Specificaties Stereo geluidsweergave - Bekijk alle specificaties

Gamdias Hebe M1 RGB Review

Foritain 28 februari 2017, laatste update op 25 mei 2017, 399 views

Gamdias Hebe M1 RGB

Een typische take op het concept 'gaming headset': grote zachte oorschelpen, veel laag, knallen in games, teleurstellend detail/balans in muziek, en vervolgens knalt Gamdias er nog wat geweld tegenaan met de vibration unit. Hoewel degelijk gebouwd is hij m.i. interessant voor 50-55eur, maar voor 69 is de concurrentie (te) groot.

Pluspunten

• Solide bouw met voldoende staal en stevige afwerking; stevig contrast met de meeste headsets in deze range.
  • Zachte grote schelpen liggen bij de meeste koppies prettig om de oren.
  • Veel laag, dus lekker knallen, brullende motoren en aangedikte actie in games.
  • Ook nog eens een extra vibration unit die basstonen omzet in extra fysieke trillingen; zeker niet voor de audiofiel, maar een flauw vermoeden dat een jongere generatie daar wel wat in zal zien.
  • In-line remote met grote knoppen praktisch
  • RGB element netjes uitgevoerd.
  • Microfoon ruim voldoende, en uitschuifsysteem is prettig.

Minpunten

• Stugge constructie laat de schelpen niet bewegen, heb je een heel groot of juist heel klein hoofd dan is de druk rond je oren niet gelijkmatig.
  • Daadwerkelijk detail en vooral ook balans in muziek ver te zoeken. EQ tuning brengt een beetje, maar er zijn simpelweg veel betere alternatieven voor muziek.
  • Surroundsound implementatie niet denderend.
  • Software voelt erg goedkoop, in-line remote voelt goedkoop; stevig contrast met de headset zelf.
  • Prijs: Huidige prijs van ca 69 euro kent te veel uitstekende concurrentie met marginaal minpunten, deze is interessant bij een lager prijspunt (50-55)

Review: Gamdias Hebe M1 RGB

- Inleiding
- Specificaties
- Features en bouw
- Geluidskwaliteit
- Conclusie

Productpagina @ Gamdias

Na ons hoofd een tijdje in de high-end wolken te hebben gehad keren we terug naar het midden van de gaming headset markt, en dat doen we met een (voor ons althans) nieuw merk: Gamdias. De mannen achter Gamdias moeten een enorme voorliefde voor Griekenland en de Griekse Goden kennen als hun productnamen iets zijn om van uit te gaan; ik had al een Zeus muis gezien, en heb een Hermes toetsenbord en muis setje liggen, maar ook Gamdias zal zijn roots ongetwijfeld in Azie hebben liggen.

De Hebe M1 RGB is een USB aangesloten over-ear virtual surround gaming headset met een adviesprijs van 69,95 euro. Ze beloven oversized oorschelpen, virtual 7.1, “vibratie en bass impact” (dat laat weinig aan de verbeelding over.. of?) en zoals de naam al doet vermoeden RGB verlichting.

De specificaties en features van de Gamdias website:

Zoals gezegd is de Hebe M1 RGB een 7.1 Virtual Surround gaming headset, en is deze gebaseerd op 50mm drivers. Verder uiteraard voorzien van een microfoon met ruisonderdrukking, en als USB powered model zien we dat er een in-line remote aanwezig is en met de USB aansluiting komt voldoende prik om het geheel van wat RGB lichteffecten te voorzien. In veel opzichten een bekend plaatje in deze prijsklasse.

De kabel is met 2 meter wederom vrij typisch. Minder typisch is de vermelding van een ‘vibration unit’ met een 30mm specificatie.

Het is de verpakking die de vibration unit een beetje beter uitlegt: een unit die lage tonen omzet in puur fysieke trillingen zodat je de bass meer kan voelen. Goed, dat gaan we ervaren. De verpakking zelf vereist verder weinig uitleg; Gamdias kiest voor de bekende weg.

