Specificaties Actief oppervlak van 147x92mm met 512 drukniveaus - Bekijk alle specificaties

Wacom Bamboo Pen Review

Simond92 29 november 2009, 4.208 views

Wacom Bamboo Pen

Pluspunten

• Ergonomie
  • Switchen Keyboard-Pen
  • Gamen
  • Schrijven

Minpunten

• Viezigheid

Dit is mijn eerste review, dus als er wat bij moet/aangepast moet etc. meld het me!

Reden van aankoop:

Ik wilde al heel lang een tablet, teken vrij veel voor de lol op m'n pc en heb een redelijke hekel aan muizen. Toen ik dus op Tweakers een nieuwsbericht zag over nieuwe tablets van Wacom, http://tweakers.net/nieuw...t-multitouch-functie.html, besloot ik dat ik er eentje ging kopen.
Het enige punt was nog dat ik moest kiezen welke...
De 2 Fun-modellen vielen af vanwege de prijs, van de grote, en de veel te grote gelijkenis met een goedkopere, ven de kleine, dus was de keus nog maar beperkt tot de gewone modellen.
Toen viel de Touch ook af omdat ik zoals ik al zei graag teken en dus een pen wou.
Ten slotte waren er dus nog maar 2 modellen over... Hier kon ik niet echt goed kiezen dus vroeg ik aan Josper in zijn review van de Pen & Touch over de toegevoegde waarde van de Touch-functie, uit zijn antwoord besloot ik de Pen versie te halen, en tot nu toe ben ik nog niet teleurgesteld over die keuze.

Eerste impressie

Ik haalde hem uit de doos, en het vele beschermings materiaal, en stak hem gelijk in de dichtstbijzijnde USB-poort. Toen ik daarna nog wat beter in de doos keek, een boekje vond en dat maar eens bekeek bleek dat ik dit niet had mogen doen, maar eerst de cd met drivers e.d. er in had moeten doen... gelukkig maakte het blijkbaar niks uit want hij werkte gewoon al en ik heb nu ook geen problemen, maar toch vind ik het een beetje jammer dat ze dat pas meldden in een boekje dat in een doosje onder de tablet zat waardoor je daar niet als eerste naar kijkt... (ik niet iig :) )
Voordat ik de drivers had geïnstalleerd stond ie ingesteld om de muis mode ( de muis verplaatst als je "sleept" met je pen, maakt niet uit waar op de tablet je dit doet ), maar die drivers zetten hem op tablet mode wat ik dus gelijk weer terug heb gezet want die tablet mode vond ik maar niks...
Een minpunt dat me vrij snel opviel waren de randjes tussen het "scherm" en de rest eromheen, daar komt heel gemakkelijk viezigheid in (vraag me niet waar het vandaan komt maar het komt daar terecht).

Gebruik

Als muisvervanger is het ding even wennen, maar al vrij snel (ik binnen 2 dagen) kun je je muis fatsoenlijk opbergen in de doos waar die uitkwam! Als je hem op de muis mode zet kun je gewoon alles wat je ook met je muis kon (mits je niet zo'n muis had met duizend extra knoppen...) alleen dan net wat fijner/subtieler(/preciezer), en de pen ligt veel fijner in de hand. Ook afwisselen van keyboard naar pen en andersom gaat bijna sneller dan van keyboard naar muis en andersom, aangezien ik gewoon typ met de pen nog in m'n hand.
Ook heb je na een hele tijd muizen pennen nog niet het kleinste beetje last van kramp/moeheid/whatever er mis kan zijn met je hand na te lang muizen.
Schrijven gaat redelijk na wat oefenen, maar tot nu toe gaat het me nog lang niet zo goed af als typen, maar ik denk dat als ik nog wat oefen en het configuratie ...ding... afmaak dat ik bijvoorbeeld redelijk in msn kan schrijven ipv typen.

Gaming

Ik heb al een paar spellen met de pen geprobeerd, nl:
Rome - Total War (blijft leuk :) )
Command & Conquer Generals
Crysis

Bij de eerste 2 maakt het niet zo veel uit of je een pen of een muis gebruikt, al prefereer ik de pen, maar Crysis... Met Crysis is het duidelijk even wennen, maar ook hiermee kun je na een tijdje redelijk overweg, af en toe heb je wat last van dat je ergens mikt en dan probeer je te schieten maar dan is ie door die beweging net iets verschoven waardoor je mist, en als je vijanden heel dicht bij zijn kun je beter gaan meppen want je kunt niet snel genoeg draaien om ze te achtervolgen met je wapen en ze dan neer te schieten...

Ik ben erg blij dat ik hem gekocht heb, ik gebruik m'n muis nu echt niet meer.
Het ding is fijner dan een muis in (bijna) alle opzichten. En ik ben ook blij dat ik voor dit model heb gekozen want de Touch functie zou ik waarschijnlijk toch amper gebruiken.

