Specificaties 55" Ultra HD LCD TV met HDR en 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung UE55KS7000 Zilver, Zwart Review

Ruben V 22 februari 2017, laatste update op 22 maart 2017, 1.790 views

Samsung UE55KS7000 Zilver, Zwart

Zeer strakke televisie, netjes afgewerkt met een chrome rand als lijst, mooi beeld en goede kleur waardes.

Pluspunten

• Mooi Design
  • Netjes afgewerkt
  • One-connectbox
  • Beeldkwaliteit
  • Contrast
  • HDR
  • UHD

Minpunten

• Back light bleeding
  • Kijkhoek
  • Standaard staat UHD Color uit op alle HDMI-kanalen
  • Niet draaibaar
  • Geen high end Socket

Dit review is geschreven om voor mensen om een goed beeld te creëren van de 55KS7000. De 55KS7000 is gebruikt in combinatie met de Nvidia shield (2017) met daarop draaiende Plex.

Verpakking

De tv is eenvoudig uit de doos te halen indien de instructies die op de doos staan gevold wordt. De doos met "front" moet op de grond gelegd worden waardoor de tv met karton en piepschuim er zo uitgeschoven kan worden. Piepschuim en karton verwijderen en dan de poten of beugel monteren.

Installeren

Zoals ik de tv heb geïnstalleerd hangt deze aan een plafond beugel, in mijn geval was de tv zo opgehangen. Wel opgelet dat er voor dit typen weer andere bouten voor het bevestigen gebruikt moeten worden. Gelukkig heb ik een voorraad dus geen paniek. uiteindelijk heb ik M8 40mm gebruikt, door de bolle achterkant van de tv zijn een aantal m8 ringetjes niet overbodig.

Gebruikersgemak

Een van de redenen dat ik voor Samsung heb gekozen is voor het gebruikersgemak. De menu's zijn eenvoudig, overzichtelijk en logisch ingedeeld.
Bij de ks7000 worden standaard 1 afstandsbediening geleverd en 1 smart tv control. Dit had ik zelf graag in 1 "afstandsbediening" verwerkt gezien. de afstandsbediening light goed in de hand en heeft een logische indeling. De smart tv control voelt degelijk aan en met de ingebouwde spraak functie is het wel een handige gadget.

Smart TV Tizen

De ks7000 start snel op, "aan" is ook gelijk klaar voor gebruik. Jammer dat ik verder geen gebruik maak van de smart tv aangezien ik alles doe vanaf mijn Nvidia shield.
Hier kan ik dan ook niet mijn oordeel over uitbrengen.

Beeld kwaliteit

Het beeld kwaliteit is mooi; schitterende kleuren, goede contrast verhouding en weinig ghosting. De kijkhoek vind ik zelf wel wat slecht voor de prijs/kwaliteit.
Wat opvalt is dat de pixels "verkleuren" zwart wordt een wat grijziger en de kleuren worden wat doffer, met name de omranding van het vuur.

UHD

Op dit moment is het aanbod van UHD nog niet heel erg groot maar gaat het komende jaar wel komen. Van ongeveer 3 meter of verder zie ik weinig verschil meer tussen FHD en UHD, dit licht dan ook erg aan het content.
UHD
FHD

HDR

Op dit moment ben ik meer verbaast over HDR, dit geeft echt een nieuwe beleving aan tv kijken. Veel helderder kleuren en veel meer details worden zichtbaar voor het blote oog.
Zodra de TV een HDR bron ontdekt wordt er automatisch overgeschakeld naar HDR+ beeldverwerking. Mijn eerste ervaring was niet positief aangezien ik graag in een verduisterde kamer met minimaal backlight tv kijk, bij HDR+ springt de backlight naar MAX en dat kan pijn aan je ogen doen.
Voor zover ik gekeken heb hoeft het backlight niet op MAX te staan om van HDR content te genieten, over het algemeen staat de backlight bij mij op 6(van de 20).
De kleuren en de details zijn bij goed HDR content gewoon veel beter.

