Specificaties 1TB M.2 (PCI-e 3.0 x4) @ 1.800/560MB/s - Bekijk alle specificaties

Intel 600p 1TB Review

tvwes 15 februari 2017, 338 views

Intel 600p 1TB

Het is een prima ssd zoals de vele reviews al hebben aangetoond. Nee het is niet de snelste of de beste. Maar voor thuis prima. Maar ondersteunt slechts de minimale NVME featureset. Ondanks dat het een NVME 1.2 device is ondersteunt het GEEN namespaces.

Pluspunten

• voldoende prestaties
  • niet te warm

Minpunten

• minimale NVME featureset

Ik ga hier niet een review schrijven met een hoop benches. Helaas waren tal van sites mij voor.
Wel wil ik mijn ervaring met deze SSD beschrijven alsmede een waarschuwing te geven voor deze serie.
De SSD zit in een supermicro X11SSH-LN4F. Dit bord heeft het m.2 slot aan de componenten zijde zitten en niet zoals sommige consumenten bordjes aan de achterkant. Doordat het slot aan de voorkant zit kan je er makkelijk bij en is er goede koeling te realiseren.
De SSD wordt niet echt warm, je kan je vinger er makkelijk op laten rusten onder load zonder je te verbranden.
Nadat ik de ssd had ingebouwd had ik ubuntu 16.04.01 LTS even geinstalleerd op een scratch disk om de SSD te configuren. Prima even nvme-cli installeren en toen kwam de teleurstelling. Ik had deze ssd gekocht omdat het een NVME 1.2 versie was en in die versie support voor namespaces was. Maar nergens kon ik vinden welke features de drive nu wel of niet ondersteunde. (overigens bij geen enkele drive kon ik hier een expliciet antwoord op vinden)
Ik lekker aan de slag en de SSD melde dat er namespace0 was. Dus ik dacht dat zal ik dan eens even mooi opdelen in verschillende namespaces. FOUT, wat ik probeerde de SSD weigerde zich op te laten delen. Verder onderzoek wees uit dat het device het niet ondersteund.
Voor de meeste gebruikers geen showstopper maar voor mijn server nu net wel.

Meer over het systeem waarin deze SSD zit kan je hier lezen.

Heb jij ook een Intel 600p 1TB?

Heb je namespaces nodig om er wat simpel weg wat steam games erop te installeren?