Heb jij ook een Wacom Bamboo Pen?

Ik heb hem vandaag ook gekocht. Die touch functie gebruikt je volgens mij erg weinig. Gebruik jij onder het werken dan alleen het tablet of gebruik je hem in combinatie van de muis?
Ik gebruik alleen het tablet, heb de muis nog wel binnen handbereik liggen voor als ik MW2 wil doen ofzo maar gebruik hem dus bijna niet....
Ik heb nog wel een vraagje. Mijn Wacom Graphire 4 Tablet heeft een scroll-wieltje waardoor je makkelijk door webpaginas en tekst kun st scrollen (dat wieltje is bij mij versleten waardoor ik een nieuw tablet nodig heb). Ik zie zo'n scrol-wieltje die niet op de Bamboo zitten. Er zit wel een lichtgevend streepje links op het tablet, kan hier mee gescrolled worden en zo ja werkt dit prettig ?
Ik zal zelf het antwoord maar geven, ben even naar Paradigit gegaan, daar hadden ze hem naast een pc in de winkel liggen zodat ik hem kon uittesten (nadat ze de drivers hadden geinstalleerd, want dat was nog niet gedaan :| ) Het antwoord is: dat er geen scrolwieltje meer op zit. Wil je naar de onderkant van de pagina dan moet je een knop op de pen ingdrukt houden en de pen naar beneden slepen. Ik vond het niet goed werken, je moet ook steeds weer je pen optillen en naar de bovenkant van het tablet brengen om verder te "scrollen" De Bamboo pen & touch kan je ook scrollen met je vingers op het touchpad, maar ook daarvoor geld steeds optillen om verder te scrollen. Ik vind het ontbreken van een scrollwieltje echt een gemis. ;(

[Reactie gewijzigd door Starry Night op 5 oktober 2010 14:55]

Als je je review nog wat wil verbeteren zou ik er sowieso (zelfgemaakte) foto's bij doen en de technische specs opzoeken, zoals de resolutie en de grootte in centimeters. Die kan je weliswaar op de Specs-pagina van Tweakers bekijken, maar het maakt je review wel gewoon af.

Verder heb ik ook wat vragen die je ook meteen in je review kan verwerken.

- Als je bijv dit http://www.wacom.com/bamboo/bamboo_pen.php filmpje bekijkt op de officiele site (er staat ergens een Click here to play video link), is het dan realistisch wat de reactietijd is en hoe hij ook op zachte druk reageert? Ik heb namelijk een heel verouderd model, maar daar moet ik best stevig mee drukken wil ik iets op het scherm krijgen, dus schrijven is nagenoeg onmogelijk.

- Heeft hij een plastic "overtrek"-dingetje dat je op kan tillen om er iets onder te doen?

- Werkt de achterkant als gum?

- Hoeveel knoppen heeft de pen?

Dit soort dingen kan ik verder op het internet namelijk niet goed vinden, en ik overweeg om er dus binnenkort één te kopen. De antwoorden op mijn vragen kan je dus ook in de review verwerken, nog :)

Alvast bedankt.
Hee, bedankt voor de tips, zal het erbij zetten!

Alvast korte antwoorden voor je:

- Hij reageert bijna direct maar het verschil is zo klein dat je het pas merkt als je gaat gamen oid...

- Je hoeft maar heel zacht te drukken om te klikken en dergelijke maar bij het tekenen kun je ook harder drukken voor een dikkere lijn bijvoorbeeld.

- Er is geen plastic overtrek dingetje maar je kunt wel gewoon wat op het tablet leggen, als het niet te dik is werkt dat ook. Al moet je er wel op letten dat je hem dan op tablet stand hebt staan ;)

- De achterkant werkt helaas niet als gum al zit er wel iets waardoor je het zou verwachten, maar mij is het nog niet gelukt...

- De pen zelf heeft 2 knoppen die je naar keuze kunt instellen.

Ik zal het allemaal zsm ook nog in mn review verwerken! :)
Ik heb me tablet nu 2 dagen en ben er heel erg tevreden mee. Ik heb het gekocht omdat ik last heb van RSI, wat nu al een stuk minder is doordat ik naar de fysio ga, maar dat doet er niet toe.

Alleen heb ik nu wel een probleempje met de XP drivers, na het installeren van de drivers en apps vanaf de bijgeleverde CD doet de Bamboo het nog steeds niet. Iemand een oplossing? Ik heb via Computerbeheer al geprobeerd handmatig de drivers te installeren maar dat heeft niet gewerkt...

Verder werkt het thuis op Windows 7 perfect!!! :)
Windows 7 & Photoshop CS3 werkt ook super. Vooral met Bamboo Touch & Pen.
kun je er goed teksten mee schrijven ?