Specificaties 12-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS3617xs Review

SpeedingWilly 20 februari 2017, laatste update op 6 april 2017, 864 views

Synology DiskStation DS3617xs

Als je een krachtige desktop NAS zoekt, hoef je niet verder te zoeken. De DS3617xs is geweldig krachtig vanwege de Xeon processor. Met standaard 16GB werkgeheugen en 12 HDD bays (tot maximaal 120TB) een beest van een NAS. Met recht de Ferrari onder de desktop Nassen!

Pluspunten

• Mogelijkheden (DSM)
  • Performance (een beest van een NAS!)
  • Design
  • Uitbreidingsmogelijkheden (geheugen, 10Gb NIC)

Minpunten

• Prijs (kwaliteit kost geld en je betaald bij Synology eigenlijk per bay)
  • Stroomverbruik (t.o.v. van minder krachtige Nassen)
  • Warmteproductie (iets om rekening mee te houden)

Kwaliteit voeding Score: 4
Introductie:
Inmiddels is de DS3617+ alweer mijn zevende Synology NAS na alweer 11 jaar een tevreden gebruiker te zijn van Synology nassen. De DS3617xs heb ik aangeschaft omdat mijn DS1812+ helemaal vol zat. De DS3617+ is nu mijn hoofd NAS en de DS1812+ wordt gebruikt voor (offsite) backup. De DS1511+ die ik ook nog bezit zal bennenkort verkocht worden. Ik gebruik de DS3617+ i.c.m. 16GB extra DDR4 geheugen en 8x de Western Digital RED 8TB Nas HDD. Deze 8 schrijven zijn geconfigureerd als een BTRFS Raid 6 array, waardoor ik uiteindelijk 42TB storage overhoud. Verder heb ik dus nog 4 bays beschikbaar voor een toekomstige uitbreiding van het opslaggeheugen. Na het overzetten van al mijn data is ongeveer 50% bezet, en kan ik er weer jaren tegenaan. Veruit het merendeel van mijn data bestaat uit multimediafiles (audio/video) en foto’s.

Algemene ervaringen met Synology nassen:
Mijn ervaringen met Synology nassen zijn erg goed. De betrouwbaarheid is prima. De support van Synology zelf ook (hier heb ik 1x gebruik van gemaakt met mijn DS1512+). De mogelijkheden zijn enorm en Synology breidt de functionaliteit steeds uit d.m.v. nieuwere firmware updates van de Disk Station Manager (DSM) software. Ik gebruik al Synology nassen sinds 2006 en sindsdien kan ik niet meer zonder :).

Hieronder Mijn eerdere ervaringen met Synology nassen:
  • Synology DiskStation DS1812+
  • Synology DiskStation DS1512+ (DOA -> vervanger DS1812+)
  • Synology DiskStation DS1511+
  • Synology DiskStation DS710+
  • Synology DiskStation DS207+
  • Synology DiskStation DS106e
Eerste indrukken na een maand gebruik:
Om met een oneliner te beginnen: “Deze NAS is bloedsnel!”. Eigenlijk levert de DS3617+ altijd de maximale performance. Mijn 1GB verbinding met mijn computer wordt altijd helemaal vol getrokken tijdens kopieer-acties. De nas is aangesloten met 2x een bond van 2 poorten naar 2 verschillende switches. Tijdens kopiŽren naar mijn PC heb ik daar niet zo veel aan, omdat deze PC maar met 1 poort aan het netwerk hangt. De voordelen van de (2) bonds zijn dat meerdere computers hun maximale netwerksnelheid kunnen benutten en ik heb een fail-over als er poort(en)/switch(es) sneuvelen.

Het design is prima en de NAS is robuust uitgevoerd (zoals alle high-end modellen van Synology), al is dit persoonlijk uiteraard. Het plaatsen van harde schijven gaat heel gemakkelijk en een schroevendraaier is niet nodig.

De uitbreidingsmogelijkheden van deze NAS zijn prima: het geheugen kan uitgebreid worden tot maar liefst 48GB (2x 16GB erbij, ik heb 1x16GB erbij geplaatst)) en er kan ook een 10GB NIC kaart geplaatst worden. Mijn netwerk is echter 1GB, dus voor mij (nog niet) nuttig.

