Tweakers zegt: 7,5

Specificaties 20MP, Ultra HD filmen, 10x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Panasonic Lumix TZ100 Zwart Review

Robemo 15 februari 2017, 1.289 views

Panasonic Lumix TZ100 Zwart

Ongelooflijk staaltje techniek, waarbij een complexe 10 x zoom is gecombineerd met een vrij grote 1 inch sensor in een compacte camerabody. Dat daarbij ook alle snufjes en mogelijkheden zijn ingebouwd, zoals 5 assige stabilisatie en 4K filmen, maakt deze camera tot een echte alleskunner in pocketformaat.

Pluspunten

• Compacte en degelijke camera
  • Uitgebreide mogelijkheden en functies
  • Uitstekende fotokwaliteit in goed licht
  • Goede fotokwaliteit bij minder licht
  • Uitstekende videokwaliteit
  • Makkelijk in binnenzak mee te nemen

Minpunten

• Gladde afwerking, dus goed vasthouden

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 5
De laatste jaren veelal met een full frame spiegelreflex met lenzen gefotografeerd. Op reizen betekende dat wel het rondzeulen van een grote zware rugzak. En meestal kon dan niet eens alles mee en moest er een keuze worden gemaakt welke lenzen mee moesten. Een lastige keuze. Maar ook begon met het stijgen der jaren het gezeul vervelend te worden. Niets vervelender dan in een Zuidelijke bloedhete zomerse stad te lopen met vele kilo's aan spullen. Een ander punt is, dat het in veel plekken nogal intimiderend kan zijn om met zulke opzichtige apparatuur te lopen. Soms kan dat zelfs gewoon onverstandig of risicovol zijn.
Daarom ook al een tijdje geëxperimenteerd met 'compactere' systeemcamera's. Die zijn tegenwoordig zo goed, dat je daar ook prima resultaten mee kunt behalen. Maar 'compact' tussen aanhalingstekens, want de realiteit is, dat zo'n set weliswaar ietsje lichter zal zijn, maar als je goede kwaliteit lenzen voor zo'n systeem koopt, dan wordt dat toch ook al snel weer tamelijk omvangrijk en vrij zwaar. Goed glas is gewoon groot en zwaar. Compact camera's met kleine sensoren waren eigenlijk nooit een optie vanwege de beperkte beeldkwaliteit. Tot nu dan.
Want de TZ100 is eigenlijk een compacte alleskunner zonder de beperkingen van een kleine sensor. Hoe Panasonic die grotere sensor en zoomlens in de kleine camerabody heeft weten te frommelen is werkelijk ongelooflijk. De 10x zoom lens heeft een bereik, waarmee je bijna alle foto onderwerpen kunt vastleggen. Alleen het super tele werk blijft voorbehouden aan andere modellen. De ideale reis camera voor onderweg. Natuurlijk zal een pixel peeper (iemand die met een vergrootglas fotokwaliteit gaat zitten beoordelen op uiterste detailniveau) verschil kunnen zien tussen foto's van de TZ100 en van een full frame spiegelreflex met top lenzen. Maar het verschil is opmerkelijk klein en op normale kijkafstanden van hele foto's valt dat helemaal weg. En zo hoor je foto's eigenlijk ook te beoordelen, op het geheel en de indruk die dat achterlaat. Dat is wat je wilt bereiken bij mensen die naar je foto's kijken. En die indruk is uitstekend bij deze camera.
Daarbij heeft de camera zoveel mogelijkheden, dat er wel 10 pagina's zijn vol te schrijven. Van zeer effectieve beeldstabilisatie bij foto en video, 4K filmen, volledige handbediening of volautomaat, vele effecten, snelle reeksfotografie, etc . Teveel om op te noemen. Je kunt ervoor kiezen als beginner gewoon te gaan fotograferen of als gevorderde te stoeien met al die opties. Geen camera waar je snel op bent uitgekeken.
Ik betrap mijzelf erop, dat ik steeds vaker alleen met deze camera onderweg ben. Tja, misschien maar eens wat spullen wegdoen?

Heb jij ook een Panasonic Lumix TZ100 Zwart?

Het lijkt mij een mooi compact toestel, en wat een specs. :9
Enkel als ik de laatste 2 foto's zie vraag ik me af of ze zo uit het toestel zijn gekomen of na (zware) bewerking. Ik houd hier absoluut niet van, het ziet er heel kunstmatig uit en meer voor een folder of voor Barbie en Ken. ;)

edit: waar zijn "we"? Cadiz ofzo?

[Reactie gewijzigd door Pinin op 15 februari 2017 16:59]

Foto's uit Sanlucar de Barrameda en Puerto de Santa Maria, dus inderdaad vlakbij Cadiz.

