Specificaties 3,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N900 Zwart Review

acerman 26 november 2009, 4.238 views

Nokia N900 Zwart

Pluspunten

• Makkelijk in gebruik, goed aan te passen aan je eigen wensen, uitgebreid bureaublad, scherm reageert zeer goed.

Minpunten

• Bijna alles moet in de landscape modus (op het bellen na)
  • Jammer dat bijvoorbeeld smsjes en mails niet in portrait modus kunnen.

Sinds 24 november 2009 de Nokia N900 met Maemo 5 in gebruik.
Ik heb voor dit toestel gekozen omdat ik zelf een gadget liefhebber ben en altijd hou van vernieuwing in producten. Ik liep als 1 van de eerste rond met een iPhone met een Android G1, een Magic een Hero en nu dus met een N900 met Maemo 5. De mogelijkheden die ik in de previews zag vond ik uitnodigend en de interface zag er veelbelovend uit.

Ik heb het toestel op 17 november 2009 besteld bij de nokia online shop en heb daarvoor een prijs betaald van 599 euro.

Bij het uitpakken van het toestel valt meteen de robuustheid van het toestel op.
Het is een relatief groot toestel als je het vergelijkt met mijn vorige toestel de N97.
Het scherm ziet er fijn en helder uit, mooie kleuren. Scherm helderheid is makkelijk aan te passen.
Jammer is dat je erg veel vingerafdrukken ziet op het scherm. Het is een fijn scherm, groot.
Ik vind het dat scherm erg goed reageert op de aanrakingen.

Het multitasken naar mijn mening gaat een stuk sneller dan bij de andere platformen waar ik eerder mee heb gewerkt, je kan makkelijk en overzichtelijk zien wat je open hebt staan door een druk in de linker bovenhoek van het scherm en je kan ook makkelijk applicaties afsluiten door simpelweg op het kruisje te drukken in het multitask overzicht. Ik heb vaker met een telefoon gewerkt waarbij een deel van de bediening op het scherm plaatsvond en moet zeggen dat ik persoonlijk erg makkelijk met dit soort schermen kan werken.

Voor iemand dat dit niet eerder heeft gedaan is het zeer makkelijk te leren en snel onder de knie te krijgen onder andere door de kleine probeer sessie die je al krijgt als je het toestel voor het eerst aanzet en de instellingen moet invoeren.

Het toestel is iets zwaarder dan de andere toestellen die ik heb gehad maar voor mij persoonlijk is dat geen probleem omdat het toestel meestel in mijn jas zak zit of omdat ik hem anders altijd wel op tafel zal hebben liggen of in de hand zal hebben. Ga je stappen en denk je leuk ik neem mijn gsm mee dan kom je wat bedrogen uit.....in een strakke jeans is het een pretje.

Het installeren van applicaties zoals msn, facebook enz gaat zeer makkelijk en snel.
Ook het synchroniseren van contacten, agenda en mail via exchange is zo gebeurd.
Voor andere e-mail accounts kan je kiezen uit een lijst met allerlei settings van providers zodat je enkel je gebruikersnaam en wachtwoord in hoeft te voeren. Ook de widgets die je op je bureaubladen kan plaatsen zijn makkelijk in gebruik, er is nog niet zoveel keuze maar omdat het open source is verwacht ik toch wel dat veel ontwikkelaars leuke applicaties zullen gaan bedenken, het verbaasde me enigszins dat aMSN al een Maemo versie had maar die liep erg fijn
De meldingen bij nieuwe e-mail, gemiste oproep of nieuw sms bericht zijn zeer duidelijk en worden prettig weergegeven zowel visueel als met een knipperend lampje.

Punt van kritiek in veel reviews die ik heb gelezen was het toetsenbord.
De eerste regel van het toetsenbord begint direct onder de rand van het scherm.
Nu heb ik redelijk smalle vingers en kan zonder problemen met 2 duimen typen.
Misschien dat iemand met dikkere/ grotere vingers er wel problemen mee kan hebben.

De bureaustandaard aan de achterkant bij de camera is leuk bedacht maar voelt erg gammel aan en is niet echt bedoel om serieus je gsm mee neer te zetten en te gaan typen.

De batterij kan ik niet beoordelen helaas.
Ik heb het toestel na 1 dag terug moeten sturen omdat ik erachter kwam dat mijn microfoon het niet deed.
Het toestel is nu retour gezonden en ben in afwachting van een nieuw exemplaar.

Heb jij ook een Nokia N900 Zwart?

Reviews door de redactie

wat bedoel je met Bijna alles moet in de landscape modus.? (ik heb geen N900) Bedoel je Theme?
Landscape wil zeggen dat je de telefoon op z'n zij moet gebruiken, ie een kwartslag draaien tov van hoe je 'em aan het oor hebt.
microfoon werkt niet? hoe bel je dan? videobellen met gebarentaal?
BernardV heeft een Nokia2700 ;) Hoe gaat het bellen? En hoe is ie vergeleken met Android toestellen, die je ook hebt geprobeerd?

