Specificaties 27" @ 1920x1080 (VA, 4ms) - Bekijk alle specificaties

Acer Predator Z271bmiphz Rood, Zwart Review

Arjanders 15 februari 2017, laatste update op 16 februari 2017, 431 views

Acer Predator Z271bmiphz Rood, Zwart

Kleur en contrast zijn uitstekend. Lage helderheid mogelijk tot 29.15 cd/m2 Stevige voet die weinig ruimte inneemt. 27" en 1920x1080p resolutie kan voor sommige onvoldoende zijn. Er is wat ghosting, maar niet storend.

Pluspunten

• Kleurweergave en contrast
  • Lage helderheid mogelijk
  • Bouwkwaliteit
  • 144Hz
  • Gebogen scherm
  • G-Sync

Minpunten

• Wel wat ghosting zichtbaar
  • Design van de voet
  • geen ULMB

Eens in de zoveel tijd is er een moment dat ik iets aan mijn systeem wil vervangen. Waarschijnlijk het cumulatief effect van mooie reviews en nieuwtjes lezen op T.net die "uche" latente behoeftes laten ontwaken.
Verpakking en accessoires
De monitor is goed beschermd in dik piepschuim. Erbij zit een kabel voor DisplayPort, HDMI en voor de USB-hub. Daarnaast ook VESA adapter mocht je de monitor willen ophangen met een VESA muurbeugel.

Vormgeving en bouwkwaliteit
De bezel gemeten vanaf de buitenkant naar het begin van het beeld is 1,2cm. Aan de dikkere onderzijde heeft de bezel een vloeiende lijn die mooi meeloopt met het gebogen scherm. De scherpe hoeken, de rode accenten en Predator in een vervaarlijk lettertype, geven de monitor geen neutrale uitstraling. Persoonlijk had ik de voet een meer sobere vormgeving gegund waar de curve van het scherm in terugkomt.

De vorm heeft de inhoud gevolgd. De voet is zeer degelijk en biedt uitstekende stabiliteit. Ook steekt de voet praktisch niet uit aan de voorzijde van het scherm. Aan de achterzijde is de voet gemeten van de voorzijde van het scherm 21,5cm diep. Dit is dus de minimale afstand tot de muur. Het bedienen van de knoppen op de achterkant voor het OSD werken voldoende. De joystick is het minst goed uitgewerkt. Scrollen doet die goed, maar de klikfunctie is iets lastiger. Het beeldscherm is in hoogte verstelbaar. Gemeten vanaf de onderkant is de laagste stand 3 cm tot bureaublad. De hoogste stand is iets meer dan 14 cm tot bureaublad. Daarnaast kan het scherm ook kantelen.
Het paneel
Resolutie
De monitor heeft een 27" VA paneel met een resolutie van 1920x1080p. Er wordt weleens gezegd dat een HD resolutie maximaal 24" kan hebben, voordat het te zichtbaar wordt. Mijn ervaring is dat de resolutie op dit scherm hinderlijk wordt bij een kijkafstand <70cm. Als gebruik vooral tekst- en beeldbewerking is, zal een hogere resolutie wenselijk zijn.

Mijn keuze voor 1080p is vanwege de eisen die 1440p aan mijn GTX1060 stelt. Verschil in games is ongeveer 30-35 frames (Bron). De keuze is dan tussen prettiger beeld buiten gamen of in game een hogere framerate.
Curve
Het paneel heeft heeft een curve van 1800R. Dit is mijn eerste gebogen beeldscherm en ik ben positief verrast over het comfort. Niet alleen op 70-80cm, maar ook vanaf de bank op 150cm is het prettig kijken.
Beeldkwaliteit
Ik heb geen apparaten die kleurechtheid kunnen meten, hiervoor wil ik je graag naar TFTcentral verwijzen voor de precieze cijfers. Mijn ervaring is positief. Het paneel is een 8bit en ook het VA paneel betekent diep zwart en goed contrast.

Met het ICC profiel en de aanbevolen settings (RGB: 42,48,48. Gamma 2,2) van TFTcentral ben ik tevreden. Een heel belangrijk punt voor mij is dat de helderheid goed laag kan (29.15 cd/m2). Ik computer graag in schemerlicht en een te fel scherm is dan bijzonder onprettig.

In het OSD zijn er de gebruikelijke opties als Brightness en Contrast. Daarnaast ook Dark Boost en Adaptive Contrast. Deze laatste zijn voor dit scherm misschien overbodig gezien het uitstekende zwart en contrast. De monitor heeft ook een Blue Light filter optie met verschillende gradaties. Als je de de helderheid van Blue Light veranderd, zegt het menu dat Blue light uitstaat, maar dat is niet het geval. Blue light past wel de RGB waardes aan en deze zijn dan helaas vergrendeld. De minst ingrijpende stand van het filter komt grof geschat op 5500K. Deze schatting gemaakt met F.lux.

