Specificaties Rad. RX 480 (1,29GHz), 4GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Gigabyte Radeon RX 480 G1 Gaming 4G Review

NietEchtNee 23 februari 2017, laatste update op 23 februari 2017, 396 views

Gigabyte Radeon RX 480 G1 Gaming 4G

Een werkend exemplaar van deze kaart is waarschijnlijk een acceptabele RX 480 voor een zacht prijsje. Echter heeft een aantal Gigabyte RX 480's problemen waardoor de kaart het hele systeem laat vastlopen wanneer er gegamed wordt. Ik zou de Gigabyte modellen overslaan.

Pluspunten

• Goede prestaties
  • Prima koeling
  • Goed te betalen

Minpunten

• Slechte kwaliteit (die van mij moest RMA)
  • Matige support
  • Slechte software vanuit Gigabyte

Drivers en compatibiliteit Score: 1
Ik had deze kaart gekocht als vervanger voor een Club3D HD7870 waarvan de koeling was overleden. Op basis van de positieve reviews voor de 8gb versie leek mij de 4gb versie een prima aankoop. Eenmaal aangeschaft en ontvangen ging het vrij snel al fout: toen ik de drivers opnieuw wilde installeren kreeg ik last van allerlei crashes. Meestal kreeg ik screen corruptions waarbij het systeem vastliep. Na een paar uur klieren met onder andere Display Driver Uninstaller kreeg ik de drivers wel ge´nstalleerd in veilige modus.
De kaart deed het nu het grootste deel van de tijd prima, met goede performance en weinig herrie: wat je van een RX 480 met custom cooler mag verwachten. Toen ik iets zwaardere games ging spelen ging het alleen weer fout: na een willekeurige tijd schoten beide schermen op een random kleur en liep het volledige systeem vast. Alleen een hard reboot bood dan soelaas. Na verloop van tijd bleek dat dit bij vrijwel iedere game gebeurde.
Op internet vond ik ervaringen van andere Gigabyte RX 480 eigenaren en dit blijkt een bekend probleem te zijn. De kaart blijft prima koel, maar lijkt ergens in zijn power management te weinig stroom naar de GPU te sturen. De kaart flink overvolten lost het probleem op, maar dan wordt deze uiteraard ook flink warm.
Uiteindelijk heb ik contact opgenomen met Gigabyte. Zij gaven een vrij standaard antwoord wat erop neerkwam dat ik de kaart in een ander systeem kon proberen, eventueel de VBIOS kon flashen en als dat niet lukte de kaart RMA kon sturen. Aangezien Gigabyte geen update voor de VBIOS van de 4G versie had gemaakt werd dat dus al snel RMA.
Overige problemen:
* De tool van Gigabyte om de RGB leds en fans te besturen is instabiel en loopt vast als je de settings wilt openen
* De version numbering van de VBIOS is onnavolgbaar, waardoor het bepalen of er een update is onnodig moeilijk is
* De kaart heeft geen VBIOS switch, wat VBIOS flashen sowieso minder aanlokkelijk maakt

Al met al een goede kaart met slechte software-ondersteuning en een vreselijke betrouwbaarheid. Gigabyte lijkt niet te erkennen dat het probleem met meer van hun RX 480's voorkomt. Zolang ze het probleem niet erkennen zou ik geen Gigabyte RX 480 kopen: je doet een gok of je kaart RMA moet, en als hij RMA moet ben je er al flink wat tijd aan kwijt.

Heb jij ook een Gigabyte Radeon RX 480 G1 Gaming 4G?

Hoe ziet de rest van je systeem eruit?
CPU: Intel i5 3350p
PSU: Corsair CX500
Mobo: ASRock B75 Pro3-M
RAM: Corsair Value Select 2x4gb DDR3

Ik heb nu een Sapphire RX 480 NITRO+ 4G en die doet het perfect, dus aan het systeem lijkt het niet te liggen.
Je 5 jaar "oude" systeem upgraden met deze nieuwe videokaart brengt het risico met zich mee dat het niet goed op elkaar kan worden afgestemd. Erg jammerlijk maar om de videokaart daarom maar 1 ster te geven is een beetje kort door de bocht en onterecht lijkt mij. De vraag is ook nog eens of je Mobo fabrikant Asrock "meewerkt" aan vijf jaar later uitgebrachte Gigabyte (is de concurrent) videokaarten... Terecht hoor dat je daar van baalt, de Sapphire werkt wel, maar het is soms lastig of onwil van fabrikanten om alle componenten (backwards) compatible te maken. Dat is een (dik) minpunt, niet 1 ster.
Goed punt, je hebt gelijk. Het product is ook niet volledig waardeloos, zoals ik hopelijk ook overbreng in de geschreven review. Ik zal de beoordeling veranderen.
Dat zou anders prima moeten lukken, pci-e 3.0 is zeg maar compatibel met 2.0 en misschien zelfs 1.0 Dat een graka soms dan niet op zijn max draait (pci lanes 16x vs 8 vs 4x) is dan jammer (nauwelijks performance verlies vaak), maar ze werken wel. Vaak is er dan ook geen bios update nodig voor nieuwe(re) kaarten.

Ik gok eerder op die cx500 voeding (geen ster kwaliteit voeding dacht ik, de huidige versies zijn wel in orde), wellicht gooit die roet in het eten, ondanks dat de AMD niet veel stroom is benodigd.

Verder is de rx480 nou geen monsterkaart (wel snel en capabel, zeker voor het geld) en geen typische overkill voor dat systeem.

Verder ben ik het met je eens dat het een (dik) minpunt betreft maar geen 1 ster, drivers en de kaart moeten gewoon goed (kunnen) werken (gezeur altijd die pc's ook :p)

[Reactie gewijzigd door ToFast op 26 februari 2017 00:44]

Zelfs was ik ook bang dat het de voeding was, maar aangezien de oude kaart iets meer stroom zou moeten trekken dan de nieuwe leek capaciteit niet het probleem. Veel mensen die hetzelfde probleem hadden met de Gigabyte RX 480 kaarten hadden nieuwe voedingen gekocht, maar dan gebeurde gewoon hetzelfde.
Overigens heb ik destijds wel de firmware van mijn moederbord geŘpdatet, aangezien er een update was met als patch note "increased compatibility with discrete graphics processors". Het enige verschil dat ik merkte was dat het ASRock logo bij het starten lichtgrijs in plaats van groen was. :?
Nee dan zal het de voeding niet zijn inderdaad. Zal iets met de videokaart zijn, aangezien er wel meer mensen met dat probleem zijn. Een bios update is altijd wel fijn, blijkbaar ook voor compatibiliteit met videokaarten. Succes met de rma.