Specificaties 65" Ultra HD 3D OLED TV met HDR en 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 65EF950V Zwart Review

johnnyvos 20 februari 2017, 750 views

LG 65EF950V Zwart

Zoals bekend is het beeld van de LG 65EF950V gewoon perfect. Beter beeld bestaat (nog) niet. Daarnaast is de smart functionliteit van de tv ook geweldig. Had nooit verwacht dat dit kon, maar toch werkt het perfect. Vooral de pointer van de afstandbediening erg goed en handing.

Pluspunten

• Geweldig beeld
  • Verassend goede smartfunctionaliteit

Minpunten

• 100 mbit aansluiting (raar voor 4k tv)
  • Beugel aansluiting anders, dus bestaande vogels beugel moeten vervangen

Sinds afgelopen vrijdag heb ik de LG 65EF950V gekocht. En gewoon WOW!!
En niet alleen het beeld is natuurlijk ongeloofelijk goed. Maar daarnaast is de smart functie ook verassend goed.

Hiervoor had ik de volgende zaken om alles te draaien:

Televisie: Panasonic txp50vt20e
Mediaplayer: Wester digital live hub, deze haalt de data vanaf mijn synology NAS.
Versterker: Harman Kardon avr 365
Zenderaanbod bekijken: Alles via NLziet, wat werd afgespeeld via mijn Chromecast Ultra. Geen kabel tv meer, alleen nog maar internet.
Daarnaast nog een ps4 pro.
Waarbij alle apparaten waren aangesloten via de versterker, naar de televisie.

Om niet 5 afstandbedieningen te hoeven gebruiken had ik ook de Logitech Harmony hub, om alles met 1 afstandbediening aan te sturen.

Als eerste werkt de smart remote van de LG verassend goed met de pointer. Hiermee navigeer je heel snel door het menu en de verschillende apps. Had niet verwacht dat dit zo goed zou werken. En blijkt een stuk makkelijker te werken dan ouderwets met knoppen heen en weer te gaan. Hiermee was wel gelijk het probleem ontstaan dat ik de logitech harmony hub niet meer kon gebruiken voor de tv. Ja dit kan wel maar zou ik de pointer functie gaan missen, en na een weekend gebruikt te hebben wil ik hier niet meer vanaf.

Een 2e probleem was dat mijn mediaplayer (Wester digital live hub) geen 4k ondersteund. Maar de LG tv had wel een groot scala aan apps. (Tevens ook apps voor NLziet, youtube, netflix enz, waardoor ik de Chromecast eigenlijk niet meer nodig heb.) Hierdoor ben ik begonnen om Plex in te stellen op mijn synology om de films en series vanuit mijn NAS te kunnen streamen. Dit werkt redelijk... Misschien krijg ik er nog meer handigheid in, maar tot nu toe is het ok. (4k films streamen zit er niet in, want om een of andere reden kan die de snelheid niet aan, misschien is de reden hiervoor dat er maar een 100mbit aansluiting in de tv zit). Maar heb nu geen los kastje meer nodig, dus dit is weer een voordeel.

Hiermee had ik een aantal apparaten niet meer nodig, de mediaplayer ging weg, de chromecast niet meer nodig. Hierdoor kreeg ik ook de optie om mijn netwerk hub weg te doen (had nu weer genoeg kabels voor de apparaten).
Maar ik zat nog met de versterker en het geluid hiervan aan te sturen, inmiddels had ik de logitech Harmony hub alleen nog voor dit apparaat nodig. Maar dan kon ik net zo goed de afstandbediening gebruiken van de versterker zelf. Maar na wat getweak met de tv kwam ik achter de functie device connector. Het blijkt dat je apparaten kan koppelen aan de tv waarmee de afstandbediening dit kan overnemen. Getest met mijn Harman Kardon versterker en idd, het werkt. (Versterker is inmiddels aangesloten met een optische kabel, waarbij dit eerst met een HDMI kabel was aangesloten).

Heb nu in mijn tv kast alleen nog de versterker staan en de Playstation (kon ook gelijk een stekkerblok eruit halen die ik niet meer nodig had). En ziet het er een stuk opgeruimder uit. Supper blij met de Smart functie van Webos 2.0 en had nooit verwacht dat dit zo goed zou werken.

Een kanttekening aan de tv was trouwens nog wel dat ik mijn bestaande Vogels beugel (ter waarde van 300 euro) waarschijnlijk moest vervangen, want het blijkt dat LG een andere aansluiting heeft voor beugels dan normaal. Kon ik deze weer vervangen voor een andere beugel van LG van een paar honderd euro. Er bestaat nog een kans dat ik een soort van LG kit kan ophangen aan de Vogels beugel, maar dit staat nog in bestelling.

Al met al een GEWELDIGE televisie, WOW beeld, en heel erg verrast met de app functionaliteit van de tv.

Heb jij ook een LG 65EF950V Zwart?

Kun je wat gedetailleerder uitleggen waarom je Vogels beugel niet pastte?
Gebruikt deze LG televisie geen VESA standaard?
Na wat gelezen te hebben op internet blijft dit vaag. Sommige zeggen van wel met lichte aanpassen (waarschijnlijk de kit die besteld is.) Andere zeggen duidelijk van niet, alleen met universele beugels, waarbij je ook binneste gaten kunt gebruiken, maar niet officieel.
De bovenste rij schroeven zitten 20cm uit elkaar, en de onderste rij schroeven 12 cm uit elkaar. Een Vogels beugel heeft 2 rechten platen die je onder elkaar moet bevestigen, in een vertical lijn gaat dus standaard niet.
De 100Mbit netwerksnelheid is ruim voldoende voor het streamen van 4K video-materiaal (Netflix, YouTube) via de TV-apps is mijn ervaring. De eigen interne mediaspeler kan niet voor alle soorten netwerk-media worden ingezet, dat ligt echter niet aan de netwerk-adapter, en de redelijk beperkte snelheid daarvan.

UHD BluRay media benaderd soms die maximale 100Mbit aan bitrates, maar het afspelen van datzelfde media is niet mogelijk via de interne speler dus een praktisch probleem levert het niet werkelijk op. UHD BR Media (inclusief HDR), kan echter prima via een externe USB schijf worden afgespeeld zonder daarvoor een extra speler te moeten inzetten. Daarbij worden echter niet alle audio-formaten ondersteund (zoals Dolby Atmos), dus een totaal-oplossing bied de USB connectie ook weer niet. Er gaat eigenlijk niets boven een aparte media-speler waarbij dit wel mogelijk is en welke eigenlijk alles aan media ondersteund wat op dit moment te vinden is.
4K materiaal wordt inderdaad goed afgespeeld met de Netflix, youtube en amazonPrime app. Maar het zit hem inderdaad waarschijnlijk aan de bitrates dat Plex moeite met de media heeft (elke paar seconden bufferen). Heb daarna de 4K film op een extere disk gezet en afgespeeld. Het enige wat die niet deed was de subs herkennen. Zoals je aangaf krijg ik hier waarschijnlijk nog meer problemen mee met video's die hij niet zal herkennen of audio sources.

Voor later zal ik waarschijnlijk wel weer een mediaspeler moeten kopen die 4k ondersteunt. Kijk het alleen voorlopig even aan, want als ik nu kijk naar het aanbod staan er vaak eerst de 1080 films op en pas een tijd later de 4k versie. Heb veel goede dingen gelezen over de Nvidia Shield om videos vanaf een NAS te streamen. Maar we wachten het even af.

[Reactie gewijzigd door johnnyvos op 20 februari 2017 15:22]