Kalibreren

De KS7000 geeft al prachtig beeld weer om goed tv te kunnen kijken. Toch moet je er uithalen wat erin zit dus:
De grootste afwijking zit in de kleuren, toch is deze minimaal door Samsung's excellente "colour management systeem". Door de kleuren van auto naar costum te veranderen kunnen de kleuren gewijzigd worden. Dit is gedaan en gemeten bij de beeld optie Movie.
Door het aanpassen van de kleuren is de error nu minimaal, de error is nu zover verminderd dat het niet meer te zien is met het blote oog. Al zouden er nu twee dezelfde KS7000's naast elkaar staan dan geven ze allebei het zelfde beeld. Natuurlijk is elk paneel anders dus zal die ook op dezelfde manier moeten worden gekalibreerd.
Voorheen de colour gamut
Na het kalibreren
Dit moet natuurlijk ook gebeuren als er HDR materiaal wordt aangeboden, anders als HDR+ modus wordt aangezet zit er weer een afwijking in de kleuren.
Om dit goed weer te geven wat voor effect dit nu heeft zijn er 2 foto's gemaakt van de zelfde Séné:
Colour op auto, een over kleurrijk plaatje. Dit beeld ziet er dan ook niet natuurlijk uit.
Colour op costum, gekalibreerd. Dit beeld ziet er dan wel natuurlijk uit.

Aanbeveling

De nieuwprijs van deze tv was ongeveer ¤1499,- dat vind ik voor een tv als dit veel te veel geld, voor dat geld heb je ook al een FHD OLED en als je door spaart zelf een UHD OLED. Ik heb deze TV dan ook gekocht in de aanbieding met cach-back actie waardoor de prijs al onder de ¤1000,- kwam, dat vind ik prijs/kwaliteit netjes.

Update 13-03-2017:
UHD vs FHD toegevoegd.
Update 22-03-2017:
Ondervonden dat de socket in de tv erg langzaam is. Dit merk ik bij het gebruiken van de apps en bij het afspelen van high end video's in Plex.

Heb jij ook een Samsung UE55KS7000 Zilver, Zwart?

Nette review. Hoe ervaar je de One Connnect en de kabel die er bij zit? Icm met het ophangen van de tv? Meen dat de kabel maar 2m is.
Dank je. Je profoteert het meest van de One Connnect als je de tv strak aan de muur hangt of op een meubel zet tegen de muur aan. De kabel is dan ook in de meeste gevallen lang zat.
Bij mij hangt de tv aan het plafond, dus ik heb er nu eigenlijk niet veel aan.
Ok. Bedankt. Weet je toevallig of de tv ook 4K upscaling doet? Kom het niet echt tegen in de specs terwijl sommige reviews hier wel over spreken.
Ja dat is een hele goeie vraag, op de site van Samsung staat het wel vermeld dat de tv aan 4K upscaling doet.
"Samsungs SUHD Remastering Engine analyseert content met lagere resolutie en remastert deze automatisch naar SUHD. Hierdoor benaderen de scènes de bedoelingen van de maker zo dicht als maar kan."
Het is niet een optie dat je dit kan aan of uit zetten, dit is iets wat in de software zit gebakken, alleen als de TV op "game modes" staat zal dit automatisch worden uitgeschakeld.
Idd, ik kan er ook weinig over vinden. Merk je ook in de praktijk dat een FHD bron een 4K resolutie aan neemt op de tv?
Zie bijgevoegde hoofdstuk UHD. Kijk ik via mijn Nvidia shield(Plex) een FHD film, dan geeft de info van mijn tv aan dat het een UHD bron is, echter als ik film kijk vanaf mijn tv(Plex) dan geeft mijn tv aan dat het een FHD bron is, tussen de twee zie ik geen verschil.

Ik heb laatst The hobbit gekeken, bitrate van 26197 kbps FHD,codec X264 en dit zag er ook echt schitterend uit. "Auto Depth Enhancer varieert het contrast tussen verschillende gebieden van het beeldscherm zodat het beeld veel diepte krijgt. Een intens meeslepende kijkervaring, gewoon op je eigen TV." Op deze quote kan ik oprecht zeggen dat die waar was, bij The hobbit had ik dit idee ook echt. Nogmaals wel afhankelijk van de bron.