Hangend aan de headset stand zien we zoals de productpagina al beloofde inderdaad een fors gevaarte. De combinatie stalen buitenring en flexibele binnenband is niet uniek, maar met voldoende detail op de schelpen zelf zet Gamdias hier toch wel hun eigen product neer. Zo zien we hun logo op de verbindingstukken, aardig wat opvallende lijntjes, puntjes en andere elementen op de schelpen zelf, en eigenlijk het feit dat ze een paar centimeter dik zijn maakt ze al opvallend.

Met voldoende staal en stevig plastic in de constructie voelen ze in elk geval degelijk genoeg om tegen een stootje te kunnen. Het is een druk bevolkt stukje van de markt, en fysieke degelijkheid is zeker geen gegeven hier. Zet je hem op dan merk je wel dat er, los van de hoofdband zelf, nul flexibiliteit in de headset zit. De schelpen draaien of kantelen niet, alles zit vast. Hoewel dat het gevoel van stevigheid ten goede komt gaat het ook ten koste van de doelgroep. Is je hoofd erg klein of juist extreem groot dan loop je het risico dat de druk respectievelijk onderop of juist bovenop het oor onevenredig groot is.

Met te veel factoren in de bouw van een hoofd om heel concreet te zijn mag je er ruwweg uitgaan van het feit dat gemiddelde tot ietwat grotere hoofden met de Gamdias Hebe M1 uit de voeten komen. Hou er ook nog wel rekening mee dat het geen lichtgewichtje is, maar dat lijkt mij vanzelfsprekend bij een dergelijk joekel.

De pads zelf zijn wat aan de zachte kant (subjectief) en gemaakt van faux leder, net zoals in een aantal andere opzichten volgen ze dus redelijk wat een consument zal verwachten bij een grote gaming headset in deze categorie. Ze vallen ook daadwerkelijk over de meeste oren, dus vanuit dat perspectief maakt het weinig uit of je grote of kleine oren hebt, en omdat ze fors en zacht zijn zit daar wel enige flexibiliteit zodat er geen sprake is van slechts één ideale hoofdafmeting. Wij twee konden er in elk geval fysiek prima mee overweg.

Groot is de beste beschrijving voor de in-line remote. Onnodig groot is mijn ingeving, al valt er wel iets te zeggen voor grote knoppen die je zelfs in het donker niet zult missen, zelfs als ze niet verlicht waren. Minder leuk is dan weer dat die knoppen zelf wat minder luxe aanvoelen, vermoedelijk een gevolg van grote plastic covers op kleine onderliggende switches, iets wat ze wat speling geeft. Het is functioneel genoeg, maar ze winnen er geen prijzen mee als het op elegante oplossingen aankomt. Ook bij de kabel lijkt een lichte ‘over the top’ approach genomen te zijn, met een sleeve om de kabel, en daaromheen weer een laag plastic. Als gevolg flink stug en fors, maar het lijkt wel tegen wat geweld te kunnen.

De microfoon is wel leuk gedaan, zoals we bijvoorbeeld ook Razer zagen doen: hij rolt uit de oorschelp. Dat werkt niet alleen prima, maar is ook een elegantere oplossing dan bijvoorbeeld de Logitech G231 met permanent zo’n paal naast je hoofd, wat we bij de HyperX Cloud zagen dat je hem helemaal van je headset aftrekt, of de ‘truc’ die Cooler Master toepaste: gewoon een gaatje als mic.

De software van Gamdias is onnodig groot en bij het starten ontmoeten we enkele cartoon / game characters die kant nog wal lijken te raken wat moderne populaire games betreft. Ik heb het plaatje uiteraard moeten resizen, maar het is praktisch beeldvullend op 1080p. Oprecht respect dat iemand zoiets kan tekenen, ik kom tenslotte niet verder dan stick figures in paint, maar wat mij betreft mogen ze even afkijken bij Logitech, Razer, Corsair of ROCCAT en zich richten op een strak, overzichtelijk pakket.

