Olympus C-765 Ultra Zoom Zilver Review

Scott 29 december 2005, laatste update op 24 juli 2008, 1.128 views

Olympus C-765 Ultra Zoom Zilver

Pluspunten

• 4 kwaliteitsstanden
  • LCD-scherm / digitale zoeker
  • Zoom, overige opties
  • Ergonomie
  • Batterijduur

Minpunten

• Grootte (als hij aanstaat is hij 10 8 6 cm)
  • Menu's
  • Opstarttijd (en soms de responsetijd van de sluiter)

Snelheid en automatiek Score: 3
Batterijduur Score: 5
Na een tijdje nagedacht te hebben over welke camera ik zou nemen en hier een aantal reviews en specificaties had doorgekeken, viel mij de Olympus C-765 UltraZoom op. Hij sprak me meteen aan, de 10× optische zoom en 4 Megapixels voldeden precies aan mijn wensen, en dat voor relatief niet veel geld.

Net zoals bij alle apparatuur die ik nieuw koop, liep ik eerst alle instellingen door. Daar viel me op dat er 4 kwaliteitsstanden waren: SQ2 (640 × 480), SQ1 (1280 × 960), HQ en SHQ (2288 × 1712). Het verschil tussen HQ en SHQ ben ik niet achter gekomen, en maak mijn foto's dan ook op HQ omdat er dan meer op het xD kaartje past.

De grootte van de camera viel me enigszins tegen. Op foto's had ik gezien dat de lens enigszins "uitstak". Opzich geen probleem, maar sommige camera's heb ik afgewezen omdat die het te erg hadden en ik dat simpelweg niet mooi vond. Bij het aanzetten van deze camera dacht ik ook even: 'Ho, zo stond-ie niet op de foto', want hij stak toen nog verder uit. Uiteindelijk zag ik ook wel in dat het niet uitsteken en een hoge (optische) zoom niet samengingen.

Het LCD-schermpje vind ik erg goed zichtbaar. Bij mijn vorige camera kon je in een fel schijnende zon het LCD-scherm niet goed zien, bij de C-765 is dit echter totaal geen probleem. Mocht het, in een extreme situatie, toch niet te zien zijn, dan is er altijd nog een mogelijkheid om via een digitale zoeker de gemaakte foto's toch te bekijken.

Naast het de 10× optische zoom, kan hij ook nog 4× digitaal inzoomen, wat voor een totale zoom van 40× staat. Ook geeft de camera de mogelijkheid om foto's op de camera te bewerken. Dit zijn natuurlijk geen moeilijke bewerkingen, maar gewoon een simpele crop- en resize-functie. Overige mogelijkheden die bij mij erg in de smaak vallen, zijn: twee-in-één foto's, het maken van portretfoto's en panorama's.

De camera is erg ergonomisch ingedeeld. Het zoomschuifje zit om het afdrukknopje, waardoor beide erg makkelijk bereikbaar zijn. De 'mode-switcher'-wieltje zit daar weer vlak achter. Ook de flitser - in eerste instantie verborgen achter een klepje - is makkelijk tevoorschijn te toveren.

Waar ik in het begin wel enigszins mee in de knoop kwam, is dat de menu's afhankelijk zijn van de mode waar hij op staat. Je moet dan eerst van mode veranderen, een instelling wijzigen en weer van mode veranderen. Dit vind ik vrij onhandig.

Nog een minpunt, vind ik de opstarttijd en de reactietijd soms. De opstarttijd duurt in 'auto' mode ongeveer 4-5 seconden, te lang als je even snel een foto wilt maken. In 'play' mode is dit wel iets korter: dan duurt het ± 2,5 seconden. De responsetijd van de sluiter valt soms ook behoorlijk tegen, het kan dan wel 7-8 seconden duren voordat hij de foto daadwerkelijk neemt. De snelheid van scherpstellen is echter wel weer snel.

Tegen het licht in fotograferen is natuurlijk niet aanraadbaar, maar mocht het ooit eens voorkomen, dan is deze camera daar ook geschikt voor. Bij het scherpstellen zie je op het LCD-scherm een paarse / violette streep lopen, maar op de foto is hier niets van te zien. Op de foto zie je een lichtvlek en logischerwijs is het object te donker omdat de camera verwacht veel licht t hebben en denkt dan dus dat een flits niet nodig is. Het moet mogelijk zijn om de flitser standaard te laten flitsen, ik heb (nog) niet gevonden waar dit zich zou moeten bevinden.

De accu gaat vrij lang mee, een uurtje of 5 vrij intensief foto's maken met flitser en het motortje van de lens steeds draaiend houdt hij vol, ook 10 uur een normaal aantal foto's en zonder flitser is te doen.

Ik heb de camera niet gekocht voor de prijs waarmee hij hier staat aangegeven, ik heb er totaal ¤ 340 voor betaald. Hier kwamen nog wel accessoires bij: een tasje, een extra accu (erg handig !) en een opslagkaart (256MB). De opslagkaart had ik sowieso nodig (er zat bij de camera zelf maar 16MB, goed voor 6 foto's op de beste kwaliteit) en de accu was ook wel handig. Uiteindelijk besloot ik om 70 euro meer uit te geven en dan volledig voorzien te zijn. Gezien de prestaties van de camera, vind ik de prijs zeker niet slecht. Ik heb er zeker geen spijt van.

Heb jij ook een Olympus C-765 Ultra Zoom Zilver?