De geluidsproductie is prima. De fans kunnen ingesteld worden (via DSM) in drie standen (stil, koel en volle snelheid), en de eerste 2 standen zijn prima. In de hoogste stand blaast de NAS wel flink. Ik heb de NAS in een grote meterkast staan, die echter niet geventileerd is. De NAS en harde schijven worden maximaal 44 graden nu in de middelste stand (koel). De NAS produceert best wel wat warmte met ongeveer 100W tijdens gebruik (niet idle), dus mijn meterkast wordt wel wat opgewarmd. 40 graden vind ik wel acceptabel. De toekomst moet uitwijzen hoe dit in de zomer is. Het stroomverbruik is natuurlijk ook navenant. Reken op zo’n 150 euro op jaarbasis bij 24/7 gebruik van de NAS.

De prijs van deze NAS is markconform, maar samen met het extra geheugen en 64GB aan harde schijven is 5500 euro natuurlijk een hele berg geld voor een NAS. Of je dit overhebt voor een NAS moet je natuurlijk zelf uitmaken. Synology biedt 5 jaar beperkte garantie op dit model, wat natuurlijk ook prima is.

Update April 2017:
Ik ben nog steeds zeer tevreden! De enige minpuntjes die ik kan bedenken zijn de toch wel erg hoge prijs (je betaalt per bay bij Synology). Verder is de warmteproductie van dit beest (i.c.m. 8 disks) flink. Mijn (flinke) meterkast is niet geventileerd namelijk.

Deze review zal t.z.t. aangevuld worden met extra ervaringen.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS3617xs?

Ik heb de DS3617xs ook sinds januari 2017 in gebruik nadat mijn DS412+ het had begeven. Eigenlijk komen mijn ervaringen compleet overeen met die van jou. Ik heb wel de 10Gb extra network card en dit is ook te merken. Ik vraag me vooral af wat je extra kan bereiken met 2 of 3 SSD's in het systeem? Op het internet is hier heel weinig over te vinden, maar jij hebt hier ook geen ervaring mee zover ik zie.
Ik heb de 10Gb NIC in de kast liggen. Ik moet eerst mijn netwerk upgraden (10Gb switch kopen die SFP+ en RJ45 heeft) en mijn computer upgraden (die trekt nu net mijn 1Gb lijn vol tijdens kopieeracties naar een gewone HDD. N.b. OS staat wel op SSD).

Ik heb wel 16Gb extra geheugen in de NAS zitten en ik heb 2 extra camera licenties. Op de DS36177xs hangen nu 4 IP camera's. Werkt prima. Super NAS!
Wat voor HDDs heb jij in de NAS zitten?

Ik heb 9x de WD Red 8TB 8 in een RAID 6 config en 1 als hot spare (niet gebruikt dus). Er wordt aangeraden niet meer dan 8 van deze drives in een RAID setup te zetten. Ik wil in de toekomst wel meer dan 8 drives in 1 RAID setup gaan gebruiken als ik extra ruimte nodig heb. Ik heb nu nog 40% vrije ruimte, maar het loopt snel vol :).
Ik heb er 4 x WD Red 4TB (over van oude NAS) inzitten en daarnaast 5 x Seagate Ironwolf 8GB inzitten. Ik heb 2 diskgroups van 4 disken 1 x RAID 5 en 1 x RAID 10. 1 Seagate Ironwolf 8 GB heb ik als hotspare ingezet voor beide diskgroups.

Gebruik het om wat kleine Docker serverstjes te draaien en daarnaast heb ik er op dit moment 6 camera's aanhangen. Maar ben de afgelopen maanden/jaren zo ontevreden over de SurveillanceStation software dat ik eigenlijk heb besloten om alle camera's te vervangen en over te gaan op Unifi Video. Maar nu net sinds een paar weken lijken alle problemen opgelost te zijn in versie 8.1, dus zit even weer te twijfelen.

Verder qua netwerk heb ik alles op Unifi draaien, top spul voor niet te hoge prijs. Ze missen nog wel wat functies in de router en switches maar er worden wekelijks updates uitgebracht waarbij ze meer en meer op het niveau komen wat je zou willen.

Maar ik begrijp dat jij ook geen ervaring hebt met het SSD verhaal? Ik had in mijn Synology DS412+ wel een SSD zitten en hier merkte ik ook voordeel van te hebben, maar de snelheid van de DS3617xs ligt standaard zoveel hoger dat ik me afvraag of het echt merkbaar is. Ik weet wel dat de DS3617xs ook veel meer instel mogelijkheden heeft om SSD te gebruiken, maar helaas heb ik nog nooit wat kunnen vinden op internet, helaas. Zelfs Synology zelf communiceert er heel weinig over, meer de kleine modelletjes.