Ook voorbij die art elementen is het echter een goedkoop ogend stukje visuele vormgeving. Inhoudelijk betreft zien we de bekende equalizer met een ruim aantal presets, en de optie om de virtuele surround te tunen. Ook bevat de software opties om de geluidsopname aan te passen, en direct vanuit de software updates te zoeken.

Positief is wel dat Gamdias de software zowel in installatievorm als standalone versie biedt, en daarnaast de driver ook los aanbiedt; software is dus geen verplichting. Positieve stappen, en waar Gamdias wel een beetje bij Razer mag kijken wat uitstraling betreft kan die grote groene jongen weer wat leren van bedrijven die installties niet noodzakelijk maken, om over registreren en verplichte cloud accounts nog maar niet te spreken ;)

Eenmaal geinstalleerd komt de verlichting m.i. prima tot zijn recht: Niet overdreven, wel prettige heldere kleuren.

Elke HiFi liefhebber zou bij het lezen van ‘vibration unit’ al de seppuku voorbereidingen getroffen hebben, en om eerlijk te zijn: niet onterecht. Er is niets mis met een lekker grote, logge headset voor muziek, maar de drivers zijn totaal niet toegespitst op het weergeven van enig detail en ook een goede balans in de meeste vormen van muizek is ver te zoeken. En dan maakt het niet uit of je de vibration unit aan of uitschakelt.. Nu heeft elke headset in deze klasse het lastig wat muziek betreft als je de Kingston HyperX Cloud erbij pakt, maar ook de iets goedkopere Logitech G231 en de Cooler Master MasterPulse klinken direct uit de doos prettiger, en vooral rustiger. Het is namelijk niet enkel zo dat laag te veel overheerst, meer dat het voelt alsof je de paus rustig probeert rond te rijden in een go-kart; de machine staat te springen om meer geweld. Een tikkeltje scherp wellicht, maar puur voor muziek zijn er simpelweg te veel betere alternatieven, ook voor minder geld.

Games dan? Daar richt Gamdias zich op, en daar rekenen we hem als gevolg dan ook op af. Of als we de metafoor doorzetten: zet de go-kart op een circuit en het gaat al een stuk beter. De Gamdias Hebe M1 RGB voelt als een geweldenaar zelfs op wat lagere volumes, alsof ze er alles aan hebben gedaan om een headset te maken die alle explosies, motoren of gunfights extra aanwezig voor je te maken. Het is een geluidsprofiel wat zich ogenschijnlijk op jonge tieners richt die dergelijk geweld wellicht prefereren over de eerder genoemde balans, en als gevolg ook in een knal game als Battlefield 1 beter tot zijn recht komt dan in een wat gematigdere game. Toegegeven: praktisch games spelen eigenlijk meer dan prima weg, ook de populaire ‘niet extreme knallers’ zoals Overwatch en LoL, maar ik probeer een beeld te vormen van wat je mag verwachten.

Het geluid van deze Gamdias is geen eenvoudig element voor de beoordeling, en ik voel er voor mijzelf een stevige uitdaging in om het objectief te reviewen. Met enige ervaring durf je wel te stellen wanneer iets echt goed is, en als een specifiek product echt jouw smaak is dan vloeien de woorden ook vanzelf, maar de Gamdias Hebe M1 RGB voelt alsof het niet voor mij is maar dat er wel degelijk bestaansrecht voor is. Hij is simpelweg niet voor de CS:GO speler die van tijd tot tijd de scout pakt, niet voor zij die voor een rondje Nurburgring in Project Cars iets verantwoords zouden kiezen als een Audi R8, of voor zij die ook maar een idee hebben hoe je Civilization moet spelen. Hij is meer voor zij die met een M249 alle kanten op knallend de hoek om blazen, of zij die het circuit liever zijwaards in een jaren ’60 Corvette afleggen dan een moderne Quattro, of zij die zelfs een eenvoudig vuurgevecht als een donderende hemel willen ervaren.

