Specificaties 3,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N900 Zwart Review

Snow_King 27 november 2009, 5.418 views

Nokia N900 Zwart

Pluspunten

• Uitgebreide functies zoals SIP en Jabber
  • Snelheid en gebruiksgemak
  • Toegang tot Root console

Minpunten

• Accuduur
  • Ontbreken van CalDav

Al een tijdje was ik op zoek naar een goede telefoon met Linux. Ben zelf een Linux fan, werk er op mijn desktop en laptop mee (Ubuntu) en beheer een groot serverpark op basis van Linux.

Nu heb ik eerst gekeken naar de iPhone en de Android, maar wat me daar tegen viel was het feit dat alles zo gesloten was, ik wilde gewoon een terminal op mijn telefoon om te doen wat ik wil.

Na wat langer de N900 volgen leek dat mijn telefoon, root toegang zonder rare frasten en gewoon lekker (een uitgeklede) Debian draaien!

Woensdag besteld bij de Nokia shop en gisteren in huis.

Mijn bedoel was om gebruik te gaan maken van SIP, Jabber, CalDav, VNC, VPN (Cisco) en nog wat zaken, nu blijkt dat allemaal mogelijk, behalve CalDav. Ik meen te hebben gelezen dat CalDav support er in zat, maar helaas dat ontbreekt.

Op mijn werk gebruiken we Zarafa, dus ik dacht, in plaats van CalDav dan maar ActiveSync gebruiken, maar dat wil niet werken.

Het probleem is dat ik bij ActiveSync (Z-Push bij Zarafa) wel verzoeken zie in mijn access log van de webserver en mijn N900 zegt dat het synchroniseren goed gaat, echter haalt deze geen mail, contactpersonen of agenda items op. In de logs van Zarafa zie ik geen foutmeldingen en lijkt alles gewoon prima te gaan, echter komt er niets mijn kant op.

Nu kan dat komen doordat we Zarafa gebruiken en geen MS Exchange, dus of het aan de N900 ligt? Ik weet het niet.

Verder bevalt alles prima, bellen gaat prima, geluidskwaliteit is goed.

De telefoon is verder lekker snel, het booten duurt even, maar als hij eenmaal draait dan loopt het soepel.

Het scrollen is voor mij nog even wennen, al lijkt het toch dat de scroll functie van de iPhone nét wat beter is, maar storend is het voor mij niet.

Verder werkt SIP bellen prima (was voor mij een must) en ook Wifi doet het prima.

Soms is het menu wel wat verwarrend of weet ik de juiste knopjes nog niet te vinden, maar dat zal puur gewenning zijn.

Wat me ook erg aan stond was dat Jabber out of the box werkt! MSN gebruik ik al tijden niet meer, het was dan voor mij ook leuk om te zien dat er geen MSN client op zit, maar wel Jabber, had eerder andersom verwacht.

De accu daarintegen gaat gewoon hard leeg, maar zo ver ik begrepen heb is dit bij alle smartphones tegenwoordig zo, dus daar heb ik maar mee te leren leven. Gewoon voor genoeg oplaadpunten / momenten zorgen.

Als laatste nog de prijs, 599 euro (Noka Shop) vind ik gewoon veel geld voor een telefoon, maar ook de iPhone en Android systemen zitten rond deze prijs.

Tot nu toe nog steeds erg tevreden, echt een telefoon (zo ver het dat nog is) voor iemand die zelf de controle wil hebben.

Heb jij ook een Nokia N900 Zwart?

Reviews door de redactie

Ik heb 'm ook, maar mis simpele dingen als JAVA en MMS. Google Maps ff snel bekijken buiten je browser om zit er niet in, de Gmail app evenmin.

Verder is het me nog steeds niet gelukt om de N900 fatsoenlijk met Google Contacts / Agenda te sychen. Net als de eerdere firmware blijft-ie simpelweg ergens hangen 'Exchange server reageert niet'
Ik heb 'm ook, maar mis simpele dingen als JAVA en MMS.
Bedoel je hiermee dat de browser geen java ondersteund of dat andere apps er geen gebruik van kunnen maken?
Het lijkt me dat je praat vanuit de "Android ervaring".
Tja, daar gebeurt namelijk alles in de "browseromgeving" zonder dat je het door hebt natuurlijk.
Je kan wel met de eCoach app een kaart bekijken, met locatie, ook met de GPXView app kan het je kan dan ook makkelijk switchen tussen verschillende map providers
Ik zit te wachten op me verleng datum om deze telefoon te nemen

ik weiger apple omdat alles dicht staat en je geen uitbreid mogelijkheden en Andriod vondt ik voor een zogenaamde linux telefoon ook erg gesloten iets wat natuurlijk tegen alles waar linux voor staat in gaat.

Om te syncen kan je ook naar een meer desktop oplossing gaan kijken zoals rsync dat was ik eigenlijk van plan.

Ik weet dat 1 van me vrienden dit ook op zijn laptop heeft zodra hij binnen bereik van mijn thuisnetwerk is begint zijn laptop automatisch alles naar de server te syncen ( als hij aanstaat natuurlijk. misschien ook een oplossing voor jouw telefoon ( hij draait ook alles op ubuntu )
Linux maakt gebruik van een hele restrictieve licentie voor commerciële toepassingen waardoor het nogal zeer lastig is om het commercieel te gebruiken. Hierdoor laten veel bedrijven het dan ook maar links liggen, ze willen er hun vingers niet aan branden. Zo open van opzet is Linux dus absoluut niet! Linux staat voor zowel openheid als geslotenheid wat nogal afhankelijk is wat je er mee van plan bent en vanuit welke optiek je het bekijkt. Iets wat heel veel mensen vergeten en wat "fanboys" je ook niet zullen vertellen (roze bril).

