Specificaties 16,4" (1920x1080), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Sony Vaio VGN-FW41M/H Review

florejaen 19 maart 2010, laatste update op 19 maart 2010, 2.138 views

Sony Vaio VGN-FW41M/H

Pluspunten

• Scherm (Resolutie, helderheid)
  • Design
  • Prestaties (DX9-games)
  • Toetsenbord
  • Blu-ray

Minpunten

• Batterijduur
  • 32-bit
  • Op sommige plaatsen bouwkwaliteit

Ik heb deze laptop nu 3 maanden, dus daarom dat ik er een review over schrijf

Algemene Indruk:
Het eerste wat opviel was het scherm (1920x1080, 16,4”), dit was in het begin wel wennen doordat alles zo klein was. Nu ik dit eenmaal gewend ben wil ik echt niet meer terug naar mijn oude laptop (1280x800, 15,4”).
Ook het design vind ik zelf heel mooi, vooral het toetsenbord dat heerlijk typt.

Scherm:
De FullHD resolutie in combinatie met de dubbele lamp is echt ongelooflijk; scherp, duidelijk en helder, gewoon prachtig. Ik heb wel last van n luie pixel, maar dit zie je alleen als je er echt op zoek naar gaat door de hoge pixeldichtheid.
Toen ik het scherm vergeleek met men oude laptop, een Sony Vaio VGN-N31M, zag ik dat de extra lamp in een scherm echt zijn werk deed. Ook heb ik de kans gehad te vergelijken met een Asus-laptop met LED-scherm. Mijn oude CCFL-lampen waren veel helderder dan dat LED-scherm.
(Vergelijking tussen Vaio FW41M/H en Vaio N31M: foto 4)

Batterij:
Dit is wel een beetje een tegenvaller, aangezien ik maximum ongeveer 2 uur haal (Energiebesparing), maar aangezien ik hem toch vooral thuis gebruik, hecht ik hier niet zo veel belang aan.

Bouwkwaliteit:
Over het algemeen vrij goed, alleen is er rechts van het touchpad een plaats waar je de behuizing kan induwen. Wat sommigen misschien ook als een nadeel kunnen ervaren is de kleine hoek waarover het scherm kan gebogen worden. (Zie Foto 3)

Aansluitingen & Verbindingen:
Aan de rechterkant zijn er slechts; 3 usb-poorten aanwezig, maar voor mij is dit meer dan genoeg.
Aan de voorkant vind de Hoofdtelefoon jack en de microfoon jack terug, de indicatie-ledjes, de wireless-switch en de Memorystick Pro en SD-kaart lezer.
Aan de linkerkant zitten de ventilatoruitgang en de overige aansluitingen, Ethernet, modem, VGA, HDMI, I-link (Firewire 400) en een ExpressCard 34 Slot.
Ook is er bluetooth aanwezig, wat ik heel handig vind voor extra rand-apparatuur aan te sluiten zoals een Bluetooth-muis (ben ik van plan te kopen) of oom gewoon bestanden te verzenden/ontvangen met mijn gsm. Natuurlijk is er ook Wifi-n aanwezig. Wat ook zeker een pluspunt is, is de Blu-ray lezer die ik in de toekomst wil gaan gebruike voor op mijn tv aan te sluiten.

Processor:
In mijn laptop zit een 2,53GHz Core 2 Duo P8700 wat voor mij voldoende is. Voor mensen die GTA IV willen spelen, zal ik deze moeten teleurstellen, ik heb namelijk last van een lag doordat mijn processor niet kan volgen (Zit constant op 100%).

Grafische Kaart:
Ik heb de HD4650 met 512MB GDDR3 Geheugen. Het nadeel hiervan is wel dat Sony om een voor mij onbekende reden heeft lager geklokt naar 450MHz / 600MHz. Tweaker dat ik ben heb ik dus een overklok gedaan naar 630MHz / 800MHz. Wat wel een mooie prestatiewinst geeft (Benchmarks volgen). Zo Speel ik nu Cod4 met alle settings op high en op 1920x1080. (Foto 2)

Geheugen:
Ik heb 4GB DDR2 Geheugen, wat ik hier jammer aan vind zijn twee dingen, allereerst is er natuurlijk het feit dat ik slechts 32-bit Windows 7 heb waardoor de volle 4GB niet benut kan worden. Ook vraag ik me af waarom Sony geen zuiniger DDR3 heeft gebruikt in deze toch niet al te goedkope laptop.

Harde Schijf:
Met een grootte van 500GB heb ik zeker voldoende opslagruimte voor mijn films,muziek en games. Het betreft hier een van Toshiba. (Zie Foto 1 voor Benchmark)

Programma’s & Games:
Hier zal ik mijn ervaringen geven over verschillende programma’s en games die ik zelf gebruik/speel.

Call of Duty 4 : Speelt vlot ( +35fps) met alle settings op high en hoogste resolutie, dit was wel n de overklok.
Test Drive Unlimited: Speelt ook zeer goed ( +30fps) met alle settings op high, behalve “HDR”, dan word het te veel voor mijn videokaart.
GTA IV: Speelt niet goed, zelfs niet met overklok en op laagste resolutie en settings, hier schiet de processor waarschijnlijk te kort.
Autodesk Inventor (Cad-tekenprogramma): Werkt perfect zonder haperingen of lag in de simulaties.