De geluidsopname van de microfoon is in contrast echter redelijk ‘normaal’. Ruisonderdrukking is niet denderend maar aan de nette kant van gemiddeld, en het standaard opname volume is keurig; iets wat we veelal net even moeten opkrikken of temmen. Zoals vaker laten we de champagne in de kast voor de mic, maar het kan er zeker mee door.

In omgekeerde volgorde:

The Ugly: De headset zelf niet gelukkig. De software is echter onnodig groot, log, en het woord 'strak' komt niet in mij op. Software development is niet goedkoop en traditioneel dan ook één van de zaken waar de kleinere spelers het hard moeten afleggen tegen de grotere clubs. Ook de in-line remote zet ik nog net in deze categorie: die is functioneel genoeg, maar fysiek minder luxe dan de headset zelf en ook erg groot en log: kan veel eleganter.

The ‘bad’ (nou ja.. the ‘wat minder’): Het virtual surround gedeelte is so-so, niet ongebruikelijk en grotendeels game afhankelijk, maar het contrast met de marktleiders is duidelijk. Verder is de balans en detail in de meeste vormen van muziek ver te vinden, de headset wil trillen en brullen, geen orkest naspelen; prima voor af en toe wat muziek, maar voor ware liefhebber van muziek zijn er simpelweg veel betere opties. Ook brengt de vaste constructie wat beperkingen mee in de pasvorm; extreem grote of juist wat kleinere koppies lopen het risico dat de druk rond de oren niet evenredig is; de Gamdias Hebe M1 is voor gemiddelde tot ietwat grotere hoofden, tot zover je iets op die manier kan samenvatten.

The good: Fysiek is de Gamdias Hebe M1 erg stevig, steviger dan de meeste headsets tot 70 euro. M.i. is hij ook erg aantrekkelijk vormgegeven en het RGB element mag ook zeker op mijn waardering rekenen; wat presentatie betreft gewoon pluspunten. De grote schelpen en zachte kussens zullen voor de meeste hoofden goede zaken doen wat comfort betreft, en ook de microfoon is aan de positieve kant van gemiddeld wat betaalbare game headsets betreft. De drivers ontbreken ook in geen geval ‘power’, en als je van grof geweld games houdt, of je ronkende motoren wel een stapje ruwer wilt horen, dan zit je goed. Bass heavy zijn de drivers op zich al, maar aangevuld met een forse gesloten constructie die je omgeving prima afsluit –en- een extra vibratie unit maakt het een serieuze knal headset.

Afsluitend: Zoek je balans, detail, of wil je graag met mij in discussie over de geschiedenis van het woord ‘bescheiden’, kijk dan even verder. Liefhebber van ‘laag’ en knallen? Dan komt deze Gamdias HEBE M1 in het vizier. M.i is de adviesprijs van 69,95 dan nog wel te hoog gegrepen, want dat is het domein van enkele welbekende allrounders die simpelweg een beter totaalplaatje verzorgen. Een enkele shop heeft deze reeds op 61 euro staan, maar in mijn optiek moet hij nog verder zakken. Ik trek mij werkelijk niets aan van welk merk er op een product staat, maar om in één van de lastigste, drukst bezette markten tegen de grote namen en populairste modellen op te boksen, en om bekendheid te winnen, zal Gamdias bij gebrek aan een inhoudelijk overtreffende trap nu eenmaal noemenswaardig gunstiger geprijsd moeten zijn. Denk aan een eurotje of 50-55 en deze HEBE zou daar een mooi betaalbaar en fysiek ruim bovengemiddelde take op het concept ‘gaming headset’ zijn.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog bijna 350 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Gamdias Hebe M1 RGB?

Met Repr eens, een hele mooie review! _O_
Een dikke +3.