Specificaties Socket 1151 met Intel Z270 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus Prime Z270-A Review

ericie 16 februari 2017, laatste update op 16 februari 2017, 848 views

Asus Prime Z270-A

Voor de prijs de beste deal. Alle aansluitigen voor een PC van nu en meer, een goed uitgewerkt kleuren thema en de bekende, robuste Asus bouwkwaliteit.

Pluspunten

• Featureset
  • Indeling/plaatsing van aansluitingen
  • Kleurenthema
  • RGB LED Sync

Minpunten

• Bijbehorende Tweak software kan BSOD veroorzaken
  • S/PDIF coil whine op mijn exemplaar
  • RGB LED's kunnen geen wit weergeven
  • Weinig USB poorten

Layout Score: 5
Na jaren sparen was het weer tijd voor een compleet nieuwe computer met de nieuwste Kaby Lake processor. Daar heb je natuurlijk een goed moederbord voor nodig!

Mijn keuze is op de Asus Prime Z270-A gevallen, omdat alles wat ik nodig heb nu, en in de ankomende jaren hoogst waarschijnlijk, op dit bord aanwezig is. Het kleuschema past bij het thema dat ik wilde bouwen, en natuurlijk de lage prijs vergeleken met al die overdreven ROG borden.

Zolang ik mij kan herinneren koop ik al Asus moederborden en videokaarten, gewoon omdat ik er vrijwel nooit problemen mee heb. De keer dat het wel zo is (met een laptop een paar jaar terug) was de RMA service uitstekend!
Daarnaast is voor mij van alle BIOS-en die ik gebruikt heb, die van Asus het meest duidelijk en overzichtelijk. (Hoewel het wel vreemd was dat je de pomp op 2 verschillende plekken op PWM modus moet zetten, voordat het daadwerkelijk PWM doet.)

Behalve dit prachtige bord zelf krijg je een aantal accessoires er bij.
- 2x M.2 bus / schroef om de M.2 SSD aan het bord te monteren
- 2x plat > plat S-ATA kabel, volledig zwart met clipjes die de kabel op zijn plaats houden
- 1x plat > 90° S-ATA kabel, ^
- I/O shield met dempend materiaal (voor mijn stilte build erg handig)
- SLI brug voor 2 kaarten
- Een power/led/reset kabel verbinder (Q-connector) met opschrift. Erg handig om als lay-out te gebruiken, of als je lui bent :P

En natuurlijk de handleiding en software op CD

foto: Asus Z270-A afbeelding gallerij

Het moederbord voelt in zijn geheel stevig en degelijk gebouwd aan, en heeft behalve de plastic cover over het I/O deel geen onnodige toeters en bellen.

Alle aansluitingen zitten precies op de goede plek om de kabels netjes weg te kunnen werken in moderne kasten

En de reden waarom dit bord goed bij mijn thema past, gewoon ontzettend mooi ingedeeld is, waardoor je bijna geen kabels ziet en alles precies op de juiste plek valt.

Een prachtig product voor een erg scherpe prijs, met alle mogelijkheden en aansluitingen van nu, met de juiste kleurcombinaties.

Wel is het vreemd dat ze een moederbord maken met een zwart/wit indeling, en er vervolgens RGB leds in stoppen. RGB leds die zoals altijd wit voor geen meter kunnen weergeven.
De Aura software werkt erg fijn, en ik heb dan ook een uurtje lekker zitten spelen met het aanpassen van de kleuren in sync op mijn moederbord en videokaart, maar helaas heeft het voor mij geen toegevoegde waarde, aangezien "wit" gewoon groen is.
Wanneer je een thema in kleur hebt kan ik mij voorstellen dat het een erg leuke toevoeging kan zijn, zeker gezien je echt alles kan qua kleuren en effecten, in sync of apart, per "zone" op de hardware, en zelfs op de muziek kan laten werken!

Helaas heb ik wel een aantal problemen met het bord, maar hier voor ga ik in zee met Asus, want daar moet vast iets op te vinden zijn. Helaas is dit wel de reden waarom ik het bord een iets mindere score moet geven op de Prestaties.
Bij mijn exemplaar werken de onderste 2 S-ATA poorten niet, en op de S/PDIF hoor ik een constante coil whine, die erger wordt wanneer er veel van de hardware gevraagd wordt. Heel erg irritant.

