SOS Solutions 8GB MicroSDHC Kaart + SD-adapter Review

heintjeput 14 februari 2017, 290 views

SOS Solutions 8GB MicroSDHC Kaart + SD-adapter

Deze microSD kaart zat bij een SOS Solutions kit voor een Raspberry Pi 3. De resultaten zijn wat je minimaal zou mogen verwachten van een Class 10 SD kaart, maar los is het geen value for money.

Pluspunten

• Prijs in kit is ok
  • Voldoet aan specificatie

Minpunten

• Bij losse koop te duur
  • Random read/write langzaam
  • Voor Raspberry Pi zijn er zeker beter keuzes

Aankoop

Ik wilde een Raspberry Pi 3 en alle losse componenten bij elkaar waren een aantal euro duurder dan een kit bij SOS Solutions. In deze kit zat een ‘SOS solutions 8GB Class 10’ microSD kaart. Waar je 2,65 voor betaalt als je er vanuit gaat dat je geen korting krijgt op de andere componenten.

Snelheid

Ik heb de prestaties van deze microSD kaart vergeleken met een paar andere microSD kaarten ( Sandisk Ultra 16GB UHS-1 , Transcend microSDHC Class 10 UHS-I (Ultimate) 32GB, G.Skill FF-TSDG32GA-C10) en een usb stick: Lexar Jumpdrive S45 128GB Zilver.
Zoals je kunt zien in de grafieken en onderstaande tabellen scoort deze microSD kaart in de Sequential Read / Write testen vergelijkbaar met z’n normale Class 10 broertjes van Transcend en G.Skill, de Sandisk UHS-1 kaart steekt er flink boven uit. Hij haalt een write snelheid > 10MB/s en voldoet dus prima aan de specificatie.
De random read / write prestaties zijn echter maar matig en dan met name de random write prestaties. Ik zou zeggen dat dit echter vooral de situaties zijn waarin je snelheid nodig hebt in een Raspberry Pi.
microSDSequentialReadWrite
microSDRandomReadWrite

Bang-for-buck

Als je de microSD kaarten bang-for-buck prestaties kijkt:

NaamGroottePrijsMB/s Read / MB/s write / GB /
SOS solutions 8GB class1087.959.993.662.00
Sandisk Ultra 16GB (SDSQUNC-016G-GN6MA)1681.731.092.46
Transcend microSDHC Class 10 UHS-I (Ultimate) 32GB32131.710.882.46
G.Skill FF-TSDG32GA-C1032133.162.843.20
Lexar Jumpdrive S45 128GB Zilver1284010.282.732.67

Niet alle vergelijkingen zijn eerlijk i.v.m. de verschillende groottes, maar nergens kun je zeggen dat deze microSD kaart echt goed scoort.
Zou ik deze kaart nog een keer kopen?
In een kit heb je als alternatief voor 2,- meer dubbele grootte, of voor 9,- een SanDisk Ultra 32GB 80MB/s. En dan nog zou ik ze alle 3 niet nemen, tenzij je graag de 32GB wilt hebben in je Raspberry Pi.
Los, is het antwoord sowieso nee, er zijn veel betere alternatieven voor een vergelijkbare prijs.

Heb jij ook een SOS Solutions 8GB MicroSDHC Kaart + SD-adapter?