Dat syncen kun je niet met rsync doen. Rsync synchroniseert files en directories, geen inhoudelijke data zoals je agenda en je adresboek. Voor dat laatste heb je echt iets als ActiveSync nodig (bij Zarafa is dat Z-Push wat inmiddels een apart open source project is). Daarom werkt zoiets op je laptop nog wel een keertje, daar wil je toch files/directories syncen, echter moet je ook daar naar wat anders gaan zoeken als je alleen je agenda/adresboek wilt syncen.

De N900 draait overigens niet op Ubuntu maar op Maemo wat net als Ubuntu z'n roots vindt bij Debian. In dat opzicht zijn ze aardig op gelijke voet. Ik geloof dat men er inmiddels wel wat aan heeft kunnen sleutelen zodat het nu ook Ubuntu kan draaien maar of dat aan te raden is...

-- -- --

Wat ik in de review mis is meer het inhoudelijke: er wordt geroepen dat ActiveSync niet zo heel erg werkt. Aangezien ActiveSync dingen als je agenda en adresboek synchroniseert is dat nogal een wezenlijk groot en belangrijk onderdeel dat je juist daarvan zou willen weten wat er dan exact mis gaat. Zodoende weten anderen dan waar ze op moeten letten en of de N900 uberhaupt nog een mogelijkheid is. Zou dat nog aan de review toegevoegd kunnen worden?

[Reactie gewijzigd door ppl op 27 november 2009 16:18]

Review beetje aangepast, probleem is dat bij in mijn access log dus wel verzoeken via richting Z-Push en mijn telefoon zegt dat alles goed gaat, echter komen er geen items over. De teller blijft bij alles op 0.
heb je wel eerst een initial sync gedaan?
linux is alles behalve gesloten! de licentie borgt alleen maar dat het open blijft, niemand dwingt die bedrijven hun code ook onder dezelfde licentie uit te geven dus zijn ze vrij om te doen en laten wat ze willen, alleen als de kernel aangepast wordt, tja dan heb je een probleem, maar het enigste wat er dan moet gebeuren is dat je de veranderingen bijdraagt aan de community, maar dan nog heb je meer vrijheid en onafhankelijkheid dan met elk ander OS. dus zeggen dat linux niet open is, is het zelfde als te gaan roepen dat koeien geen melk geven *onzin dus*

En wat ik helemaal belachelijk vind is dat je dit soort dingen begint te roepen op een plek waar dat helemaal niet nodig is, waar het compleet buiten de context valt, namelijk een product review, gewoon klinklare flame-bait...

En ja, ik bijt...
Veel "fanboys" zijn inderdaad zo van alleen nog maar linux en niets anders dit beperkt je kennis en je vermogen om vergelijkingen te maken of te oordelen ergens anders over. dit doe ik dan ook niet heb gezellig mee gedaan aan windows 7 testen en ga me xp er dan ook door vervangen.

linux is niet all good en windows ook niet, beide hebben hun goede en slechte punten.

1 van linux zijn zwakke is sync met je telefoon waar ik al weken mee bezig ben ik heb dan ook een N73 en hoopte dat dit met de N900 stukken makkelijker zou gaan of out of the box zou werken. jammer te horen dat dat niet zo is.

Mij gaat het vooral om mijn documenten/foto's van de telefoon naar de desktop te krijgen vandaar dat ik rsync in gedachten had.

Dit is puur theory maar werkt misschien wel voor de agenda en zo zoiets als export/backup van evolution mail op de N900 en Import naar evolution mail binnen mijn ubuntu zo heb je ook alle contacten agenda punten en notes.

Ubuntu is inderdaad op de N900 te installen heb ik gelezen en een tutorial van gezien maar of je dat werkelijk wil ( het bellen lukte niet meer op normale wijze alleen via een voip programma)
Dat is dus geen zwakte van Linux maar zwakte van de fabrikant. Dat Nokia zich primair richt op Windows en soms nog wel eens wat uitbrengt aan plugins voor bijv. iSync op de Mac is vers 2. Het is in ieder geval niet een zwakte in Linux, het is wel een probleem voor Linux omdat Nokia nou niet bepaalde de enige is die nogal erg Windows minded is.

Dit is echter hier niet van toepassing. Er wordt geprobeerd om Zarafa (wat dus niet per definitie op Linux hoeft te draaien!) en de N900 met elkaar te laten syncen wat dus ergens mis gaat omdat de data niet over komt. Aangezien Zarafa wel vaker wordt gebruikt in met name het bedrijfsleven is dat nogal een groot issue.

@Snow_King: thnx voor de update, erg helder wat er mis gaat. Heb je hier misschien al wat over kunnen vinden bij Zarafa zelf?

[Reactie gewijzigd door ppl op 3 december 2009 13:47]

Inmiddels werkt mijn sync met Zarafa!

Ik heb van een developer van Z-Push een alpha gekregen (AS12, Alpha 1) en daar synced hij mee.

Het probleem: De N900 werkt alleen met Exchange 2007, maar Zarafa (Z-Push) emuleert Exchange 2003.

De alpha die ik heb doet nu ook Exchange 2007 en dat werkt dus wel.
Nee, wat betreft Zarafa heb ik het nog niet voor elkaar. De Z-Push aanvragen komen binnen, maar hij wil gewoon geen enkel item syncen.
Fijn ding, veel sneller als mijn E90, heb er vandaag eentje vastgehad.