Foto's zijn in LIghtroom licht bewerkt. De RAW bestanden van de sensor zijn erg goed en laten veel ruimte voor bewerking en kunnen op iedere manier en naar ieders smaak bewerkt worden. Deze voorbeelden zullen zeker niet naar ieders smaak zijn. De JPEG's uit de camera zijn out-of-the-box nogal saai/neutraal, maar dat kun je natuurlijk in de instellingen ook naar eigen smaak aanpassen. Ik doe dat liever zelf in via RAW bewerking in Lightroom.
Overigens is het licht hier in het begin van het jaar vrij extreem. Men noemt het niet voor niets de Costa de la Luz. Ik probeerde de rechter foto ook te nemen met mijn telefoon, die ook een redelijke camera heeft, maar dat werd één rommeltje. Of veel te donker of helemaal overbelicht. De sensor van de camera kon dat enorme verschik tussen licht en donker makkelijk aan.
Overigens ontdek ik net, dat de originele foto's er anders uitzien dan de fotoweergave op de site. Geen idee hoe dat komt. Wel moest ik de foto's sterk comprimeren, omdat ze niet groter mochten zijn dan 4 Mb. De originelen zijn tussen de 6 en ruim 8 mb. Er gaat dus wel iets verloren vrees ik.

[Reactie gewijzigd door Robemo op 16 februari 2017 10:20]

Ja dat vroeg ik me ook al af, ik zie 4 foto's die op verschillende locaties gemaakt zijn, op totaal verschillende omstandigheden, en er onnatuurlijk uitzien..
En gezien dat resultaat, is dat voor mij een reden om het bij mijn Sony DSC-HX90V te houden.
kleiner, goedkoper en meer zoom bereik.
Dat is voor mij dus de ideale vakantie camera.
Ik heb de Panasonic Lumix TZ100 naast mijn Nikon D300, voor deze prijs heb je een geniale camera in handen die pas over enkele jaren overtroffen zal worden, kijk eens op mijn website www.govertdejong.com naar de opnames die ik op de Afsluitdijk heb gemaakt, en oordeel zelf!
Ik heb deze camera ook (in gebruik van mijn werk), ik heb geen zin om een complete review te plaatsen, maar ik zou graag het volgende willen toevoegen. Het is uiteraard maar een mening, maar ik vind dat mensen dit moeten meenemen in de overwegingen om deze camera eventueel aan te schaffen:
  • "Makkelijk in binnenzak mee te nemen" staat er bij de pluspunten, ik ben het daar niet mee eens. De camera is daar te groot voor. Ik kan het al bijna geen compact meer noemen. Ik heb er een LowePro Tahoe 25 tasje bij (de kleinere versie, de Tahoe 15, is echt te klein) en die bungelt aan mijn rugzak.
  • Het minimale lensbereik van 25mm is niet klein genoeg. In kleine ruimtes, of aan tafel bij een spelletje, of gewoon ergens waar je niet zo veel plek hebt, is deze camera niet te gebruiken. Je krijgt niet alles erop.
Er is natuurlijk wat voor te zeggen: hoe krijg je zo ontzettend veel mogelijkheden en een grote sensor in een compactcamera? Nouja, zo dus: we beperken de lens en we maken 'm iets groter dan een compactcamera :) Het hangt er vanaf wat je er mee gaat doen, maar ik zou deze camera voor mezelf niet kopen.

Verder mooie fotokwaliteit en allemaal eens met de review.
Uiteraard moet iedereen vooral zijn eigen mening opmaken en hebben, maar omdat het punt het 'in de binnenzak meenemen' uit mijn review kwam, wil ik toch even mijn ervaringen onderstrepen. Ik heb een gemiddelde lichaamsbouw en draag geen strakke, maar meer 'normale' kleding, thuis en op het werk. De camera ging bij mij regelmatig gewoon mee naar het werk in de binnenzak van mijn pak. En op fietsritjes paste de camera gewoon in de jaszak van al mijn jassen. Kan natuurlijk zijn dat ik mazzel heb of alleen model hobbezak draag, maar dat is toch echt niet het geval. Wel is het natuurlijk een grotere compact dan de superdunne modelletjes met kleine lensjes en kleine sensoren, die net als de smartphone overal in passen. En in het zakje van een overhemd past 'ie inderdaad echt niet, maar om nu te stellen dat 'ie te groot is? Dus iedereen moet het maar zelf uitproberen met z'n eigen kleding.

Het punt van die 25 mm begrijp ik niet helemaal. Het is natuurlijk de naar kleinbeeld omgerekende brandpuntsafstand van 25 mm ( de werkelijke is 9.1 mm), maar dat is toch echt hardstikke groothoek. Eigenlijk alle verkrijgbare modellen beginnen bij 24 of 25 mm (dat verschil is te klein om een probleem te kunnen zijn en allebei echt groothoek), ook bij compactcamera's. Uiteraard volledig vrede mee dat de TZ100 niet voor jou is, maar uit nieuwsgierigheid vroeg ik mij af welk model je dan wel geschikt vindt, want ik ken geen compacte modellen met echt veel meer groothoek. Dan kom je uit bij een heel ander soort camera met verwisselbare lenzen. Groter, duurder en zwaarder. Tja, dat is een keuze.