Specificaties 1,5TB 3.5" HDD (SATA-300) - Bekijk alle specificaties

WD Green WD15EADS, 1,5TB Review

markjanssen 26 november 2009, laatste update op 26 november 2009, 1.632 views

WD Green WD15EADS, 1,5TB

Pluspunten

• Geluid en warmte-productie

Minpunten

• Te aggressieve 'groene' feature-config.

Om mijn oude raid array te ververvangen heb ik 4 stuks 1.5 TB WD Caviar Green gekocht. De geluids- en warmteproductie van deze drives viel direct op. De drives zijn absoluut niet te horen boven het achtergrondgeluid (tenzij je ze tegen je oor houd) en ze worden ook onder uren-lange full load niet warmer dan 35 graden. Meestal zie ik de drives zelfs rond de 28-30 graden hangen.

Van de 4 drives die ik gekocht heb heeft 1 performance-issues. Alle drives doen bij een sequentiele read zo'n 80MB/sec, de 'defecte' drive haalt dat ook, maar doet ook vaak minuten lang niet meer dan 500-800kb/sec. De drive geeft verder geen errors of smart-meldingen, en deze heb ik dan ook maar direct omgeruild bij de winkel.

Waar wel op gelet moet worden met deze 'groene' drives is dat de disk-heads zeer snel geparkeerd worden (8 seconden o.i.d.), en dit in een server of raid-setup (of in een linux-desktop) kan leiden tot een hoog aantal load/unload cycles.
Deze 'feature' kan echter via een dos-tooltje "wdidle" worden getuned of compleet worden uitgezet.
In heb nu in de 90 uur dat de disks draaien al zo'n 4500 load/unload cycles per drive gezien. Het is dus aan te raden om deze 'feature' te tunen. (Google naar WD LCC)

Een andere handige 'feature' it TLER (Time Limited Error Recording). Deze valt schijnbaar ook te tunen, maar WD heeft het betreffende tooltje offline gehaald, en support het niet op dit model.

Heb jij ook een WD Green WD15EADS, 1,5TB?

Aangezien je Linux gebruikt.
Heeft het zin om met hdparm het Acoustic Management op 254 te zetten? Kan zijn dat je daarmee ook het headparken oplost.
Zelf geen ervaring mee op deze schijven, maar zit te twijfelen om deze disken ook te halen.
Hebben alle schijven dezelfde firmware? Meestal is het zo dat, als een schijf minder presteert, hij een afwijkende firmware heeft van de andere wel presterende schijven ...
De drives staan default al op 254 ;P
/dev/sda:
acoustic = 254 (128=quiet ... 254=fast)
Ah ok, dat stond niet in je review :P
Maar dat heeft dus geen zin voor die headparks? Want ik lees dat dat vaak helpt.
Nergens een mirrortje van die WDidle tool te vinden?

[Edit]
Lees trouwens dat je de warrenty verliest bij gebruik van die tool :X
SilentPCReview forums

Maar schijnt ook weer niet zo'n probleem te zijn:
193 Load_Cycle_Count 0x0032 001 001 000 Old_age Always - 1739851
Van een werkende drive. Ja dat is 1.7 miljoen :P

[Reactie gewijzigd door Ultraman op 26 november 2009 14:28]

Redelijke review zonder veel argumentatie. Foto's en een paar benchmark zouden al een stuk helpen.

Verder geef je maar 3 sterren voor de prestaties, waar blijkt dit uit? Benchmarks, andere vergelijkbare schijven? Of waardaar je de snelheid omdat het een 5400 tpm schijf is?