Bios:
Dit vind ik niet goed, aangezien de enige optie die ik kan kiezen de Boot-volgorde zijn en of dat Intel-VT aan/uit staat. Meer opties zouden hier wel op zijn plaats geweest zijn.

Hackintosch:
Ik heb onlangs iAtkos v7 proberen te installeren, zonder succes, blijkbaar is er iets mis met het booten in Mac Os X. Rebel-efi heb ik nog niet uitgeprobeerd, misschien lukt het daar dus wel mee.

Draagbaarheid:
De laptop is niet overdreven zwaar, ongeveer 3,2kg zodat hij nog heel draagbaar blijft, alhoewel dit voor mij niet zo veel uitmaakt.

--UPDATE-- na 7 maanden

Mijn laptop is nog altijd perfect in gebruik, geen grote problemen/defecten gehad, zeer tevreden over het product.

Ik heb wel opgemerkt dat er krasjes zitten op de laptop, op de plaats waar je je rechterhand legt. Echt storend is dit niet voor mij, maar misschien wel voor anderen, een apparaat slijt nu eenmaal bij gebruik denk ik dan. (Ik denk wel dat dit misschien wel ligt aan het feit dat ik soms mijn gsm (aluminium) op mijn laptop had liggen tijdens het opladen.)

Wat betreft de afbrekende DC-connectors kan ik wel zeggen dat deze bij mij deze zeker niet op het punt staat af te breken, alhoewel ik al een paar keer blijven hangen ben achter het snoer.

Als er eventueel nog vragen zijn wil ik deze graag beantwoorden.

Heb jij ook een Sony Vaio VGN-FW41M/H?

Overzichtelijke review!
Wat GTA IV betreft, zijn de resultaten bij mij(ook fw41m) toch net ff wat anders(wel onder 64 bit windows7): http://tinyurl.com/yhguum8 .
Wat ik zelf nogal lastig vind is dat alle usb poorten rechts zitten op de plek waar je normaal de muis hebt. 't kabeltje van de muis laat ik altijd rechts langs de laptop lopen (dus zegmaar onder de blueraydrive).
Wat betreft de accuduur heb ik zelf nooit echt gemeten hoe lang 't duurt. Wat me wel opgevallen is is dat de tijd resterend nooit hoger is dan 2u30. Als je dus alles tweakt op energiezuinigheid duren die minuten gewoon langer. Je kan bijvoorbeeld met RMClock je cpu locken op 800 mhz samen met het laagste voltage.
Bij de zware games is de resolutie 1366x786 vaak wel aan te raden, 1920 x 1200 is dan teveel (mijn 24" met 1920x1200 heeft 94 pixels per inch. 1366 x 768 op een 16" scherm is 98 pixels per inch(nog scherper) )
Dat van die USB-poorten die alleen rechts zitten is inderdaad wel een punt.
Ik heb gemerkt dat als ik mijn KVM switch wilde aansluiten (HDMI poort aan de linkerkant, USB poorten aan de rechterkant) de kabels het niet halen om om de hele laptop te krijgen, moet dus met een verlengkabeltje...
Wel een nadeel in mijn optiek.
(hoewel ik eerlijk gezegd wel een FW21E heb en niet de FW41H, maar de indeling is hetzelfde als ik de foto's zo bekijk).
Mooie review, ik vraag me alleen af hoe warm de GPU wordt na die overklok: ik heb namelijk dezelfde laptop en ik ben misschien ook van plan om hem over te clocken.
550/800 zou zeker mogelijk moeten zijn aangezien de chip hiervoor ontworpen is, mijn temperaturen blijven dan onder de 70C.
Hoe zien de games eruit als je de resolutie aanpast?

Erg mooie review verder, en een mooie laptop ook :) 4 sterren krijg je van mij!
Ik speel liefst op native resolutie (1920x1080) omdat je anders "wazig" beeld krijgt.

Tot nu toe kan ik al mijn games spelen op native resolutie, maar ik zal binnekort nog enkele games toevoegen en mijn ervaringen hiermee

mvg
Interessan!
Ik loop ook met de FW41M/H rond en ik wist dat de gpu lager geclocked was, maar niet hoe hem terug omhoog te kietelen. TNX ;) .
Enkele tips: doe een clean install en installeer de nodige multimediatoetsen terug mbv de vaio-site; er staat werkelijk veel rommel op die je beestje vertragen.
(ik verschoot iig van het snelheidsverschil)

Ik vind, omdat de dpi zo hoog ligt, dat gamen op native resolution geen must meer is. Spelen op een iets lagere reso vind ik perfect doenbaar, wat natuurlijk met een prestatiewinst gepaard gaat.

Have fun with it!
Ik hoop dat ik ook op een of andere manier aan een 64-bit win7 home premium raak, zodat ik deze kan activeren met een legale key, aangezien er nu ook een deel van mijn ram "weg" is
heb nu,juist gekocht,de Toshiba Qosmio X500,met intel core I7-720Qm cpu+ nVidia GTS 250 gpu.en wil geen ndere meer.Doet alles.