Er zijn standaard 7 presets van instellingen. Je kunt drie custom instellingen opslaan in drie van deze presets. Die presets zijn met twee klikken op dezelfde knop te bereiken. Dit werkt handig en maak er dagelijks gebruik van om te schakelen tussen overdag en avond.
Blacklightbleed
Zwart beeld in duistere kamer met helderheid op 27. Sluitertijd 1,3. Dit is bij gebruik niet zichtbaar.
Responstijden
De responstijd verschilt per overgang. De snelste transitie is 3,4ms, de traagste 15,3ms. Bij 144Hz is er elke 6.94ms een nieuw beeld. Binnen die tijd, en het liefst zo snel mogelijk, wil je dat de pixel de juiste kleur weergeeft. Hoe langer dit duurt, des te meer onscherpte (ghosting) waar te nemen is. Van de 30 transities gemeten, zijn er 10 boven de 6,9ms.
(Bron)

Hieronder kleurtabel voor de transities die boven de 6,9ms uitkomen.
Er treed dus ghosting op, maar persoonlijk vind het niet storend of belemmerend.
Overdrive
Overdrive heeft drie standen. Uit, normaal en extreem.
Uit betekent tragere responstijden en zichtbaar meer ghosting. Extreem betekent snellere responstijden maar ten koste van de kwaliteit. Er ontstaat erg veel overshoot. Kleuren vervormen en er ontstaan witte randen(corona) bij contrastrijke elementen.

Uit en extreem zijn dus niet aan te raden. Alleen normaal geeft een nette balans tussen deze twee extremen. Een klein beetje overshoot en een klein beetje ghosting. Ik zou het wel leuk vinden om ook zelf de overdrive te kunnen finetunen.
Idee verlagen responsetijd
Als we kijken naar de responstijden zijn dit de uitschieters:
0-255: 15,3ms
0-200: 11,9ms
0-150: 11,4ms
50-255: 9,0ms
50-0: 10,9ms

De eerste vier zijn van (bijna) helemaal zwart naar licht. De laatste van donker naar zwart. Mijn gedachtegang was: wat nou als ik ervoor zorg dat het zwart niet helemaal zwart is? Dat zou een snelheidswinst moeten opleveren. Om dit te bewerkstelligen vond ik twee opties. De eerste optie is via het NVIDEA configuratiescherm het dynamisch bereik op "beperkt" in te stellen. Het bereik wordt dan 16-235 (i.p.v. 0-255). De tweede optie is de "dark boost" van de monitor. Deze optie maakt donkere kleuren enkele tinten lichter. Vooral door het beperken van het dynamisch bereik lijkt het scherm wat te winnen aan responstijd, met nadruk op "lijkt", ik kan het niet staven. Het grappige is dat het scherm qua kleurkwaliteit nu sterke overeenkomsten vertoont met een TN scherm. Overigens is dit niet iets wat ik ga gebruiken, maar wilde jullie dit niet onthouden.
G-Sync
De Z271 heeft G-sync aan boord. Persoonlijk vind ik G-sync iets minder interessant op 144Hz, maar het is nog steeds een prettige luxe. Het voorkomt storende zaken bij framedrops en geeft in het algemeen een meer boterzachte gameplay. Belangrijk om te vermelden dat er geen ULMB mogelijk is.

Features
Ledjes
Onder het scherm zitten 8 ledjes die verschillende mogelijkheden bieden. Een vaste kleur, een patroon in die kleur of schermkleurweergave. Die laatste optie is de meest interessante en die gebruik ik dan ook. Verwacht geen Ambilight taferelen. Van het scherm worden de hoofdkleuren weergegeven en het oppervlak van deze kleur bepaald de helderheid voor die kleur. Bij abrupte en dramatische overgangen (helemaal zwart naar helemaal wit bijvoorbeeld) doen de lichtpuntjes er een seconde over om dit te realiseren. Dit doen ze in zichtbare stapjes, er is geen mooie glijdende schaal. Op een glimmende ondergrond ontstaat er reflectie van de individuele lichtjes. Een mat bureaublad is aan te raden. Moest even wennen, het is zeker niet perfect, maar het voegt voor mij wel wat toe.
Audio
Ingebouwde speakers heb ik niet nodig, maar de kwaliteit is niet heel beroerd. Voldoende voor achtergrondmuziek of radio. Het geluid komt van onder en klinkt wat hol. Uitgang voor koptelefoon is aanwezig.
Overig
Verder is het mogelijk om een overlay van een vizier in het midden van het scherm te laten zien en om in de rechterbovenhoek de refreshrate te tonen. De grootte (vrij fors) en kleur (geel) is niet aan te passen.

Ik ben tevreden over dit scherm. Mooie kleuren, uitstekend contrast. Hoge refreshrate en ook de curve heeft meerwaarde.Daarnaast acceptabele responsetijden en ook 1080p op 27" vind ik acceptabel.

Voor iedereen die vragen heeft en/of aan/opmerkingen over de review. Ik hoor het graag!

edit:
- plaatsing luidsprekers is aan onderkant.
- verduidelijking overdrive
- verduidelijking responstijd met tabel eindkleur na 6,9ms en doelkleur
- toevoeging geen ULMB bij minpunten

Heb jij ook een Acer Predator Z271bmiphz Rood, Zwart?

Goede review! Ik weet niet wat jij ervoor hebt betaald, maar bijna 600,- lijkt me wat gortig qua features. Of mis ik iets wat deze prijs verantwoord?
Bedankt! Ja 600,- is inderdaad pittig, ik heb deze voor 500,- gekocht in de aanbieding. Nog steeds veel geld...

edit: G-sync is de reden dat deze monitor een 100 euro duurder is dan de vergelijkbare Samsung

edit2: Een nog beter vergelijk is met het freesync-zusje de Acer XZ271.

[Reactie gewijzigd door Arjanders op 16 februari 2017 12:41]