

Eigenlijk was ik dus in een webwinkel in de buurt op zoek naar een tube koelpasta, maar ik kwam deze koeler tegen voor 7 euro! Foutje? Geen idee, maar hiervoor kon ik 'm niet laten liggen - een server die ook bestanden moet uitdelen kan niet koel genoeg!
Koeler uitpakken
Goed, koeler opgehaald, bouwen maar! Mijn laatste overklokavonturen stammen uit het Thoroughbred Athlon-tijdperk, is alweer even geleden dus. Aan grote koelers die niet van de processorfabrikant vandaan komen was ik dus al een tijdje niet meer gewend.. maar volgens mij is dit hoe dan ook nogal een beest van een apparaat! De koeler is zo'n 15 cm hoog, en er wordt een 120x120mm fan meegeleverd.

Het koelblok is ondanks de lichte opbouw al relatief zwaar (tuurlijk, groot), maar wat me enigszins tegenviel is dat de meegeleverde fan ook ongeveer 2x zo zwaar is als een (apart bestelde) fan van Gelid, die toch echt dezelfde afmetingen heeft.

Gezien ik een tower heb, en ik een beetje bang ben voor wat die hangende massa met mijn moederbord doet, heb ik dus de Gelid op de CPU-koeler gemonteerd,
Inbouwen
Misschien is het voor ervaren bouwers makkelijker, maar ik had echt de handleiding (correctie: het blaadje) nodig om dit beest in m'n kast te kunnen krijgen. De stappen:
1) Rubbertjes op koelblok plakken (knullig, klemsysteempje was beter geweest);
3) Intel-voetjes (U-haken met plastic pinnen) op de voet van het koelblok schroeven;
4) Koelpasta aanbrengen op CPU;
5) Koeler plaatsen op CPU en de pinnen vastklikken;
2) Fan op koelblok monteren;
6) Stekker koelfan aansluiten op moederbord.

Zoals je ziet is de volgorde niet helemaal logisch: De nummers gaan volgens de handleiding, maar door de fan eerst te monteren kon ik niet meer bij die Intel-drukpinnen. Ik heb de koeler er dus even af moeten halen om het koelblok te kunnen monteren, om daarna dit ding weer met de klemmen terug te hangen.
Niet opgelet met inpakken?
Wat ik daarnaast helemaal knullig vond is dat er van de vier drukpinnen maar drie in de U-haken zaten. Ik heb geprobeerd hoe makkelijk ze eruit gaan, en dat gaan ze helemaal niet makkelijk. Dit getuigt dus echt van slechte (of geen?) QC. Ik heb even geprobeerd of de pinnen van de standaard boxkoeler passen, maar dit werkt niet. Vervolgens heb ik het ding dus provisorisch vastgezet met een schroef en wat rubbertjes.

Volgens mij is het Intel-policy om die drukpinnen te gebruiken, ik vind ze zelf belabberd werken (ook in de boxkoeler, dus dat is de Deepcool niet direct aan te rekenen) en was blijer geweest met een setje lange schroeven met veren o.i.d.

Qua bouwkwaliteit was ik ook niet overtuigd van de voet van de koeler: Je voelt duidelijk het reliëf van de koperen heatpipes (ze "steken uit"). Again: Ik heb het niet gemeten o.i.d., maar voor beste resultaten lijkt me een potje vlakken wel de moeite. Ik heb het zelf opgelost met een wat dikkere laag koelpasta.

Een laatste punt waar ik echt niet kapot van was is de bevestiging van de beugels op het koelblok: metalen beugels met metalen schroefjes in een metalen koeler, dat trilt toch los? Gelukkig had ik nog wat loctite liggen.
Inschakelen die hap!
Vooropgesteld: de doorstroom in mijn Coolermaster Silencio 652S is erg goed. Er zitten 4x 3.5" schijven voorin (5400rpm), daar komt de lucht binnen via 2x120mm koelers (een Zalman en een DeepCool), de lucht gaat dan via de Gelid 120mm aan de CPU koeler (die bijna de rechterkant van de kast raakt!) naar een 120mm DeepCool outtake fan in de achterkant van de behuizing (met blauwe LEDs - deze was meegeleverd met de CPU-koeler).

Ondanks die goede doorstroom overtuigt de DeepCool wel degelijk qua koelcapaciteit. Sterker nog: Het is werkelijk een beest. In de ruimte waar het systeem staat is ongeveer 250 m3 lucht van 20 graden, na 10 minuten in het BIOS staan gaf de CPU aan 22 graden te zijn. Ok, idle, maar met een boxkoeler zaten zowel de G3220 als de E3-1220v3 dan al boven de 30.
Stressed (met encryptie, op allevier de cores) zwerft de temperatuur ergens rond de 35.
Tsja... ik ben het niet gewend om geld uit te geven aan een aftermarket koeler. Voor een product van 35 euro (wat doorgaans gevraagd wordt) vind ik het niet direct een koopje. Okee, je krijgt waar voor je geld, maar er is wel wat tweaken vereist om het mijns inziens op orde te krijgen, het is dat ik wat gereedschap en onderdelen heb rondslingeren.
Voor de 7 euro die ik betaald heb is het echter een beestachtig koelend koopje.

PS: Er bleken nog 2 klemmen voor een eventuele outtake fan in de doos te zitten. Daarmee zou je dus nóg meer koelcapaciteit kunnen genereren. Indrukwekkend.

Heb jij ook een DeepCool GammaXX 400?

35 graden stressed, je lijkt aardig wat van pc's af te weten, maar aan die temperatuur schort wel iets :Y) Zelfs met een zware (lees over overcapaciteit) waterkoeling haal je dat niet. Desalniettemin zal de koeler prima zijn werk doen en een stuk beter en stiller koelen dan een boxed koeler.
Hmm, moet bekennen dat je m'n vermoeden bevestigt. Ik dacht zelf even dat de CPU misschien verkeerd uitgelezen wordt. Aan de andere kant: Met de boxkoeler haalt hij 70.

Nu ben ik geen held met het verzinnen van een perfecte zware "load", dus ik heb 'm nu gewoon MD5 laten berekenen waarbij de CPU 100% belast wordt. Ik weet echter niet of dat de beste manier is om 'm ook daadwerkelijk z'n 80W op te laten nemen.
Voor zware load kan je prime95 met de small fte's optie gebruiken. Als het goed is stijgt dan de temperatuur naar een 55-70gr, of zelfs hoger. Met games is dat lager en zware encoding / decoding ook. Prime95 is zwaarder dan de meeste zware gebruikers taken.