Daarnaast ben ik ook niet te spreken over de software suite in Windows. Hoewel het waarschijnlijk komt omdat ik een 780 GTX en een 1080 GTX heb, laat zowel de GPU Tweak als de AI Suite (voor het moederbord) mijn pc bluescreenen met de IOMap64.sys error.
De optie om de software wel of niet automatisch op te starten is geen keuze, en moet je zelf nadien in de Task Scheduler handmatig uit zetten. Grondig heb ik het niet getest, maar in ieder geval de fancurves blijven actief zodra windows start, ook al start de AI Suite niet meer automatisch op. Dus je bent niet verplicht om de software te gebruiken voor de (voor mij) belangrijkste functionaliteit.
Overklokken hoor je immers gewoon via de BIOS te doen, als je het mij vraagt. En dat werkt ook zonder de Suite!

Het lichtpuntje is wel dat de FanExpert, wat onderdeel uit maakt van de Suite, écht goed werkende software is. De automatische kalibratie stelde de curves voor de fans en pomp vrijwel perfect in naar mijn wens, het is overzichtelijk, en je kan met profielen werken.

Aangezien ik de PC nog maar net af heb kan ik moeilijk commentaar geven op stabiliteit en betrouwbaarheid, evenals overklokbaarheid aangezien ik hier nog niet aan toegekomen ben.

Al met al ben ik redelijk tevreden over het product, en is het enige wat mij echt stoort de S/PDIF ruis. Echter heb ik er vertrouwen in dat Asus mij hier verder mee kan helpen, dus zodra hier meer nieuws over is update ik het gewoon bij de review! :)

Heb jij ook een Asus Prime Z270-A?

Erg nette kast, kun je wat specifieker zijn over de componenten? Merk kast bv. En ik ben erg benieuwd wat Asus over het wining heeft te zeggen.
Haha, ja geen probleem. Het is een review over het bord, dus dat had ik niet toegevoegd:
- i7 7700K
- Swiftech MCP655 PWM pomp
- Priomchill slangen
- Bitspower fittingen en reservoir
- Scythe Gentle Typhoon AP15 fans

Laat maar weten als je meer specs wilt weten ;)

De Fractal kast is echt top. Kost weinig, ziet er goed uit en is heerlijk om mee te werken. Uitsparingen en binders voor de kabels, HDD trays met demping, weggewerkt achter het moederbord paneel, trays voor 2.5" sdd's, overal waar kabels door gaan rubberen afdichters, etc. etc.
Enige jammere is dat de kast echt loodzwaar is, omdat het gewoon staal is. En dat de "geborstelde aluminium" voorkant gewoon plastic is met die look. Maarja, voor die prijs verwacht je ook geen vol aluminium kast.
Tja, het was ook geen aanmerking op de review alleen om mijn eigen nieuwsgierigheid te stillen. Want het ziet er erg strak uit. Ach en dat gewicht is voor een desktop toch geen probleem? Je gaat er toch niet mee lopen slepen. :) Dank voor de speks en laat nog even weten hoe dat met Asus afloopt.
Ik zie dat je van die harde koelings buizen heb.
Ik vroeg me altijd af hoe je die dan in de juiste vorm krijgt.
Is dat echt verwarmen tot dat je het zacht krijgt?
En hoe komen ze dan toch zo precies uit, als je ze buiten de pc moet ombuigen?
Ja, primochill heeft goed zijn best gedaan om dit na te maken :P

Dit zijn gewoon flexibele 3/8 5/8 slangen, de PrimoChill PrimoFlex Advanced LRT. Ziet er inderdaad net uit als harde leidingen, maar dat is het dus niet.
Oke, bedankt voor het antwoord!
Ik had altijd het idee dat ze van hard kunststof waren gemaakt.
Dat kan ook, er zijn ook mensen die daar de harde acryl tubes voor gebruiken.
Persoonlijk geen ervaring mee, dus ik kan je niet vertellen hoe het werkt. Wel ziet dat er vaak nóg mooier uit.
Erg goed review!, ik heb onlangs hetzelfde bord gekocht, wellicht ten overvloede en ben je er zelf al achter, Sata 5 en 6 worden uitgeschakeld als je m.2 gaat gebruiken: specificatie zegt er dit over: The M.2_2 socket shares SATA_56 ports. M.2_2 is vreemd genoeg dus het bovenste M.2 slot, aangezien ik op de foto's zie dat je het bovenste slot gebruikt.