[Reactie gewijzigd door belumcukur op 10 januari 2010 18:01]

als je even op internet had gezocht dan had je terug kunnen vinden dat dit microfoon probleem vaker voorkomt bij dit toestel .. en ook makkelijk op te lossen is door een reset uit te voeren :P (maar misschien stond dit toen nog niet op internet)
De reset stond inderdaad al op internet, maar werkte niet.
Er stond toen ook al bij de reset dat het niet altijd werkt.
Lullig. Koop je de foon voor 100 euro duurder bij de Nokia shop om hem als eerste te hebben. Zit er vervolgens een hardware fout in. Ondertussen is de telefoon straks beschikbaar bij de reguliere shops en ligt je foon in reparatie. :-)
Nou de gsm gaat niet in reparatie
Krijg gewoon een nieuwe
Ik hoop het voor je.
Nee ik belde op 2 december waarom ik nog geen nieuwe had en toen werd gezegd o sorry niet op voorraad. Er is gezegd dat ik hem kreeg voordat hij in de winkel lag alleen de dag erna had ik BelCompany aan de lijn die hadden ze binnen en hadden er 1 over. Nu heb ik gevraagd de order te annuleren en mijn geld terug te boeken maar kreeg de 15de ineens ondanks schriftelijke bevestiging van annuleren een nieuw toestel.

Nokia wilde eerst het toestel terug en daarna zouden ze binnen 30 dagen mijn creditcard betaling ongedaan maken. Daar nam ik geen genoegen mee. Heb de telefoon aangetekend volgens de RMA procedure laten opsturen en gemeld dat als ik maandag of dinsdag geen terug boeking heb dat ik dan de bank meld dat het fraude is omdat ik een bevestiging heb van annulatie begin december. Bank heeft al toegezegd mee te werken
Al nieuws, het is echt een bijzonder verhaal en ben benieuwd naar de uitkomst.
Sorry maar ik vind dit geen review :S

Ik zou graag meer zaken willen weten, zoals: Waarom heb je voor de N900 gekozen? Hoeveel heb je ervoor betaald en waar heb je hem gekocht?

Qua hardware: Hoe is de bouwkwaliteit? Hoe is de kwaliteit van het scherm? Kleuren? Helderheid? Reflectiviteit? Is het een LED scherm? Hoe gevoelig is hij qua touch, aangezien het een resistief scherm is wat over het algemeen als minder beschouwd wordt? Misschien 1 of 2 foto's van de telefoon?

Qua software: Hoe snel "voelt" de telefoon naar jouw mening - je zegt dat multitasken snel gaat maar zou je daarover kunnen uitwijden? Heb je ervaring met andere platformen (Windows Mobile/Symbian/Mac OS Mobile/Android) en hoe is Maemo daarmee in vergelijking? Wat vind je van de vormgeving? Hoe overzichtelijk is het? Hoe snel wen je aan de bediening van de telefoon - oftewel, is het intuitief bedienbaar of heeft het een hoge leercurve? Misschien 1 of 2 screenshots van de software?

Wat quotes dan:
De telefoon is iets zwaarder maar dit geeft voor mij persoonlijk geen probleem
Iets zwaarder dan wat? Waarom geeft dat geen probleem?
Ook het toetsenbord geeft geen probleem al is er wat weinig ruimte tussen de eerste rij toetsen en de onderkant van het beeldscherm
Hoe denk je dat dit is voor mensen met grote of kleine handen? Hoe groot zijn jouw handen zelf? Kun je er snel op typen - bijvoorbeeld ook met 2 handen (duimen) tegelijk?
Voor mij persoonlijk 1 van de betere toestellen die ik afgelopen tijd in mijn handen heb gehad
Ok, welke toestellen zijn dat dan?

Nou ja... zo kan ik bijna iedere zin wel quoten met een vraag om extra uitleg. Jammer, want ik zou graag meer willen weten over deze telefoon! Wat mij betreft een 2 sterren review, en dan ben ik nog gul.
Zal zo eens reageren
Moet eerst het toestel terugsturen want helaas zat er bij mij een fout in de hardware en werkt de microfoon niet.
Ja ik las het idd in de laatste zin van je review. Erg vervelend voor je, altijd nasty om nieuw spul kapot thuisgestuurd te krijgen en ik begrijp ook dat je daarom misschien niet zoveel trek hebt in het serieus reviewen van je toestel - wellicht dat dat de reden was? Succes met het regelen van een vervangend exemplaar in ieder geval, hoop voor je dat het een beetje snel gaat.
En heb je een nieuwe gekregen? :P